Mit mond a Biblia önmagáról
MI A BIBLIA?
A „Biblia” görög szó, amelynek jelentése: könyvek. Arra utal
ez az elnevezés, hogy a Biblia tulajdonképpen egy iratgyűjtemény,
66 írásművet tartalmaz, amelyeket bibliai könyveknek nevezünk.
A 66 irat közül 39 eredetileg héber (egy egészen kis része
arám) nyelvű, és Izráel népe körében keletkezett az i. e. XV.
századtól az i. e. IV. századig. A Bibliának ezt az első részét
Ószövetségnek (vagy Ótestamentumnak) nevezzük. A többi
27 irat az őskeresztény egyház körében keletkezett az i. sz.
I. század folyamán, eredetileg görög nyelven. Ebben az időben
a görög volt az első számú világnyelv a Római Birodalom
területén. A Biblia második részét Újszövetségnek (vagy Újtestamentumnak)
nevezzük.
Három dolog kapcsolja össze ezeket az iratokat egy egységes könyvvé:
Először is a téma, a tartalom: a bibliai könyvek egymáshoz
illeszkedve, mintegy egymást folytatva a Föld és az ember
történetét beszélik el Isten megváltási terve szempontjából, a
teremtéstől egészen az újjáteremtésig, tömören, vázlatszerűen,
de átfogó módon. Elmélkedő vagy tanító könyvek is ékelődnek
az ún. történeti könyvek közé, amelyek az emberi élet
összes döntő problémáját felvetik és megvilágítják. Van például
olyan bibliai könyv, amelynek az emberi szenvedés a fő
témája (Jób könyve), van olyan, amelyiké az igaz szerelem
(Énekek éneke) stb.
Másodszor a szerzőknek az az egybehangzó állítása kapcsolja
össze ezeket a könyveket, amely szerint ők nem a saját
ismereteiket és gondolataikat közlik, hanem Isten szólt hozzájuk,
és elhívta őket a prófétai szolgálatra, azaz megbízta
őket üzenete közvetítésével. Első hallásra megdöbbentő ez az
állításuk, sok kételyt és kérdést is támaszthat. De mindenesetre
elgondolkoztató, hogy oly sok tanú – az összes bibliai
szerző – állítja ezt, és tanúságtételük annyira megegyező még
részleteiben is.
A harmadik dolog, ami összekapcsolja ezeket a könyveket:
az Istenről és az emberi élet minden dolgáról való tanításuk
bámulatos összhangja. A legkülönbözőbb keretben, megközelítésben
és megfogalmazásban szólnak ezekről, de állításuk
– alapelvileg és a részletekben is – azonos. Emellett pedig egymást
kiegészítik és értelmezik. Vannak, akik ellentmondásokat
vélnek felfedezni és kimutatni a bibliai kijelentések között.
Tudományos feldolgozásra törekvő könyvekben is olvashatunk
erről. Mégis azt kell mondanunk, hogy sok esetben csak egy
kicsit alaposabb utánjárásra – néhány tényszerű adat ismeretére
vagy gondosabb megfigyelésre – van szükség, és máris kiderül,
hogy a felületes ítélettel megállapított ellentmondások
egyáltalán nem léteznek a valóságban. Máskor kitartóbb keresésre
és mélyebb átgondolásra van szükség, de a vizsgálatnak
mindig az a vége, hogy a kétely megbizonyosodásra változik,
mert a kritikus helyen is a tökéletes egység tárul fel.
E három dolog révén a legtermészetesebb módon összetartozó
iratgyűjteménnyé, egy könyvvé alakult a 66 irat. Izráel
népe egységesen kánonikusnak, azaz Istentől ihletettnek ismerte
el az Ószövetség 39 iratát. Ugyanezt tette az őskeresztény
egyház is, mind az ószövetségi iratgyűjteményre, mind
pedig a 27 újszövetségi iratra nézve. A keresztény egyházak
között rendkívül sok különbség és tanbeli ellentét van, de a
Biblia egy, valamennyi keresztény felekezet számára. A bibliai
iratok olyan egyértelműen hitelesítik egymást, annyira nyilvánvaló
egymással való egybetartozásuk és minden más vallásos
irodalomtól való különbözésük, hogy még az egyébként
olyannyira tévelygő és esendő egyház is felismerte és elismerte
egységüket és kizárólagos jelentőségüket.1
Ésaiás próféta könyvében találjuk „az Úr könyve” kifejezést
(34,16), amely nem csupán Ésaiás könyvére alkalmazható,
hanem a teljes prófétikus iratgyűjteményre is. Ez a Biblia legszebb,
legtalálóbb meghatározása. Megfelel a Biblia saját
önvallomásának, és kifejezi a Szentírás felől vallott hívő, keresztény
meggyőződést. A Biblia „az Úr könyve”, azaz Isten
könyve, az Ő üzenetét tartalmazza az emberiség számára.
A Biblia szöveghűsége
A Biblia szövege bámulatos módon sértetlen és azonos maradt
az évszázadok, sőt évezredek folyamán, a sok történelmi
viszontagság és a gyakori kézi másolás ellenére. Az 1947-ben
felfedezett holt-tengeri kéziratok, és a múlt század második
felétől fogva ismertté vált, ősi újszövetségi kéziratok egyértelmű
bizonyságot szolgáltattak erről. A holt-tengeri kézirat-leletek
azért különösen fontosak, mert az Ószövetség addig ismert
legrégibb héber kézirata az i. sz. XI. századból való volt,
a megtalált kéziratok pedig i. e. I–II. századiak voltak. Így
megállapítható lett, hogy mintegy ezer év alatt változott-e a
szöveg és mennyiben:
„Már régóta folyt a tudósok között a vita a maszorétikus
szöveg (ez a mi Bibliánkban található szöveg) hitelességéről...
Az Ésaiás-tekercs szövege (amit az egyik, Holt-tenger
menti barlangban találtak) a maszorétikus szöveget
annyira igazolta, hogy ez túlszárnyalta a legmerészebb
reményeket is... A pontos összehasonlítás a maszorétikus
szöveggel a barlangi tekercsnél csak öt szó mínuszt eredményezett,
s mind egy helyről hiányzott: a 41. fejezetben,
mégpedig a 11. vers két utolsó és a 12. vers három első szava.
Ámde ugyanezen a helyen az írnok hagyott egy hézagot,
s így feltehetően szándékában volt a hiányzó szavakat pótolni,
s erről – hiszen a szent szövegek másolói is csak emberek
– egyszerűen megfeledkezhetett.” (Heinrich Alexander
Stoll: A holt-tengeri tekercsek rejtélye, Gondolat, 1967,
193–194. l.)
„Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből
egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik...” (Máté
5,18)
Mit jelent az, hogy a Biblia „kinyilatkoztatás”?
„A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve. Míg a
Koránt eddig 128 nyelvre fordították le, a teljes Biblia 275
nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették
át. Az Egyesült Bibliatársulat (United Bible Society)
501 millió Bibliát osztott szét 1979-ben, a világ összes kiadója
által eladott Bibliák száma pedig több milliárdra rúg. Mivel
magyarázható mindez? Mi lehet az oka e régi könyv egyedülálló
népszerűségének?
Micsoda ellentmondás: a Biblia a legkevesebbet forgatott
könyvek egyike. Az emberek többsége megveszi és felteszi
a polcra anélkül, hogy egyszer is kinyitná. A gyakorló keresztények
Biblia-ismerete is megdöbbentően sekélyes. Alig akad
szülő, aki olvassa gyermekének a Bibliát... Csak igen kevés
vallásos ember gyakorolja a napi Biblia-olvasást. Alig találkozunk
igehirdetővel, aki lelkiismeretesen megküzd a bibliai
szöveggel, hozzánk szóló üzenetként értelmezve annak eredeti
jelentését... Nos, nem szűnő népszerűsége, ugyanakkor
sajnálatos mellőzöttsége, valamint korunkra vonatkozó aktualitása
három alapos indok, amelyek a Biblia mint a ma könyve
tanulmányozására sarkallnak.
A Bibliában Ésaiás próféta könyvében olvasható: »Mert nem
az én gondolataim a ti gondolataitok, és nem a ti utaitok az én
utaim, így szól az Úr! Mert amint magasabbak az egek a földnél,
akképpen magasabbak az én utaim utaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál!
Mert amint leszáll az eső és hó az égből, és oda vissza
nem tér, hanem megöntözi a földet, és termővé, gyümölcsözővé teszi
azt, és magot ád a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek: Így lesz az
én beszédem, amely számból kimegy, nem tér hozzám üresen, hanem
megcselekszi, amit akarok, és szerencsés lesz ott, ahová küldöttem.«
(Ésaiás 55,8–11)
A kinyilatkoztatás eszméjét nem könnyű elgondolni.
Hogy Istennek fel kell fednie magát az emberiség előtt, ez
egyesek számára hihetetlennek tűnhet... Kinyilatkoztatás
nélkül, isteni tanítás és útmutatás nélkül az ember szélfútta
falevél, sötétben tapogatózó vak... Hogyan találhatnánk el
Istenhez az Ő útbaigazítása nélkül? Hogy az emberi elme saját
erejéből nem képes erre, az világosan kitetszik Ésaiás idézett
szavaiból.
Más szavakkal kifejezve: Isten elméje és az ember elméje
között szakadék húzódik. Ellentét feszül Isten útjai és gondolatai,
valamint az ember útjai és gondolkodásmódja között.
Vagyis másképpen cselekszik és gondolkodik Isten, másképpen
az ember. Isten útjai, gondolatai annyival magasztosabbak
az emberéinél, amennyivel magasabb az ég a földnél...
Nincs létra, melyen az emberi elme Isten elméjének a végtelenségéhez
felemelkedhet. Nincs híd, amely a végtelenbe átívelne.
Nincs mód számunkra közel férkőzni hozzá. Lényét
fürkésznünk – reménytelen. Következésképp, ha Ő maga fel
nem tárná előttünk, magunktól sohasem fejthetnénk meg
gondolatait.” (John R. W. Stott: Korunk könyve: a Biblia,
Inter-Vorsity Press, 1982)
„A sorsunk rettegés, minden nézet szerint,
S olyan, mit biztosan hihetnénk, semmi sincs.
És a természetet kár is kérdezni, néma:
Isten kell hogy legyen, ki szól is hozzánk néha.
Saját műve: csak ő magyarázhatja azt,
Tőle vár érveket a bölcs, s bús vigaszt.
Nélküle kétely és tévelygések hínárja
húz, és a fulladó nem lelhet szalmaszálra.”
(Voltaire: Vers a lisszaboni földrengésről, 1756 – részlet)
Jézus mondotta:
„Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember,
hanem minden igével, amely Istennek szájából származik.”(Máté 4,4)
„A teljes Írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre. Hogy tökéletes legyen az
Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.” (2Timótheus 3,16–17)
„És igen biztos nálunk a prófétai beszéd is, amelyre jól teszitek,
ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal
virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben. Tudván először azt, hogy
az Írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból. Mert sohasem
ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent
Lélektől indíttatva szólottak az Istennek szent emberei.” (2Péter 1,19–21)
AZ IHLETETTSÉG ÁLLÍTÁSÁNAK HITELESSÉGI PRÓBÁJA
Vajon miként mérheti le valaki ezeknek a bibliai állításoknak
az igazságát? Maga a Biblia is ajánlja nekünk, hogy mindig
személyesen, önmagunknak ellenőrizzük a prófétai bizonyságtételek
hitelességét,
„mert sok hamis próféta jött ki e világba” (1János 4,1).
Abban is tanácsol, hogy miképpen tegyük ezt. Röviden
felsoroljuk ezeket a tanácsokat, amelyeknek a logikája egyszerű
és nyilvánvaló. Minden esetben együttesen kell alkalmazni
ezeket, vagyis csak a felsorolt ismertetőjegyek hiánytalan
megléte jelent hitelesítést.
„Ha pedig azt mondod a te szívedben: miképpen ismerhetjük meg
az igét, amelyet nem mondott az Úr? Ha a próféta az Úr nevében
szól, és nem lesz meg, és nem teljesedik be a dolog: ez az a szó, amelyet
nem az Úr szólott, elbizakodottságból mondotta azt a próféta, ne
félj attól!” (5Mózes 18,21–22)
A hamis prófétát tehát leleplezi az, ha beszéde nem teljesedik
be. Isten beszédét viszont igazolja az, ha egyetlen esetben
sem találkozunk meghiúsult jövendöléssel. Isten előre
ismer, teljes biztonsággal, a jövőre vonatkozó kijelentései tökéletesek
és biztosak. Blaise Pascal, a XVII. századi francia
természettudós és keresztény gondolkodó felismerte ennek
a bizonyságnak a jelentőségét. Így ír: „Különféle, egymással
ellentétes vallásokat látok, következésképpen mind hamis,
kivéve egyet, amelyik nem az. Mindegyik a maga tekintélyére
hivatkozva követeli, hogy higgyenek benne, és fenyegeti a
hitetleneket. Ezen az alapon tehát nem hiszek bennük. Mert
azt akárki mondhatja, akárki kijelentheti, hogy ő próféta.
Ám azt látom, hogy a keresztény vallásban beteljesedett jövendölések
vannak, ezt pedig egyik sem mondhatja el
magáról... Ha soha, semmi módon nem hallottam volna beszélni
a Messiásról, a világ sorának ily csodálatos és nagyszámú
beteljesült megjövendölése után mégis megérteném,
hogy Istentől való dolog ez.” (Blaise Pascal: Gondolatok,
a 639. és 734. töredék)
„És ha azt mondják tinéktek: Tudakozzatok a halottidézőktől és
a jövendőmondóktól, akik sipognak és suttognak: hát nem Istenétől
tudakozódik-e a nép? Az élőkért a holtaktól kell-e tudakozni?
A tanításra és a bizonyságtételre hallgassatok!” (Ésaiás 8,19–20)2
Azt ajánlja tehát, hogy amit természetfeletti kinyilatkoztatásnak
állítanak, vizsgáljuk meg ezzel a mértékkel: hasonlítsuk
össze a „törvénnyel”, az ihletett Írásokkal. Ha a legkisebb
mértékben is ütközik vele, akkor biztosak lehetünk benne,
hogy nincs Istentől jövő világosságuk azoknak, akik így szólnak,
bármilyen szép és nagy dolgokat mondanak vagy cselekszenek
is egyébként, mert Isten nem mond ellent önmagának.
Az igaz próféták által közölt kijelentések mindig tökéletes
összhangban vannak egymással.
„Erről ismerjétek meg Isten Lelkét: valamely lélek Jézus Krisztust
testben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentől van; és valamely lélek
nem vallja Jézust testben megjelent Krisztusnak, nincsen az Istentől,
és az az antikrisztus lelke, amelyről hallottátok, hogy eljő, és most
e világban van már.” (1János 4,2–3)
Azt tanácsolja ez az ige, hogy figyeljük meg, vajon „testben
megjelent Krisztusnak vallja-e Jézust” az Isten nevében szóló
próféta. Isten kinyilatkoztatásán belül a megváltás titka,
a Krisztus általi szabadítás a legcsodálatosabb. Ezzel összefüggésben
tárulnak fel a legmélységesebb isteni gondolatok,
az ember torzult gondolkodásmódjával és önző lelkületével
leginkább ütköző erkölcsi elvek, Isten jellemének legfenségesebb
és legszépségesebb megnyilatkozásai. Olyan isteni
eszmékről és tettekről van itt szó, amelyeket „emberi szem
nem látott, emberi fül nem hallott, ember szíve meg sem gondolt”
(1Korinthus 2,9), ezért csakis isteni kinyilatkoztatásból
származhatnak. A hamis próféták fel sem fogják ezeket az
igazságokat, még kevésbé tudják azt tisztán és hatalommal hirdetni.
Jézus rámutatott egy végső, döntő ismertetőjegyre Hegyi beszédében:
„Őrizkedjetek pedig a hamis prófétáktól, akik juhoknak ruhájában
jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok. Gyümölcseikről ismeritek
meg őket. Vajon a tövisről szednek-e szőlőt, vagy a bojtorjánról
fügét? Ekképpen minden jó fa jó gyümölcsöt terem, a romlott fa
pedig rossz gyümölcsöt terem. Nem teremhet jó fa rossz gyümölcsöt,
romlott fa sem teremhet jó gyümölcsöt... Azért az ő gyümölcseikről
ismeritek meg őket.” (Máté 7.15–18. 20)
A valóban Istentől származó prófétai beszéd „jó gyümölcsöket
terem” az ember életében. Az Isten Lelkétől áthatott próféta
jellemében és cselekedeteiben megjelennek a hasonlíthatatlan,
csodálatos isteni jellemvonások. Bizonyságtétele
közvetve is ilyen gyümölcsöket terem. Aki befogadja az igaz
prófétai beszédet, annak életében ugyancsak megnyilatkozik
az egészen különleges, szívet-lelket, jellemet átalakító hatalom.
Ezeket a gyümölcsöket nem lehet hamisítani, az Isten
Lelke nélkül való ember életében nem jelenhetnek meg. Éppoly
biztos ez, mint az a természeti törvény, hogy a romlott fa
nem tud egészséges gyümölcsöt teremni.
Fordítsunk tehát komoly figyelmet a Biblia prófétikus kijelentéseire.
Nemcsak azért adta ezeket Isten, hogy általuk
útba igazítson minket a történelem útvesztőjében, és az
Ő megváltási tervével való együttműködésre hívjon, hanem
azért is, hogy bizonyságul szolgáljanak nekünk isteni lényéről
és a Biblia isteni eredetéről. Ugyancsak figyeljünk a legkülönbözőbb
bibliai könyvek mesterkéletlen, tökéletes egységére
egy-egy témára vonatkozóan. Kérdezzünk rá és nézzünk utána
a látszólagos ellentmondásoknak, hogy személyes bizonyosság
legyen számunkra az Írások ihletettsége. Mindenekfelett
pedig a megváltás titkáról, alapelveiről, isteni tetteiről
szóló bibliai kijelentéseket ismerjük meg és gondoljuk át.
Kérdezzük meg önmagunktól: Vajon származhattak-e emberi
elméből mindezek? Figyeljük meg a Bibliát igazán tisztelő
és követő keresztények életét is. Sajnos, nincsenek sokan, de
az ő életükben kétségtelenül megtaláljuk Isten igéjének hasonlíthatatlan
„jó gyümölcseit”.
Jézus Krisztus tanúságtételei az Írások változhatatlanságáról, mérték jellegéről
„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvény vagy a próféták eltörlésére.
Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem. Mert bizony
mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy
jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik.” (Máté 5,17–18)
„Szenteld meg őket a te igazságoddal, a te igéd igazság.” (János 17,17)
Jézus élesen megkülönböztette a Szentírás szavát az emberi
vallási tanításoktól és hagyományoktól. Ezt „Isten parancsolatának”
mondotta, amazokat pedig „emberi rendeléseknek”. „Hiába
tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak, amelyek emberek
parancsolatai.” (Máté 15,9). Isten szava mellé vagy fölé helyezni
ezeket súlyos bűn, mert ez annyit jelent, mint „erőtlenné
tenni Isten beszédét emberi rendelések által” (Máté 15,1–6).
Az összes vallási tévelygés okát így jelölte meg Jézus:
„Avagy nem azért tévelyegtek-e, mert nem ismeritek az Írásokat, sem
az Istennek hatalmát?” (Márk 12,24)
Tanította azt is, hogy az Írásban foglalt kijelentéseket úgy
kell vennünk, amint vannak. Kutatnunk kell őket, hogy
megérthessük valódi jelentésüket, de nem szabad emberi magabiztossággal
és önkényességgel magyarázni vagy átértelmezni
őket, mert „az Írás fel nem bontható” (János 10,35).
Krisztus azért jött, hogy eltakarítsa a sok emberi magyarázkodást
és torzulást, ami eltakarta az igazság ragyogását.
Megtisztította az Írások ismeretét a vallási tanítók félremagyarázásaitól
és hamis elméleteiktől. Eltávolított mindent,
ami megfosztotta ezeket az igazságokat a bennük lüktető
élettől és erőtől. Visszaadta őket a világnak eredeti frissességükben,
erejükben és teljességükben.
A Biblia kincset rejteget
Jézus egyik példázata így hangzott:
„Hasonlatos az Isten országa
a szántóföldben elrejtett kincshez, amelyet megtalálva az ember,
elrejti azt, és afelett való örömében elmegy és eladva mindenét, amije
van, megveszi azt a szántóföldet.” (Máté 13,44)
Mit példáz az értéktelen, semmit ígérő szántóföld, ami Isten
országa nagy kincsét rejti? Magát a Szentírást, a Bibliát.
Miért van elrejtve benne a nagy kincs, Isten bölcsessége, az
Istennel való személyes ismeretség lehetősége? Egyrészt közönséges
szemmel nem lehet a nagy kincset meglátni. A példázat
azt is mondja, hogy az emberek elmennek mellette,
nem látják meg. Csak az az ember találta meg, aki mélyen leásott.
Ő viszont nem tudott hová lenni örömében. Tudta,
hogy akkora a kincs, hogy mindent – örömmel, nem pedig
áldozatként – odaadhat érte.
A Biblia így bátorít a „kincs” keresésére, a „mélyen ásó”, alapos
Biblia-tanulmányozásra: „Ha keresed azt, mint az ezüstöt,
és mint a kincseket kutatod azt: akkor megérted az Úrnak félelmét, és
Istennek ismeretére jutsz... Akkor megérted az igazságot, és törvényt
és becsületességet, és minden jó utat.” (Példabeszédek 2,4–5. 9)
Másrészt a Szentírást rengetegen értelmezték, magyarázták
magabiztos – és ennélfogva téves – módon. Ezek a torzító
értelmezések rátelepedtek a Szentírásra, mint a hordalék.
Ezeket le kell tisztítani a Bibliáról, illetve az embernek ki kell
tisztítania a maga lelkéből. Félre kell tennie az összes hagyományt,
emberi magyarázatot, hogy ezek mögött, ezek alatt
felfedezze a nagy kincset; azaz hogy elfogulatlanul, magával
a Bibliával, annak belső összefüggéseivel és tartalmával foglalkozzék.
Sok ember szeme és szíve elől a sokféle emberi értelmezés
és bölcselkedés üledéke rejti el a nagy kincset.
„Mindenkinek saját eszméi vannak: azokra büszke és azt
prédikálják! s hallgatni kell az Evangéliomnak.” (Dante
Alighieri: Isteni színjáték – A Paradicsom.Részlet a XXIX.
énekből, Babits Mihály fordítása)
„Aki úgy értelmezi az Írást, hogy értelmét nem magából
az Írásból veszi, az ellensége az Írásnak.” (Blaise Pascal:
Gondolatok, 900. töredék)
AJÁNLJUK
• Károlyi Gáspár által fordított Bibliát olvasson. (Régies
nyelvezete ellenére még mindig ez a legjobb fordítás.)
Aki először olvassa, kezdje Lukács evangéliuma vagy valamely
másik evangélium (a négy evangélium örökíti meg
Jézus élettörténetét), valamint az Apostolok cselekedetei olvasásával.
Ezek könnyen érthető részek a kezdő Biblia-olvasónak
is. Mellette tanácsos részleteket olvasni Zsoltárok és
Példabeszédek könyvéből.
A legjobb Biblia-olvasási módszer: Naponta – elhatározott
rendszerességgel – folytatólagosan egy kis szakaszt (1–2 fejezetet)
olvasni abból a bibliai könyvből, amelyet tanulmányozásra
éppen kiválasztottunk. Ezt a részt kétszer-háromszor
figyelmesen olvassuk el. Az újabb fejezetek előtt érdemes
átismételni az előző napi szakaszt, hogy azt felelevenítsük,
rögzítsük magunkban, és a szövegösszefüggést is lássuk.
• A
„Mit mond a Biblia...” c. sorozat további részeit.
1. Vannak olyan kiadású Bibliák, amelyeknek az ószövetségi része az ún. apokrif iratokat is tartalmazza.
Az „apokrif” szó jelentése: elrejtett.
Arra utal ez az elnevezés, hogy az ősegyházban nem volt szabad használni ezeket az írásokat istentiszteleti felolvasásra. Ezeknek az iratoknak
egyébként nincs héber szövegük, mivel a héber kánon nem tartalmazta őket. Csak görög nyelvű kéziratokból ismertek. Feltűnő,
hogy az Újszövetség soha nem idéz belőlük, mint ihletett írásokból, noha nagyon gyakran teszi ezt a többi ószövetségi irat esetében.
2. A tanítás szó helyén a „törvény” szó található az eredeti szövegben, amely az Istentől ihletett, írott igére utal.