Mit mond a Biblia a világmindenség teremtő Istenéről
A BIBLIAI TEREMTÉSTÖRTÉNET
A teremtéstörténet méltó nyitánya a Bibliának. A Biblia első
fejezete az „így volt” bizonyosságával szól Földünk teremtéséről.
A leírás emberi tapasztalatunk számára meg közelíthetetlen,
de még gondolkodásunk, sejtésünk is nehezen kapaszkodik
fel hozzá. A Biblia nem az egész világegyetem, hanem
egyedül a mi bolygónk teremtését követi nyomon. A sokat
vitatott és misztifikált
„kezdetben” kifejezés csak a Földre vonatkozik.
Más helyein a Biblia sejteti, hogy
„egek régtől fogva
voltak” (2Péter 3,5), és a földi világ előtt már léteztek más világok
is (Jób 38,4–7; Zsidókhoz 1,2; Jelenések 12,7–9 stb.).
A teremtéssel és az élettel kapcsolatos kérdések kimondva-kimondatlanul
ott állnak minden emberi probléma mögött.
Miért teremtett Isten?
Mi célból hozott létre Isten világokat, s bennük a miénket is?
Messzemenő következménye van a teremtés szempontjából
annak az állításnak, hogy
„Isten a szeretet”. Felemelő és egyben
vigasztaló is azok számára, akik Istent úgy képzelték el, hogy
Ő a maga kényére-kedvére létrehozott teremtményeket, hogy
azután tetszése szerint uralkodhasson rajtuk. Sokan tekintenek
úgy az isteni teremtésre, mint Madách Imre Lucifere:
„Aztán mi végre az egész teremtés?
Dicsőségedre írtál költeményt,
Beléhelyezted egy rossz gépezetbe,
És meg nem únod véges végtelen,
Hogy az a nóta mindig úgy megyen.
Méltó-e ilyen aggastyánhoz e
Játék, melyen csak gyermekszív hevülhet?
Hol sárba gyúrt kis szikla mímeli
Urát, de torzalak csak, képe nem...”
(Az ember tragédiája, I. szín)
Ezzel szemben a Biblia azt tanítja, hogy Isten azért teremtett,
mert meg akarja osztani az örök életet és a vele járó kiváltságokat
valamennyi teremtményével. Ezért és csak ezért
szólhat Dávid így emberi lehetőségeinkről:
„Micsoda az ember,
hogy megemlékezel róla? És az embernek fia, hogy gondod van reá?
Hiszen kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, és dicsőséggel és tisztességgel
megkoronáztad őt! Úrrá tetted őt kezeid munkáin, mindent lábai
alá vetettél.” (Zsoltárok 8,5–7)
Isten nem teremtett eleve befejezett teremtményeket
Nem abban az értelemben alkotta az Úr „tökéletes”-nek az
embert, hogy azután semmi dolga se legyen már önmagával,
hanem a tökéletesség alapjával és lehetőségével hívta létre.
Azt akarta, hogy amivé válik az ember, abban a saját elhatározása,
választása, meggyőződése is benne legyen. Isten értelmesnek,
azaz – a Biblia nyelvén – a
„saját képére és hasonlatosságára”
teremtette az embert (1Mózes 1,26). Ősszüleink „felnőtt”
és nem „gyermek” állapotban nyerték életüket. Maga
Isten tanította őket gondolkodásra, fogalomalkotásra és megnevezésre,
beszédre.
A Szentháromság a teremtésben
A Biblia egésze arról tesz tanúságot, hogy a teremtés munkájában
mindhárom isteni személy részt vett. Mózes I. könyve
1. fejezete is sejteti együttes jelenlétüket:
„Teremtsünk embert a
mi képünkre és hasonlatosságunkra” (26. vers). A teremtésben az
Atya volt a tervező, a Lélek mint életadó
„lebegett a vizek felett”
(1Mózes 1,2), s a közvetlen kivitelező
„mint kézműves”, a Fiú
volt (Példabeszédek 8,30). A Biblia egyik alapvető, de az elmúlt
századokban szinte teljesen feledésbe merült tanítása Jézus
Krisztus teremtő mivoltát bizonyítja.
„Őáltala” létezik a
mindenség és a Föld is (Kolossé 1,16; Zsidókhoz 1,2),
„minden
Őáltala lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett” (János 1,3).
Az Atya azért bízta meg Őt a közvetlen megvalósítással, mert
Krisztus a teremtmények példaképe, fejlődésük célja. Isten
szeretetből és fejlődésre, szabadsággal és értelemmel felruházottan
teremtette meg az embert, és elébe állította a Fiút,
hogy a saját Teremtője legyen a példaképe. Akinek kezéből
kikerült, az lett az ember erkölcsi mintája.
Hogyan történt a teremtés?
Mindezek után talán fokozottabb érdeklődéssel tekintünk
a bibliai teremtéstörténet szövegszerű leírására. Nemcsak
a teremtés célja a fontos, hanem véghezvitelének módja is.
A teremtéstörténet minden rövidsége ellenére, számos törvényszerűséget
tár fel.
Először is azt, hogy az isteni Háromság a semmiből, puszta
szóval teremtett. „És mondta Isten: Legyen... És lőn”
– ezek a kijelentések Mózes I. könyve 1. fejezetének a leggyakrabban
visszatérő szavai. Isten rendelkezik olyan képességgel,
amellyel rajta kívül senki más, s ez talány marad számunkra
egészen az újjáteremtésig. A zsoltáríró így emlékezik
meg erről: „Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére
minden seregük... Mert Ő szólt és meglett, parancsolt és előállott.”
(Zsoltárok 33,6. 9) Hasonlóképpen erősíti meg a mózesi tanítást
az evangéliumokban a kapernaumi századosról szóló történet.
Ez az ószövetség hitét ismerő római katona ugyanis
azért mondotta a szolgáját meggyógyítani induló Jézusnak:
„Csak szólj egy szót, és meggyógyul az én szolgám” (Máté 8,8),
mert a saját tapasztalatából ismerte, hogy az ő puszta szavára
is hogyan engedelmeskednek katonái. Ha az emberi szónak
is ilyen ereje van, milyen ereje lehet Isten szavának, aki
minden törvényt tökéletesen ismer és alkotó szavára pontosan
engedelmeskedik minden elem! Felbonthatatlan bibliai
összefüggés tehát a semmiből és a szóval teremtés. Elutasítása
nemcsak a Biblia elején található teremtéstörténet elutasítása
lenne, hanem még inkább az evangéliumoké. Jézus földi
életében is, a betegek meggyógyításánál, a halottak feltámasztásánál
„csak szólt és meglett, parancsolt és előállott...”
Másodszor a rendre és következetességre hadd hivatkozzunk.
Mózes I. könyve 1. fejezete az isteni munkavégzés fölülmúlhatatlan
dokumentuma. Mindent a maga idejében és
helyén megalkotni: ez az igazi, „teremtő” munka. Előbb az
elemek elválasztásáról, majd kiformálásáról értesülünk, a
szervetlen, a szerves világ fokozatain át egészen az ember
megteremtéséig. A harmadik naptól kezdve jelennek meg
a növények, az ötödiktől az állatok, a hatodikon „a lakásul alkotott”
világ gazdája: az ember. Nem kevesebb, mint 11-szer
hangzik el, hogy Isten „mindent az ő neme szerint” teremtett.
Bizonyára nem lehet ez a gyakori ismétlés véletlen az
ilyen rövid leírás keretei között. A bibliai teremtéstörténet ezzel
szövegszerűen is kizárja az utóbbi két évszázadban elterjedt
evolúció eszméjét.
„Világosan tárul itt elénk az emberiség eredete – írja Ellen
G. White –, és az ihletett feljegyzés megfogalmazása olyan
egyszerű, hogy a tévedés lehetősége kizárt. Isten az embert
saját képére teremtette. Nincs ebben semmi misztikum. Semmi
alapja nincs annak a feltevésnek, hogy az ember a fejlődés
lassú fokozatain át, az állatvilág alacsonyabb létformáiból alakult
volna ki. Az ilyen tanítás a Teremtő csodálatos művét az
ember földies, korlátolt elképzeléseihez alacsonyítja le. Az
emberek olyan eltökélten akarják kizárni Istent a világmindenség
fölötti uralkodásból, hogy inkább az embert alacsonyítják
le és fosztják meg eredetének méltóságától... Az emberi
család nemzetségtáblázata, ahogy ezt a Szentírás megőrizte,
eredetünket nem fejlődő sejtekre, puhatestűekre és
négylábúakra vezeti vissza, hanem a Teremtő hatalmára. Noha
porból alkotta Ádámot, mégis »Isten fia« volt (Lukács
3,38).” (Pátriárkák és próféták, 1898, 44–45. l.)
Harmadszor egy újabb, sokat ismétlődő kifejezésre mutatunk
rá. Az egyes napok végeztével mindig az áll a bibliai
szövegben: „és lőn este és reggel,... első,... második,... harmadik
stb. nap”. Az „este és reggel” hebraizmus, vagyis a héber nyelv
egyik sajátos kifejezése, mindig egy 24 órás napot jelent. Az
egyik legfőbb botránykő a ma „vallásos” emberének szemében:
hogyan is teremthetett Isten – emberi napok leforgása
alatt? Nem „antropomorfizálása” ez a Teremtőnek? Szó szerint
vehető-e a bibliai történet?
Elgondolkoztunk-e már azon, hogy Isten miért teremtett
éppen úgy, ahogyan a Biblia állítja? Hiszen ha Ő valóban létezik
és mindenható, egyetlen szempillantás alatt is teremthetett
volna! Egyetlen szavára is előállott volna minden! De
végbemehetett volna a teremtés évmilliárdok, évmilliók vagy
évszázezrek alatt is – ha Istennek ilyen terve lett volna. Ám
ahogy az előbbit, úgy az utóbbit sem tanítja a Biblia, holott
mindkettőt érthető nyelven hozhatta volna tudomásunkra.
Miért éppen hat napig tartott a Föld teremtése és „nyugodott
meg” Isten az utánuk következőn, a hetediken? A Tízparancsolat
IV. parancsolatában olvashatunk erről. Itt mondja meg
az, aki a két törvénytáblát Izráel népének adta, hogy a teremtés
miért történt ilyen módon. Mert ezzel örök példát, mintát
kívánt szolgáltatni az ember számára életideje elrendezéséhez,
a helyes életritmus kialakításához. „Hat napon át munkálkodjál
és végezd minden dolgodat, de a hetedik nap az Úrnak,
a te Istenednek szombatja...” – hangzik a parancsolat kezdete
(2Mózes 20,9–10). Munka és teljes megpihenés váltsa így
egymást az életben! Így osszuk be időnket, amely alapja életünknek.
Békés, kiegyensúlyozott lesz ezáltal az ilyen élet.
Képes a megértésre, a fejlődésre, a szeretetben való erőgyűjtésre.
Jézus Krisztus, a Teremtő annyira szerette teremtményeit,
hogy magával a teremtés módjával és lefolytatásával is
közel akarta hozni számukra azt, hogy „Őhozzá hasonlatosak”
lehessenek.
A Szentháromság titka
Burkoltan már az Ószövetség is szól az Istenség három személyéről,
az ún. Szentháromságról. Az Újszövetség pedig
egészen nyilvánvalóan, néven nevezve tesz bizonyságot a három
különálló isteni személyről. Jézus nevezetes felhívásában
pl. ezt találjuk:
„Elmenvén széles e világra, tegyetek tanítvánnyá
minden népet, kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek
nevében.” (Máté 28,19)
Atya, Fiú, Szentlélek – éppen olyan valóságosan különálló
személyek, mint ahogyan minden ember egy-egy különálló
személyiség, egyéniség. Isten jelleméről így szól a Szentírás:
„Isten a szeretet” (1János 4,8). Ahol teljes a szeretet, azaz teljes
önzetlenség uralkodik, ott teljes az egység is. A Szentháromság
személyei közötti egység ilyen lelki, erkölcsi, szereteten
alapuló egység. Gondolatban, érzésben, akaratban ők
mindig egyek, bár különálló személyek és különböző munkát végeznek.
A minden emberben meglévő önzés miatt ilyen egységet
mi két ember, még a legjobb házastársak között sem tudunk
elgondolni. Azért mondja az Írás, hogy egy Istenünk van,
mert különben átvinnénk a Szentháromság személyeire a mi
önzéstől megrontott fogalmainkat. A Szentháromság személyei
közötti egység önmagában is hirdeti: Isten a szeretet.
A három különböző személy egymáshoz való viszonya a
szeretet teljességének bemutatása és követendő mintája minden
teremtmény számára. Hogy valóban így kell értenünk az
Atya, Fiú és Szentlélek egy voltát, az kitűnik Jézus ún. főpapi
imájából, amelyben így könyörgött tanítványaiért: „Szenteld
meg őket a te igazságoddal..., hogy egyek legyenek, amiképpen
mi egy vagyunk.” (János 17,17. 22)
Az egyetlen, teremtő Isten
A Biblia szerint csak egyetlen Isten létezik, és Ő azért Isten,
mert minden dolog és élet Teremtője, Fenntartója. Teremtő
hatalma és az egész világmindenségben érvényesülő fenntartó
munkája és uralma különbözteti meg Őt az ál-istenektől:
„Mert ha vannak is úgynevezett istenek, akár az égben, akár a
földön, aminthogy van sok isten és sok úr; mindazonáltal nekünk egy
Istenünk van, az Atya, akitől van a mindenség, mi is őbenne, és egy
Urunk, a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, mi is őáltala.” (1Korinthus 8,5–6)
„Az Úr igaz Isten, élő Isten és örökkévaló király... Ő teremtette
a földet az Ő erejével, Ő alkotta a világot az Ő bölcsességével, és
Ő terjesztette ki az egeket az Ő értelmével... Az istenek, akik az eget
és a földet nem alkották, el fognak veszni e földről és az ég alól!” (Jeremiás 10,10–12)
A természettudomány jelenlegi álláspontja szerint nincs tudományos felelet az eredet kérdésére
„Az anyagról szerzett mégoly kiterjedt ismereteink is olyanok,
mint az ismeretlen óceánból kiemelkedő kis szigetek.
A tudomány haladása közben új utakat nyit, ez azonban a régiek
felszámolásával jár együtt... Világosan szólva nem tudom
elhinni, hogy egyedül a véletlen és a szükségszerűség
lenne felelős az evolúcióért.” (Alfred Kastler, Nobel-díjas fizikus:
Az a különös anyag, Gondolat, Bp., 1980, 5. és 10. l.)
„Ha élő sejt (például baktériumsejt) előállítása a cél, akkor
csak azt mondhatjuk, hogy ettől még rendkívül messze
vagyunk... Sok biológus véleménye szerint azonban erre soha
nem fog sor kerülni. Nem azért, mert elvileg lehetetlen,
hanem mert a komplexitás (bonyolultság) bizonyos fokán túl
az eredmény véletlenszerű, próbálgatással történő elérésének
valószínűsége gyakorlatilag nullára csökken. A legnagyobb
teljesítményű elektronikus számítógépek sem tudják áttekinteni
a sakkjáték összes lehetőségeit, márpedig hol van a sakk
komplexitása az élő sejttől?... Az élet keletkezéséről biztosan
csak annyit mondhatunk, hogy egyszer megtörtént.”
(Venetianer Pál: Molekuláris biológia, Tegnap, Ma, Holnap,
Bp., 1978, 107–108. és 111. l.)
„Az élet tanulmányozása közben a magasabb régiókból
egyre alacsonyabbakba szállunk, míg végül útközben az élet
eltűnik, és ott állunk üres kézzel. A molekulák és elektronok
élettelenek.” (Szent-Györgyi Albert cikke: Internat. Sci. Techn., 1966. június)
Victor F. Weisskopf elméleti fizikus elnöke volt az Amerikai
Egyesült Államok Tudományos Akadémiájának. A világegyetem
eredete című cikkéből idézzük: „Úgy tűnik, mintha
»valaki« így rendezte volna el, hogy a sűrűség mindenütt
egyforma legyen, még olyan helyeken is, amelyeknek nem
volt soha lehetőségük arra, hogy egymással kapcsolatba
kerüljenek... Vajon az anyag miért részesült előnyben az antianyaggal
szemben ilyen csekély mértékben? Olyan ez,
mintha »valaki« kezdetben valamivel több anyagot tett volna
a fazékba, mint antianyagot... Valóban, a zsidó-keresztény
tradíció olyan módon írja le a világ keletkezését, amely meglepően
hasonlít a tudományos modellhez. Korábban tudományos
szempontból hibásnak tűnt azt mondani, hogy a világosság
korábban jött létre, mint a Nap. A jelenlegi
tudományos felfogás valóban feltételezi, hogy az univerzum
kezdetben különböző sugárzással volt telített, már sokkal azelőtt,
hogy a Nap teremtésére sor került...” (Természet Világa,
1985/12. szám, 540–541. l.)
„Az alkotás, a teremtés titkait Isten nem nyilatkoztatta ki
az embernek... Teremtői hatalma éppoly felfoghatatlan előttünk,
mint öröktől való létezése... Általános az a nézet, hogy
Istent is korlátozzák a saját törvényei... Általában a »természet
törvényei« fogalmával jelölik meg azokat az eddig
észlelt törvényeket, amelyek a látható világot uralják. De
hogy tudásunk mennyire korlátozott, hogy milyen áttekinthetetlenül
nagy a Teremtő munkaterülete, amelyen törvényeivel
összhangban munkálkodhat, az teljességgel felülmúlja
halandó emberek értelmi képességeit!... A természet csupán
szolgája Teremtőjének. Isten nem szünteti meg törvényeit,
sem azokkal ellentétben nem cselekszik, hanem állandóan
eszközként használja őket.” (Ellen G. White: Pátriárkák és
próféták, 1898, 98–100. l.)
ISTEN SZÜNTELEN MUNKÁLKODÁSA A TEREMTETT VILÁG FENNTARTÁSÁBAN
Sokan úgy képzelik a világ működését, ahogy Madách Imre
írja
Az ember tragédiájában:
„Be van fejezve a nagy mű, igen.
A gép forog, az alkotó pihen.
Évmilliókig eljár tengelyén,
Míg egy kerékfogát újítni kell.”
A Biblia azonban így szól:
„Jézus pedig felelt nekik: Az én Atyám mind ez ideig munkálkodik,
én is munkálkodom.” (János 5,17)
„Ő ád mindeneknek életet, leheletet és mindent... Mert Őbenne
élünk, mozgunk és vagyunk...” (Apostolok cselekedetei 17,25/b. 28/a)
„Ha csak magára volna gondja, lelkét és lehelését magához vonná:
Elhervadna együtt minden test, és az ember visszatérne a porba.” (Jób 34,14–15)
„A Föld nem a természetben rejlő eredeti erő által hozza
meg évről évre termését, s nem az eredeti erő készteti menetelésre
a Nap körül. Bolygónk irányításában szünet nélkül a
végtelen hatalom keze működik. Isten szüntelenül gyakorolt
hatalma tartja forgásban a Földet. A menny Istene szünet
nélkül munkálkodik. Hatalma okozza a növények virágzását,
hatalma által rügyezik ki minden levél, virágzik ki minden
bimbó... Az emberi test nem gép..., amely ha megindul,
folytatja munkáját; a szív dobog, lélegzet lélegzetet követ.
Istenben élünk, mozgunk és vagyunk. Minden lélegzet, minden
szívverés az örökké jelenlevő Isten hatalmának bizonyítéka...”
(Ellen Gould White: Testimonies, VIII. kötet, 260. l.)
Az ember helyes viszonya a teremtő Istenhez
„Nem lehet annál nagyobb rabszolgaság, minthogy az ember
Istennel nem törődve nyomorult módon más egyebektől engedi
magát leigázni, azaz behódol olyan teremtett dolgoknak,
amelyeken uralkodnia kellene, s dacol Istennel, akinek
engedelmességgel tartozik. Ó, halandók, értsük meg, hogy
csak egy, egyetlen lény van felettünk, a mi teremtő Urunk és
majdan bíránk: egyedül neki van hatalma nekünk parancsolni,
de nem úgy parancsol, mint rabszolgáknak, hanem gyermekeiként
szólít engedelmességre, azt akarván, hogy engedelmeskedve
is szabadok és kötetlenek legyünk.” (Johannes
Amos Comenius:
A világ útvesztője és a szív paradicsoma, Bp., 1990, 179–180. l.)
„Emeljétek föl a magasba szemeiteket és lássátok meg, ki teremtette
azokat... Miért mondod: ...Elrejtetett az én utam az Úrtól és
ügyemmel nem gondol Istenem?! Hát nem tudod-e és nem hallottade,
hogy örökkévaló Isten az Úr, aki teremtette a föld határait? Nem
fárad és nem lankad el, végéremehetetlen a bölcsessége! Erőt ad a
megfáradottnak és az erőtlen erejét megsokasítja. Elfáradnak az ifjak
és meglankadnak, megtántorodnak a legkülönbek is. De akik az
Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a saskeselyűk,
futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!” (Ésaiás 40,26–31)
„Nincs egyetlen érző ember sem, aki ha a felhőtlen éjszakai
égboltra tekint, meg ne kérdezné önmagától, mi a rendeltetése
a csillogó égitesteknek, és mi az, ami a világmindenség
rendjét megszabja. Ugyanez a kérdés támad bennünk, ha az
emberi testbe helyezett liliputi világmindenséget kémleljük,
vagy akár csak azt a titkokat firtató emberi szempárt, mely
minduntalan összefüggéseket keres e két világ között. Ha a
megértés bármely fokáról szemléljük is a Természet megnyilvánulásainak
harmonikus nagyvonalúságát, az emberi érzékelés
legnagyszerűbb élményében részesülünk. Aki e nagyság
egyetlen parányát is megragadja, máris... célt ért el. És észreveszi,
hogy segítséget kapott, amit az élet mindennapjain
kamatoztathat... Ha tekintetünket a végtelen nagyra szegezzük,
hétköznapi gondjaink semmiséggé törpülnek. Van egyfajta
nyugalom és lelki béke, amit csak a felsőbbrendűhöz
való kapcsolódás nyújthat.” (Selye János: Életünk és a stressz, Bp., 1973, 303. l.)
„Mily számtalanok a te műveid, Uram! Mindazokat bölcsen alkottad
meg, és betelt a föld a te gazdagságoddal. Ez a nagy és széles
tenger! Itt vannak benne a megszámlálhatatlan apró állatok nagyokkal
együtt... Mindazok tereád néznek, hogy megadjad eledelüket
alkalmas időben.” (Zsoltár 104,24–25. 27)
„A bölcsesség hol található, az értelemnek hol van a helye? Halandó
a hozzá vivő utat nem ismeri, az élők földjén nem található...
Isten tudja annak útját, ő ismeri annak helyét. Mert Ő ellát a föld
határaira, Ő lát mindent az ég alatt.” (Jób 28,12–13. 23–24)