Mit mond a Biblia a rossz és a bűn eredetéről
EGY NEHÉZ KÉRDÉS
„Muszáj bevallani – hogy létezik – a rosszat.
Az eredete még egészen titokzatos,
A jó szerzőjétől származna tán a rossz?...
De hogy képzelhető, hogy maga Isten az, aki
Egyfelől fiait kegyelmében füröszti,
Másik kezével a rosszat zúdítja le?
Melyik szem láthat ily titkoknak mélyire?
Tökéletes lényből rossz létre nem jöhet,
De máshonnan se – mert minden belőle lett.
És mégis létezik – ó fájdalom – a rossz.
Mily döbbenetes ez, mennyire paradox!”
(Részlet Voltaire: Vers a lisszaboni földrengésről
c. költeményéből, 1756, Fordította: Petri György)
Ezek a sorok nagyon pontosan összegezik a rossz létezésével
és eredetével kapcsolatos, nagy emberi kérdést. Ma is ugyanígy
fogalmazódik meg e kérdés sokakban. Alfred Kastler,
Nobel-díjas fizikus például így szól erről:
„Bizonyos lények életének célja azon alapszik, hogy más
lényeket halálba küld, amelyeknek ugyancsak ez a célja. Hol
van itt az isteni szeretet, amiről Krisztus beszél?... Isten az az
erő, mely fenntartja az Univerzumot. De miért van az, hogy
Isten egyszerre az az erő, mely... építi az életet, és ugyanez az
erő, önmagának ellentmondva, lerombolja?” (Az a különös anyag, 268. l.)
A „Mit mond a Biblia...” előző fejezetében idéztük már
Alfred Kastlert. Olvashattuk vallomását, hogy a teremtés
gondolatának az elfogadása semmi gondot sem okoz neki
mint természettudósnak, sőt az evolúció elképzelésénél sokkal
elfogadhatóbbnak találja. De a fent idézett soraiból kitűnik,
hogy a rossz eredete igazi nagy kérdés az ő számára is.
MI A BŰN?
Hogy mi minden a rossz, azt a bőrünkön tapasztaljuk. Minden,
ami az életet és a boldogságot veszélyezteti, rombolja.
De gyakorta emlegetünk egy erkölcsi fogalmat is a mindennapi
életben: a bűnt. A Biblia megállapítása mindenekelőtt
ez: a bűn a gyökere minden rossznak.
A Bibliában található meghatározása így hangzik:
„A bűn pedig a törvényszegés” (1János 3,4)1
Miféle törvényről van itt szó, aminek a megszegése a bűn?
Egyértelmű, hogy a Bibliában bemutatott nagy, erkölcsi alaptörvény
ez, amely az egész világmindenségben érvényes.
Ennek a lényegét pedig így összegezi az Írás: „A törvény betöltése
a szeretet.” (Róma 13,10)
A sokféle értelmezés, visszaélés, hamis szeretet hátterén
azonban szükségszerű egy további kérdés: Mi a szeretet?
A legrövidebb bibliai meghatározás így hangzik erről: „Senki
ne keresse azt, ami az övé, hanem ki-ki azt, ami a másé.”
(1Korinthus 10,24) Összegezhetjük tehát a végeredményt:
A szeretet a következetes másik-középpontúság, avagy a
másokért élés gondolkodásmódja és életformája.
Az „én és te” sorrend megváltozik „te és én”-re. A Biblia
szerint ez az igazság. Az az igaz ember, akinek az életében ez
az alapelv válik győzedelmessé, mindent meghatározóvá.
Így viszont eljutottunk az előbbiekben idézett rövid, tömör
bibliai bűnmeghatározás pontos értelmezéséhez is:
„A bűn az a kifejlett alapelv, amely ellenkezik a szeretet nagy
törvényével.” (Ellen G. White: Korszakok nyomában/Nagy küzdelem,
1991, 474. l.)
A bűn fogalmát így ragadhatjuk meg tehát egészen gyakorlatias
módon: A bűn az önzés, az önmagunkért élés gondolkodásmódja
és életformája.
Nagyon érdekes, hogy ennek az igazságnak a felfedezéséig
természettudományos megfigyelés útján is el lehet jutni.
A századunkbeli neves, külföldön élő magyar tudóstól, Selye
Jánostól idézzük a következőket: „Bizonyos tekintetben úgy
is vehetjük, hogy az önzés az eredendő bűn, nemcsak az ember,
hanem minden élőlény számára.” (Életünk és a stressz,
1973, 310. l.)
Ezután úgy szemlélteti állítását, hogy leírja, mi történik
például az emberi testben, ha annak valamely része egyszer
csak az „önzés törvénye” szerint kezd működni: „Ki-kitörhet
egy forradalom valamely részlegben, amely elfeledkezik
a kollektív önzetlenségről. Ez az, amit ráknak nevezünk. És
ebbe nemcsak az egész szervezet pusztul bele, hanem vele
együtt a lázadó rész is saját törekvésének áldozatává válik.”
(I. m., 295. l.)
Majd hozzáteszi mindezekhez: „A racionális értelem korában
szinte megörvendeztet, hogy az emberi magatartást nevelő
vallási és bölcseleti tantételeknek tudományosan feltárható
biológiai igazság az alapjuk.” (I. m., 293. l.)
Van min elgondolkoznunk ezen a ponton: Lehetséges,
hogy minden rossznak tényleg az önzés a gyökere? De hiszen
nekünk az önérdek és önös vágyak, kívánságok követése tűnik
az élet és a boldogság útjának! Nem bűnösnek, hanem
természetesnek érezzük, hogy a magunk javát keressük mindenben.
Ugyan mi mást tehetnénk, hiszen mindenkinek ez
a kézenfekvő? – mondaná sok ember. Lehetséges, hogy valami
megcsalja, megrontja tiszta látásunkat? És talán ez a ferde
látás maga is a bűn következménye? „Van olyan út, amely
igaz az ember szeme előtt, de a vége a halálnak útja” – mondja
a Biblia (Példabeszédek 16,25).
„Egy ember gyűjthet magának mindent, amit csak tud,
élhet, gondolkodhat és tervezhet mindig csak a maga érdeke
szerint, de élete elmúlik és nincsen semmije. Az önszolgálat
törvénye az ön-megsemmisítés törvénye... Az önfeláldozás
törvénye viszont az ön-megőrzés törvénye. A gazda azzal őrzi
meg a magot, hogy a földbe veti. Így van ez az emberi élettel
is. Az adás életet jelent...” (Ellen G. White: Jézus élete,
1989, 623. l.)
A Biblia a szeretet, a másokért élés törvényét mondja az
élet és a boldogság egyetlen útjának – teljes egyértelműséggel.
A bűn – az önzés – életfelfogása és életmódja követését
pedig a szenvedés és a halál útjának jelenti ki minden ellenkező
látszat ellenére:
„A bűn teljességre jutva halált nemz.” (Jakab 1,5)
„A bűn zsoldja a halál.” (Róma 6,23)
AZ ARANYSZABÁLY
Jézus Krisztus az egyik felhívását, amelyet a valaha is adott,
összes isteni kinyilatkoztatás summájának, azaz végső mondanivalójának
jelentett ki, „aranyszabály”-nak nevezték el. Ez
a nevezetes ige is a másik-középpontú gondolkodás és a következetes
másokért való szolgálat nagy alapelvét tartalmazza:
„Amit akartok azért, hogy az emberek veletek cselekedjenek,
mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal, mert ez a törvény és a próféták.” (Máté 7,12)
A KERESZTÉNYSÉG EGYEDÜLÁLLÓ SAJÁTOSSÁGA
Amint az előbbiekben láttuk, a természettudomány útján is
el lehet jutni az élet eme nagy törvényének a felfedezéséhez a
gondos megfigyelés és az eredmények elfogulatlan, precíz kiértékelése
által, hiszen a valóság törvényéről van szó. Mégis
egyedül a kereszténység, illetve a Biblia sajátossága, hogy
következetesen tanítja ezeket, mint a titkok végső nyitját,
mint a nagy emberi alapkérdések végső megoldását:
„Aki nem gyűlöli magában önszeretetét és azt az ösztönét,
amelyik arra biztatja, hogy magát tekintse Istennek, nagyon
elvakult ember. Ki nem veszi észre, hogy semmi sem ellenkezik
ennyire az igazságossággal és az igazsággal? Mert nem
igaz, hogy rászolgálunk; igazságtalan és egyben lehetetlenség
is, hiszen mindenki ugyanezt kívánja a maga számára. Tehát
velünk született nyilvánvalóan jogtalan kívánság, amelyről
nem tudunk, de amelytől mégis szabadulnunk kell.
Ám egyetlen más vallás sem figyelmeztetett rá, hogy ez az
önszeretet bűn, sem arra, hogy ebben születtünk, hogy kötelesek
vagyunk ellene szegülni, és egyiknek sem volt rá gondja,
hogy megadja nekünk a gyógyítás eszközeit.” (B. Pascal:
Gondolatok, 492. sz. töredék)
A legnagyobb, legnehezebb kérdés azonban még hátravan:
HONNAN SZÁRMAZIK A BŰN?
Sokan kérdezik: Miért élünk ilyen világban? Így jött létre a
világ, hogy itt sötétség és világosság, jó és rossz szakadatlan
küzdelmet folytasson egymással? Hogy „így váltsa egymást
örök romolás és teremtés”, ahogy költőnk, Berzsenyi Dániel
fogalmazta meg? Vagy valamely pillanattól kezdve torzult el
az ember történelme, sorsa? De ha Isten létezik és Ő volt a
teremtő, hogyan engedhette ezt? Ha Isten a szeretet, ő roszszat
nem teremthetett; ha viszont az ő tudta nélkül került
a rossz a világ gépezetébe, akkor lehet-e Őt mindenhatónak
nevezni? Előbb Isten erkölcsi lénye, utóbb mindenhatósága
kerül veszélybe. Így lesz „a rossz a legvitálisabb kérdés minden
vallásra nézve” – ahogy Babits Mihály mondta.
Igen, a rossz kérdése valóban sok embert tart vissza Isten
keresésétől és az istenhittől. Gyakorta halljuk a mindennapokban:
„Hinnék, ha választ kaphatnék arra, miért van a
rossz? Ha Isten valóban létezik, miért nem akadályozta meg
a rossz megszületését? Ha Isten létezne, nem tűrné el ezt a
sok fájdalmat, háborút, az emberi történelem vérontásait.”
A rossz kérdése valóban újra és újra felelevenedő és erősödő
kérdése sokaknak. Csak kevesen ismerik azt az átfogó és mély
feleletet, amelyet a Biblia ad ezekre a kérdésekre.
A Biblia határozottan állítja, hogy a rossz nem Istentől ered.
Tőle csak „jó adomány és... tökéletes ajándék származik” (Jakab
1,17). Isten számára teljességgel idegen és elfogadhatatlan a
bűn: „nem lakhatik tenálad gonosz” – olvassuk Zsoltárok könyvében
(5,5). Istennek nem állt szándékában az építés mellett a
rombolás, a teremtés mellett a megsemmisítés!
A búzáról és a konkolyról mondott példázatában Jézus
Krisztus arról szólt, hogy Istentől csak a „jó mag” származik
(Máté 13,24). Isten életet teremtett a vetés növekedésére és
az örömért, amit a bőséges termés láttán érez a gazda. A roszszat
– amit a példázatban a konkoly jelképez – „valamely ellenség”
szórta a jó mag, a tiszta búza közé (Máté 13,28). Jézus
ebben a példázatában arra utalt, hogy a rossz egy személy
cselekvése által jött létre. (Érdekes megjegyezni, hogy a Bibliából
ismerős „Sátán” héber szó is ellenséget jelent.)
A BŰN „ATYJA”
Egy másik alkalommal így szólt Jézus arról a személyről, aki
a bűn szerzője:
„Az ördög atya... emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg
az igazságban, mert nincsen őbenne igazság. Mikor hazugságot szól,
a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja.” (János 8,44)2
A Biblia másutt is szól Sátánról, avagy az ördögről, mint
a bűn szerzőjéről. (Különösképpen: Ésaiás 14,12–20; Ezékiel
28,12–19; Jelenések 12,3–10; 1Péter 5,8; 2Korinthus
11,14–15; Jakab 1,13–15 stb.) A Szentírás ugyanis a bűn
szerzőjeként egyetlen személyt tüntet fel, akinek gondolkodásában
és életében legelőször jelent meg és gyökerezett meg a bűn.
Ez a valaki Isten magasrendű teremtménye, egy angyalfejedelem
volt, aki lázadása után kapta a Sátán (ellenség) nevet.3
A Biblia szerint Sátán ellenségeskedése Istennel szemben
már a mennyben, a mi földünk teremtése előtt létrejött. Itt
van azonban a következő kérdés:
HOGYAN SZÜLETHETETT MEG A BŰN ISTEN TÖKÉLETES TEREMTMÉNYÉBEN?
Sokan úgy gondolhatják, hogy Sátán lázadásának az lehetett
az oka, hogy már eleve volt benne valami nem tökéletes, valami
mákszemnyi, morzsányi gonoszság, vagy legalábbis torz
gondolat. Vagy ha ez nem is, de legalább valami „hiánynak”
kellett lennie benne.
Jézus azonban azt mondotta róla, hogy ő „nem állott meg az
igazságban”. Ez magában foglalja azt az állítást, hogy
a kezdet kezdetén ő is az „igazságban volt”. Ő sem került ki
Isten kezéből kevésbé tökéletesen, mint a többi teremtmény.
Ezékiel próféta így szól róla: „Te voltál az arányosság pecsétgyűrűje,
teljes bölcsességgel, tökéletes szépségben... ama napon, melyen teremtettél”
(Ezékiel 28,12–13). Ésaiás próféta is „fényes csillagnak,
hajnal fiának” nevezi őt (Ésaiás 14,12).
A Biblia szerint ennek az angyalfejedelemnek semmi oka
nem volt arra, hogy Teremtőjével szembeforduljon. Nincs
értelmes magyarázata Sátán mennyei lázadásának. „A bűn
eredetére lehetetlen olyan magyarázatot találni, ami megindokolná
létezését... A bűn titokzatos, érthetetlen; mentegetése
egyenlő volna igazolásával. Ha mentséget lehetne találni
rá, vagy okot létezésére, akkor megszűnne bűn lenni.” (Ellen
G. White: Korszakok nyomában/Nagy küzdelem, 1991, 438–439. l.)
A „nem állott meg az igazságban” kifejezés azt is magában
foglalja: Sátán igazságtalan, és a bűn maga is igazságtalanság.
Ez a minősítés pontosan egybevág a bűnnek azzal a másik bibliai
meghatározásával, amely lényege szerint ugyanazt mondja,
mint az előbbiekben már idézett igéből (1János 3,4) való
meghatározás; „Minden igazságtalanság bűn” (1János 5,17).
A BŰN ÉS A HAZUGSÁG KAPCSOLATA
Miért mondta Jézus olyan hangsúlyosan Sátánról, hogy
„mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és a hazugság atyja”?
A Biblia utal arra, hogy amikor Sátán szembefordult Istennel,
más angyalokat is maga mellé állított (Jelenések 12,4).
Arról is szól, hogy egy „viaskodás” alakult ki Sátán és angyalai,
valamint Krisztus és angyalai között (Jelenések 12,7).
Istennel fizikai harcot vívni nem lehet, mivel Ő a Teremtő, és
minden teremtményének az élete kizárólagosan az ő hatalmában
van, őtőle függ. (Lásd Jób 34,14–15) Ezért csak eszmeilelki
küzdelemre lehet itt gondolni. Úgy tűnik, hogy egy
nagy lelki küzdelem folyt Sátánnak és követőinek az igazsággal
való meggyőzéséért. Sátán végestelen-végig tudatában
volt tehát annak, hogy nincsen igaza! Nem tudatlanul lett
igazságtalan. Tudta, hogy eszméje és érvelése téves, de a hatalomvágy
és az önmagasztalás lelkülete nem engedte már
visszafordulni. A teremtmények között befolyásra kívánt
szert tenni, és ezt csak úgy érhette el, hogy igazságtalanságát
az igazság mezébe öltöztette. Az énközpontúságot igazságnak
állította be, mert jól tudta, hogy az igazságos Istennel
csak úgy veheti fel a harcot, hogy egy másik „igazságot” tüntet fel ellene.
Ott, ahol hazugság van, Sátán működik. De a hazugságot
gyakran csak később sikerül leleplezni, s mire ez megtörténik,
az ördög műve már más alakban ölt testet. Ennek oka
pedig az, hogy Sátán nem könnyen leleplezhető, „lapos” hazugságokat
talál ki, hanem első szempillantásra igaznak
látszóakat. Pontosan annyi igazságot használ föl céljaihoz,
amennyi elegendő ahhoz, hogy hazugságait is elfogadhatóvá
tegye. Az igazság palástjában jelentkező sátáni elgondolás, az
igazság és hamisság mesteri keveréke a legveszedelmesebb hazugság.
HOGYAN JÖTT BE FÖLDÜNKRE A BŰN?
„Egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és
akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.” (Róma 5,12)
Ez az „egy ember” az első ember, illetve emberpár, Ádám
és Éva. Isten „igen jónak” teremtette őket is (1Mózes 1,31).
A bűn kísértésével való szóba állásra semmi okuk sem volt.
Isten azonban szabad erkölcsi választás képességével teremtette
őket is, csakúgy, mint Sátánt. Ezzel összhangban nem
zárta el előlük a hatalom eszközével a rossz választásának
lehetőségét. Tudta, hogy úgy juthatnak a lelki-szellemierkölcsi
fejlődés legmagasabb szintjére, ha a saját szabad
erkölcsi megfontolásukkal utasítják el a bűnt, és az isteni
szeretettörvény követését választják. Ehhez minden alapjuk
megvolt. Egyedül ez lett volna a kézenfekvő és természetes
számukra. A bűnnel való megfertőződésük egyáltalán nem volt szükségszerű.
A Biblia azonban mégis áldozatnak mondja az embert egy
bizonyos értelemben. Az ember személyes, súlyos bűne volt,
hogy nem bízott Isten előre adott óvásaiban és tanácsaiban –
amire pedig minden oka meglett volna –, és hogy szívében
helyet adott az önzés eszméjének és a Teremtője iránti hála és
szeretet kötelezettségét semmibe vette. Másrészt viszont
olyan merész, igazságnak feltüntetett hazugsággal kísértette
meg az embert Sátán, hogy megtévesztés áldozata is lett.
Nem akarta tudatosan és megfontoltan tenni azt, amit végül is tett.
Sátán szinte ugyanazt az ígéretet állította az ember elé –
„olyanok lesztek, mint az Isten” (1Mózes 3,5) –, mint amelyet Isten
is adott az embernek, amellyel létének rendeltetését határozta
meg. A Biblia ugyanis világosan mondja, hogy Isten
„a maga képére és hasonlatosságára” teremtette az embert (1Mózes
1,27), és „úrrá tette kezei munkáin” (Zsoltárok 8,7). „Csupán”
abban volt a különbség, hogy a célt Isten folyamatos lelki
fejlődés, növekedés által hirdette elérhetőnek, Sátán pedig
azt tanácsolta az ős-szülőknek, hogy az Istenhez való hasonlóságot
úgy ragadják el Istentől, mint valami zsákmányt. Látszólag
ugyanazt ajánlotta föl, csak egészen más módon és eszközökkel.
Ősszüleink legyőzhették volna Sátán hazugságait. Akkor
is, és azóta is tökéletes védelmet kínált és kínál Isten beszéde.
Ez mindenkor az egyetlen fegyver a rossz felismerésére és
teljes legyőzésére. Jézus Krisztus is azzal győzte le az Ellenség
minden kísértését földi életében, hogy azokat egybevetette
a Biblia kijelentéseivel. Sátánnak adott visszautasító
válaszai mindig így kezdődtek: „Meg van írva”. Példája azt
mutatja, hogy a hazugság átlátható és legyőzhető a Biblia igéi által.
A BŰN SZERZŐJE NEMCSAK ISTEN ELLENSÉGE, HANEM AZ EMBERÉ IS
Jézus
„emberölő”-nek is nevezte Sátánt. Akiket Sátán hazugságaival
belevisz a bűnök elkövetésébe, azokat egyedül
hagyja a bűnben, a rosszban, hogy azután lelkileg, testileg,
idegileg a nyomorba, a pusztulásba döntse őket. A bűn kipróbálása,
sorozatos elkövetése és megszokása végül halálhoz vezet.
A csalás, a hazugság méretei az embergyilkosságig terjednek
tehát, méghozzá évezredek óta. Sátán szedi az áldozatait,
„átváltoztatva magát világosság angyalának” (2Korinthus
11,14–15), és „ordító oroszlánként szertejárva” (1Péter 5,8),
amint a bibliai hasonlat mondja. „Ama régi kígyó, aki neveztetik
ördögnek és Sátánnak, mind az egész föld kerekségét elhiteti” (Jelenések
12,9). Az ember bűnbeesése révén ő lett „e világ fejedelme”
– amint Jézus nevezte őt (János 14,30).
A jó és a gonosz közötti nagy küzdelemről a „Mit mond
a Biblia” következő számában lesz szó. Egy döntő isteni ígéretet
azonban már most idézzünk fel a Szentírásból: Amiképpen
bűn nem volt mindig, úgy nem is lesz mindig. Erről szólnak
az alábbi zsoltárigék:
„Egy kevés idő még és nincs gonosz; nézed a helyét és nincsen ott.
A szelídek pedig öröklik a földet, és gyönyörködnek nagy békességben.
(...)
Láttam elhatalmasodni a gonoszt, és szétterjeszkedett az, mint egy
gazdag lombozatú vad fa. De elmúlt, és íme, nincsen! Kerestem, de nem található.
Ügyelj a feddhetetlenre, nézd a becsületest, mert a jövendő a béke
emberéé.”
(Zsoltárok 37,10–11. 35–37)
1. A Károlyi-fordításban található „törvénytelenség”
szót az eredeti görög szöveg alapján módosítottuk „törvényszegés”-re.
2. Az „ördög”-nek fordított szó az eredeti görög szövegben a diabolosz, aminek a jelentése: „vádoló”.
3. Az „angyal” szó a Biblia újszövetségi részében található görög angelosz szóból származik, jelentése: „követ, küldött”. Az ószövetségi
részben található megfelelő héber szónak is ugyanez a jelentése. Az angyalok nem bájos kisbabák vagy szép nők, ahogyan a népi gondolkodás
elképzeli, és amiként a képzőművészeti alkotások is ábrázolják őket. A Biblia szerint az angyalok hatalmas intelligenciájú és
hatalmas erejű, az embernél magasabbrendű teremtmények, akik Isten akaratának a hírvivői és végrehajtói az egész világmindenségben.
(Lásd: Zsoltárok 103,19–20)