Mit mond a Biblia a jó és a gonosz közötti nagy küzdelemről az emberi történelemben
ISTEN URALMA A SZABADSÁG URALMA
Az előző fejezet szólt arról, hogy a rosszat nem Isten teremtette
sem a világmindenségben, sem a mi földünkön.
A rossz a bűnnel együtt „jött be”, mint egy „ellenség”, mivel
egy angyalfejedelem (Sátán), majd az első emberpár is az
újonnan teremtett földön, visszaéltek a szabad választás képességével,
és helyet adtak szívükben az önzésnek.
A világmindenséget teremtő és fenntartó Isten uralma a
világmindenségben a szabadság uralma, amihez hasonlót mi
a földön nem ismerünk. Ez azt jelenti, hogy kényszert, erőszakot
sohasem alkalmaz egyetlen teremtményével szemben
sem. Nem használja fel azt a hatalmát, hogy minden teremtményének
az élete kizárólag tőle függ. A Biblia utal arra,
hogy az emberen kívül sok más, értelmes teremtménye is van
Istennek a világmindenségben. Ezek közül azonban egy sem
a tőle való függés vagy a félelem indítékából tiszteli Istent és
az ő törvényét, hanem szabad választás és belső erkölcsi meggyőződés
alapján. Azért tehát, mert törvényét igaznak, őt
magát pedig méltónak találják arra, hogy Uruknak, vezetőjüknek
fogadják el. Isten világában mindenütt, kizárólag
a szabadság uralma érvényesül:
„Ahol az Úrnak Lelke, ott a szabadság.” (2Korinthus 3,17)
A MEGVÁLTÁS TERVE
Mivel a szabadság uralmát mindenképpen sértetlenül akarja
megőrizni, Isten nem alkalmazott erőszakos megtorlást, nem
semmisítette meg a bűn útjára lépett teremtményeit. De szabadon
burjánozni sem hagyhatta a bűnt, mert ő tudja a legjobban
a törvényt, hogy az
„teljességre jutva halált nemz” (Jakab
1,15). Az, hogy
„Isten a szeretet” (1János 4,8), azt is jelenti,
hogy teremtményei életének és boldogságának a védelmezője.
Ezért Isten sajátos módon vette fel a küzdelmet a gonosszal.
Elkészített egy tervet – az igazságosság és a szeretet alapelvének
a tökéletes érvényesítésével – arra, hogy miként
semmisíti meg a bűnt a földön, és iktatja ki azt az egész világmindenségből
is, kizárólag erkölcsi erővel, hogy a szabadság
uralma semmit se sérüljön. Ennek a tervnek a neve – a Biblia
alapján – a megváltás terve. A róla szóló híradást, kinyilatkoztatást
pedig evangéliumnak nevezi a Biblia. Ez a görög
szó „jó hír”-t, „örömhír”-t jelent.
Az evangélium mindenekelőtt az az örömhír, hogy...
A bűn nem lesz örökké sem a földünkön, sem a világmindenségben
Rettenetes lenne, ha nem így lenne! A jó és a gonosz küzdelme
terhes, nyomorúságos, elviselhetetlen, ha a végső szabadulás
reménysége nem létezik. Az örök, kiegyenlítetlen harc,
vagy egyenesen a gonosz győzelme félemlítene bennünket.
A bűnnek, avagy az önzésnek a természetéhez tartozik, hogy
erőszakosan terjeszkedik. Petőfi Sándort, a XIX. század első
felének még alapvetően optimista világhangulatában is megérintette
és megrettentette az a gondolat, hogy a jó és a gonosz
küzdelme talán örökös, és abból végső szabadulás nem
létezik. Egy részletet idézünk
Világosságot! című verséből:
„... Eljő-e a kor,
Melyet gátolnak a rosszak
S amelyre a jók törekednek,
Az általános boldogság kora?...
Bár volna így!
Bár volna célja a világnak,
Bár emelkednék a világ
Folyvást, folyvást e cél felé,
Amíg elébb-utóbb elérné!
De hátha úgy vagyunk,
Mint a fa, mely virágzik
És elvirít,
Mint a hullám, amely dagad
Aztán lesimul,
Mint a kő, melyet fölhajítanak,
Aztán lehull.
Mint a vándor, ki hegyre mászik,
S ha a tetőt elérte,
Ismét leballag,
S ez így tart mindörökké:
Föl és alá, föl és alá...
Irtóztató, irtóztató
Kit még meg nem szállott e gondolat,
Nem fázott az soha.
Nem tudja még: mi a hideg?
E gondolathoz képest
Meleg napsugár a kígyó,
Mely keblünkön jégcsap gyanánt
Vérfagylalón végigcsúszik,
Aztán nyakunkra tekerőzik,
S torkunkba fojtja a lélekzetet.”
A Biblia szerint mégcsak az sem természetes, hogy a jó
egyáltalán fennmarad és küzdő partnere a gonosznak. A bűn
ugyanis burjánzik, mint a rák, és ha Isten megváltási terve
nem ellensúlyozná ezt, akkor a természetes fejlődési irányzat
mindenkor az lenne, mint amit a vég idejéről Jézus prófétikusan
kijelentett:
„Mivelhogy a gonoszság megsokasodik, a szeretet sokakban
meghidegül.” (Máté 24,12)
Az ősevangélium
Hogyan is működik hát az isteni megváltási terv? Rögtön a
bűneset után adott Isten először kinyilatkoztatást erről, a bűn
tudatára döbbent és annak következményeitől megrettent első
emberpárnak. Egyetlen mondatban elmondta a lényeget,
az idők végéig terjedő érvénnyel. Ezt az isteni kijelentést
nevezzük első evangéliumnak, vagy ősevangéliumnak. Így szólt ez az ígéret:
„És mondta az Úr Isten a kígyónak: ...ellenségeskedést szerzek
közötted és az asszony között, a te magod között és az ő magva között:
az neked fejedre tapos, te pedig annak sarkát mardosod.” (1Mózes 3,14–15)
Isten a kígyóhoz intézte ezeket a szavakat. A kígyó azonban
Sátán médiuma, eszköze volt csupán, és végül is így
fogalmazhatunk: ítélethirdetés volt ez a kijelentés Sátán felett
– de az ember füle hallatára. Ennek a ténynek önmagában is
van mondanivalója. Az ember olyan fogságba jutott a bűneset
révén, hogy csak úgy lehetett evangéliumot hirdetni,
reménységet adni neki, hogy Isten ítéletet hirdetett az ő
ellensége felett. Semmi sem fejezhette volna ki jobban, hogy
az ember milyen tragikus helyzetbe került, milyen kiszolgáltatottá
lett, hogy mennyire nem tud önmagán segíteni. Csak
úgy lehet segíteni rajta, ha Isten veszi fel a harcot az őt fogva
tartó ellenséggel. Az ember azt érthette meg ebből a kijelentésből,
hogy Isten nem hagyja őt ellensége kezében, hanem
kiszabadítja őt. Beleavatkozik a történelembe, és végül örök
szabadulást biztosít neki a bűntől és a rossztól.
Vajon Sátán mennyit értett meg ebből az ítélethirdetésből?
Ezen is el lehet gondolkodni. Később, a Jelenések könyvében
olvashatjuk, hogy Sátán „tudja, hogy kevés ideje van” (Jelenések
12,12). Bizonyosra vehetjük, hogy a lényeget ő is felfogta
ekkor. A bűn jellegzetes elvakultsága azonban az, hogy
hallja, érti, de nem hiszi és nem veszi komolyan. De biztos,
hogy félelmet érzett, felfogta a kijelentés súlyát és igazságát,
hogy legyőzetése és megsemmisülése bizonyos. A kígyó fejére
taposás ugyanis a bűn és a rossz végső, teljes megsemmisítését
ábrázolja. A következő fejezetben visszatérünk még
arra a kérdésre, hogy ki az „asszony magva”, aki a kígyó fejére tapos.
Most azonban irányítsuk figyelmünket az ígéretnek csak
az első részére: „Ellenségeskedést szerzek”. Isten azt ígérte tehát,
hogy felveszi a küzdelmet a gonosszal oly módon, hogy
az emberben, az „asszony magvában” támaszt ellenségeskedést
a bűnnel szemben.1
Az ember közreműködése szükséges tehát a bűn és a rossz
legyőzéséhez. Az ember szabad akaratából választotta Sátán
uralmát és állt mellé. Szabadulása csak úgy lehetséges, ha
Isten fel tudja éleszteni az ellenállást az emberben, ha az ember
hajlandó elfogadni ezt a segítséget. Az embernek kell
visszautasítani és kiűzni Sátánt. Ez döntő jelentőségű! A megváltási
terv alapeszméje a szabad akarat, a szabad választási
képesség tiszteletben tartása.
Ebben a pillanatban azt is láthatjuk, hogy miért ilyen
hosszú, és miért ilyen bonyolultnak látszó ez a küzdelem.
Mert ha Isten közvetlenül az ellenséggel venné fel a harcot
és megsemmisítené, ez nagyon gyors és egyszerű lenne. De
Isten csak közvetett harcot vehet fel az ellenséggel. Az emberben
éleszti fel az ellenállást, és neki kell legyőznie Sátánt.
Pál apostol írja a Rómabeliekhez írt levél 16. fejezet 20.
versében: „A békesség Istene eltapossa a Sátánt a ti lábaitok
alatt...” A mi lábunk alatt kell eltaposni az ellenséget. Isten
segít, támogat, erősít, együttműködik az emberrel, de az ember
lába alatt kell megsemmisülnie Sátánnak. Ez a valódi, erkölcsi győzelem felette.
Vajon mi lesz a történelmi kimenetele ennek a küzdelemnek?
Csak egy általános ígéret ez, amiben hinni kell, de a
történelmi, időbeli kifutásáról, kibontakozásáról semmit sem lehet tudni?
A Bibliában összesen tíz úgynevezett vázlatprófécia van,
amelyek az egész emberi történelem vázlatát adják a jó és a
gonosz, illetve a Sátán rontó munkája és Isten megváltási
terve közötti nagy küzdelem szempontjából. Ezek közül az
elsőt idézzük fel vázlatosan a továbbiakban.
AZ EMBERI TÖRTÉNELEM VÁZLATA
Vajon csakugyan van-e értelme a történelemnek? Merre halad,
merre tart a világ? Éppen ilyen kérdések foglalkoztattak egy
uralkodót, csaknem kétezerhatszáz évvel ezelőtt. Ez a király
Nabukodonozor (i. e. 605–562) volt, az Újbabiloni Birodalom
legnagyobb jelentőségű uralkodója. Nem ismerte még a minden
teremtmény felett álló, személyes Istent. Uralkodása
kezdetén, annak második esztendejében egy este, elalvás előtt
ez a kérdés foglalkoztatta:
„Mik lesznek ezután?”
(Dániel 2,29) Nabukodonozor természetesen arra vágyott,
hogy birodalma, élete munkájának nagyszerű alkotása örökkévaló
legyen. Az elalvás előtti magányos töprengésekor
azonban bizonyára a Szentlélek közelítette meg a keménykezű
és akaratú, de lelke mélyén mégis igazságszerető királyt.
Talán az élet, az emberi munkálkodás értelme, és az isteni természetfeletti
hatalom kérdése is felvetődött benne.
És Isten válaszolt neki még azon az éjszakán, egy álom formájában.
Ezután úgy igazgatta az eseményeket, hogy a királyi
udvarban fogolyként élő Dániel prófétával is kapcsolatba
hozta őt, aki az álomban adott jelképes ábrázolás értelmét feltárta
neki. Így gondoskodott Isten arról, hogy a „mik lesznek
ezután?” kérdésen, majd a rendkívüli álom jelentőségén töprengő
király „megértse szíve gondolatait” (Dániel 2,30).
Nabukodonozor hatalmas szobrot látott álmában, szemkápráztató
fényességgel, de rettenetes ábrázattal. A szobor
feje aranyból volt, a melle és karja ezüstből, hasa és oldala rézből,
lábszárai vasból, lábujjai pedig részint vasból, részint
agyagból (cserépből) voltak. Azután azt látta, hogy egy kő
„szakadt le” emberi kéz közreműködése nélkül, és leütötte ezt
a nagy, már csak agyaglábakon álló szoborkolosszust, mely a
földre dőlt. Porrá zúzódott az arany, ezüst, réz, vas és cserép,
s a fölkerekedő szél úgy elfújta, mint nyári szérűn a polyvát.
A kő pedig nagy heggyé lett, és betöltötte a földet (Dániel 2,31–35).
Csodálni való dolog, hogy Isten ezzel az egyszerű bemutatással
mi mindent tudott szemléltetni. A szoborban különös
volt a következő kettős ellentét: hatalmas volt ugyan, de
agyaglábakon állt; „kiváló a fényessége”, de „ábrázata rettenetes”-
nek látszott. Ezzel a két pár jelzővel átfogóan jellemzi a Biblia,
hogy milyen is az emberi történelem. Mert voltak a történelemnek
kétségkívül „fényes” korszakai. De e rövid
„felvillanásoktól” eltekintve, az egész emberi történelemre
pontosan illik a bibliai jelző: „rettenetes” volt. Érdek, erőszak,
vérontás meg-megújuló drámája a bűneset utáni történelem,
melyet a bűn átka sújt és kísér nyomon. Idézzük ismét Petőfi
Sándort, Ítélet című nevezetes versének az első sorait:
„A történeteket lapozám s végére jutottam,
És mi az emberiség története? vérfolyam, amely
Ködbevesző szikláibul a hajdannak ered ki,
És egyhosszában szakadatlan foly le korunkig.
Azt ne higgyétek, hogy megszűnt már. Nincs pihenése
A megeredt árnak, nincsen, csak a tenger ölében.
Vértengerbe szakad majd a vér hosszú folyója.”
Mit ábrázoltak a szobor különböző részei?
A bibliai jelképek mindig magából a Bibliából azonosíthatók.
A Biblia önmagát értelmezi, s azt a jelképet, melyet használ,
meg is magyarázza; ha nem azonnal, akkor valamivel később, de feltétlenül megteszi.
Az „arany fej”-ről Dániel próféta ezt mondta Nabukodonozor
királynak: „Te vagy az arany fej” (Dániel 2,38). Az
arany – mely az ókori világban is finom mérleggel mért s a
legértékesebb fém volt – hihetetlen mennyiségben létezett
Babilóniában. Így mutatja be a Szentírás a történelemnek azt
a nagyhatalmát, mely a zsidó népet az i. e. VII–VI. században
fogságba vetette, az Isten által választott nemzetet csaknem
megsemmisítette. A prófétikus álomban a továbbiakban
is azok a birodalmak sorakoznak fel, melyek a hívő néppel
kapcsolatba kerültek. Ez vezérelve a bibliai próféciáknak! Léteztek
más birodalmak is, a kínai, indiai, tatár stb., de a próféciákban
az Isten megváltási tervével közvetlen érintkezésbe
jutott népek szerepelnek, mert itt ütközött a jó és a gonosz a legélesebben.
Az Újbabiloni Birodalom hanyatlásakor újabb világhatalom
lépett a történelem színpadára: a médek és a perzsák.
Nem egy népből, hanem egy államszövetségből állt össze ez
a nagyhatalom. Az álombeli prófécia azzal szemlélteti ezt,
hogy két vállról és két karról tesz említést. Az ezüst vállak és
karok Médo-Perzsiát jelképezték. Ahogy Babilonnak az
arany, a médeknek és főleg a perzsáknak az ezüst volt a legkedveltebb
kincsük. Ezt használták fizetőeszközül is.
Ezután támad „a harmadik birodalom, rézből való, amely az
egész földön uralkodik” (Dániel 2,39/b). A perzsák után a görögök
ragadták magukhoz a világhatalmat az i. e. IV. század végén
a makedón király, Nagy Sándor vezetésével, akinek a birodalma
oly nagy kiterjedésű volt, hogy valóban úgy tűnt:
„az egész földön uralkodik”. A réz vagy bronz Nagy Sándor falanxainak
vértjeihez szolgált alapanyagul.
Mindezek után a vas lábszárak, és a részint vas, részint cserép
lábujjak következnek. Ez a magyarázat kapcsolódik ehhez:
„A negyedik birodalom pedig erős lesz, mint a vas; mert miként
a vas széttör és összezúz mindent, bizony mint a vas pusztít, mind
amazokat szétzúzza és elpusztítja. Hogy pedig a lábakat és ujjakat
részint cserépből, részint vasból valónak láttad: a birodalom kétfelé
oszol [pontosabban: szétoszlik, darabokra törik], de lesz benne a vasnak
erejéből, amint láttad, hogy a vas elegy volt az agyagcseréppel.
És hogy a lábujjai részint vas, részint cserép: az a birodalom részint
erős, részint pedig törékeny lesz. Hogy pedig vasat elegyülve láttál
agyagcseréppel: azok emberi mag által vegyülnek össze, de egymással
nem egyesülnek, minthogy a vas nem egyesül a cseréppel. És azoknak
a királyoknak idejében támaszt az egek Istene birodalmat, mely soha
örökké meg nem romol, és ez a birodalom más népre nem száll át,
hanem szétzúzza és elrontja mindazokat a birodalmakat, maga pedig
megáll örökké.” (Dániel 2,40–43)
Mit jelképez a vas, majd a vas és cserép? Melyik az a hatalom,
mely után újabb nem tűnik fel a történelem színpadán?
Milyen erő játszik vezető szerepet a hellenizmus bukását követően
egészen korunkig, illetve a történelem végéig is?
A negyedik világhatalom, melynek a befolyása megmarad
a vég idejéig: Róma. A vas éppoly találóan jellemzi Rómát,
mint az arany jellemezte a hihetetlen gazdagságú Babilóniát,
az ezüst az ezüstpénzt elterjesztő Perzsiát, a bronz (réz) pedig
a hellén seregek fegyverzetét alkotó Nagy Sándor-i Görögországot.
A vas, mely „széttör és összezúz mindent”, a vas fegyverzetű
római csapatokat, a vas keménységű római jogrendet,
a vas akaratú római politikát juttatja rögtön eszünkbe.
Az ókori Róma először i. sz. 395-ben két részre oszlott,
majd 476-ban végleg megbukott. A vas lábszár hatalma véget
ért. De milyen szemléletesen jelzi ez az egyszerű
prófétikus bemutatás egyrészt az Ázsiából kiözönlő barbár
törzseket, akiknek kultúrája az aranyhoz, ezüsthöz, rézhez, de
a kimunkált vashoz képest is legfeljebb agyag (cserép) volt,
ám mégis oly hatalmas erővel zúdultak Rómára, hogy annak
darabokra törését, részekre osztódását idézték elő! Másrészt
pedig milyen tökéletes szemléltetése Róma és a rómaiság
gondolata fennmaradásának a lábujjakban is tovább élő vas!
A népvándorlási hullámokkal létrejött barbár királyságok
Róma lakosságát, kultúráját, jogrendjét s részben nyelvét is
magukba olvasztották, s törekedtek az elpusztított Róma hatalmának
feltámasztására! Ezek az európai nemzetállamok,
melyek kialakulásukkal egy-két évszázad leforgása alatt részekre
parcellázták földrészünket, máig tartó nyugtalansággal
és újratermelődő ellentéteikkel örökös feszültséget keltenek.
Sem a népek keveredése, sem királyházasságok, sem érdekszövetségek
által nem sikerült egy birodalommá való
egyesítésük, pedig a Frank Királyságtól a Német-Római Császárságon
át a napjainkban hangoztatott „egységes Európá”-
ig oly sokat fáradoztak rajta! De amiképpen a vas és a cserép
csupán ideig-óráig elegyedik, úgy nem jöhetett és nem jöhet létre ez az egység.
Van azonban egy további és még mélyebb jelentése ennek
az ábrázolásnak. A vasat – a római elemet – az egyház, a kereszténység
képviselte, illetve örökítette tovább az új, barbár
királyságok életében. Ennek meggondolása alapján ezt
mondhatjuk: Az egyházi és a világi erő keveredését ábrázolja
a vas és a cserép egyesítésével való próbálkozás. Az egyesülést
ezen az úton – az egyházi és a világi hatalom egyesítésével
– is próbálják tehát megvalósítani egészen az emberi
történelem végéig. Mindenkor igazolódik azonban, hogy
a vas nem egyesül a cseréppel. Bizonyos idő múlva feltétlenül
kirobban a hatalmi harc az állami és az egyházi elem között.
Mit jelent a fémek csökkenő értékrendje?
Az egyes emberek és a közösségek állapota a testi-lelki kifáradás
jeleit mutatja. Az arany után ezüst, az ezüst után réz, a
réz után vas, a vas után pedig az agyag, vagyis a föld, a sár
következik. Ahogyan fellép az elöregedés az egyén életében,
a föld sorsában is az utolsó órák közelítenek, mígnem az
„agyaglábairól” végleg ledől. Amiképpen az egyes ember életében,
úgy az egész emberiség életében is a belülről kifelé ható, pusztító bűn okozza ezt.
A prófétikus magyarázat olvasásakor felmerülhet a kérdés,
hogy a világi történetírás általában fejlődést lát a birodalmak
egymásutánjánál, és nem hanyatlást. Isten azonban az erkölcsi
értékek felől ítél.
Mit jelképez a „kéz érintése nélkül leszakadó kő”?
A Szentírás azt az evangéliumot hirdeti ezáltal, hogy a világ
nem fog elpusztulni atomháború, vagy más emberi pusztító
erő következtében. Nem azért, mintha nem lenne meg ennek
a reális veszélye, hanem azért, mert a „kő” fog közbelépni
a kritikus időben. Természetfölötti, isteni közbeavatkozás
fogja megakadályozni a történelem emberi kéz általi végét.
Jézus megmagyarázta ezt a jövendölést, amikor önmagára
vonatkoztatta e jelképet (Dániel 2,34–35, vö.: Máté 21,
42–44). A leszakadó kő maga a hatalommal és dicsőséggel
visszatérő Krisztus, aki Szabadítóként és Ítélőként jelenik
meg az emberi történelem kritikus végpontján, amikor önmegsemmisítés
következnék be, ha Ő nem lépne közbe. Ez
a prófétikus ábrázolás mutatja, hogy az isteni kinyilatkoztatás
szerint alaptalan minden olyan reménység és elképzelés,
amely azt gondolja, hogy ezen a földön fog megvalósulni az
Isten országa. Ezen a világon minden, de minden bűnnel fertőzött,
éppen ezért a földi civilizációnak semmilyen eleme
vagy eredménye sem építhető bele az Isten által felállítandó
„örök birodalomba”, „amelyben igazság lakozik”. Az emberek
közül is csak azok lehetnek részesei, akik a szívükben igazán
győznek a bűn felett, jellemük valóban megtisztul az isteni
kegyelem befogadása és az azzal való együttmunkálkodás által.
E bibliai vázlatprófécia lelki tanulságait így összegezte egy
hívő, keresztény szerző: „A nemzetek emelkedéséből és bukásából
– ahogy azt Dániel és Jelenések könyve megvilágítja –
meg kell tanulnunk, hogy milyen értéktelen a pusztán külső,
földi dicsőség. Milyen tökéletesen eltűnt Babilon, minden hatalmával
és ragyogásával együtt! Pedig korának népei előtt
olyan szilárdnak és maradandónak tűnő hatalom volt, amelyhez
hasonlót világunk azóta sem látott. Ugyanúgy elpusztult
a Médo-Perzsa Birodalom, valamint Görögország és Róma is.
És ugyanúgy múlik el mindaz, aminek nem Isten az alapja.
Csak az maradhat meg, ami beleilleszkedik Isten tervébe, és
az Ő jellemét tükrözi. Egyedül Isten elvei állandóak és maradandóak
mindabból, amit világunk ismer.” (Ellen G. White: Próféták és királyok, 339. l.)
Petőfi
Ítélet című versének a végéről idézünk még néhány
gondolatot. A költőnek valószínűleg tudomása volt a bibliai
kijelentésekről. A múlt és jelen sötét, drámai ábrázolása után
egy pozitív látomással fejeződik be a vers:
„Két nemzet lesz ekkor, s ez fog szemben állni:
A jók s a gonoszak. Mely eddig veszte örökké,
Győzni fog a jó. (...)
Ez lesz az ítélet,
Melyet ígért Isten a próféták ajkai által.
Ez lesz az ítélet, s ezután kezdődik az élet...”
Két bibliai igével zárjuk ezt a fejezetet, amelyek összegezik
az elmondottakat:
„A világ elmúlik, és annak kívánsága is, de aki Isten akaratát
cselekszi, megmarad örökké.” (1János 2,17)
„Új eget és új földet várunk az Ő ígérete szerint, amelyben igazság
lakozik.” (2Péter 3,1)
1. Az „asszony”: Éva, elsődleges értelemben. Így az „asszony magva” valamennyi utód, aki az ősanyától származik, vagyis mindenki, aki ezen
a földön él. Az „asszony” szónak jelképes jelentése is van azonban a Bibliában. Mind az Ó-, mind az Újszövetségben az egyházat, Krisztus
hívő népét jelenti. E jelkép alapja, hogy a Krisztus és egyháza között kötött szövetséget a házassághoz hasonlítja. Az „asszony magva”
tehát másodlagosan a hívő egyházhoz tartozókat is jelképezi.