Mit mond a Biblia a bűn hatalmából kiszabadító Megváltóról, Jézus Krisztusról
A kereszténység alapítója és hitének középpontja: Jézus
Krisztus, a Megváltó. De kicsoda Ő? Miből és hogyan
váltja meg az embert? Alapvető kérdések ezek.
VALÓSÁGOS TÖRTÉNELMI SZEMÉLY
Amit általában helyesen tud a közvélemény: Jézus nem
mitikus alak, hanem valóságos történelmi személy, aki
kb. 2000 évvel ezelőtt élt. A Biblia alapján születésének
ideje: valószínűleg i. e. 4, halálának ideje: i. sz. 31 tavasza.
1
A mai történettudomány nem kételkedik abban,
hogy Jézus, akiről a Biblia mint a világ Megváltójáról
beszél, valóságos történelmi személy volt, aki az i. sz.
I. század első felében élt Palesztina földjén.
A Biblián kívüli ókori irodalomban is találunk említéseket
és adatokat Jézusról. Ezek közül Josephus Flavius
zsidó történetíró (i. sz. 37–100) feljegyzése a legfontosabb.
Korábban csak keresztény kézen megőrzött kéziratból
volt ismeretes. A szöveg annyira keresztény
szempontú volt, hogy jogosan keltette azt a gyanút,
hogy Josephus eredeti tudósítását átírták. Századunkban
azonban ismertté lett egy régi kézirat, Agapiosz arab
nyelvű világtörténelme, az i. sz. X. századból. Ez a mű
idézi Josephus Flavius A zsidók története c. művéből
a Jézusra vonatkozó részt – minden valószínűség szerint
az eredeti, hiteles szöveggel:
„Élt abban az időben egy bölcs ember, akit Jézusnak
hívtak. Egész élete kifogástalan volt, erényes cselekedeteiről
volt híres, és a zsidók, valamint más népek közül
sok ember a tanítványa lett. Pilátus keresztre feszítésre
és halálra ítélte. De akik tanítványai lettek, nem tagadták
meg tanításait. Azt mesélték, hogy mesterük keresztre
feszítése után három nappal megjelent nekik. Ők
úgy vélik, hogy ő volt a Messiás, akiről a próféták csodás
dolgokat jövendöltek.” (XVIII. 3., 1980-as kiadás, 503. l.)
A Jézus Krisztus név jelentése
A következő kérdés, amit Jézus személyéről kérdezhetünk: nevének eredete, jelentése.
A Jézus név a Jehosua vagy Józsua héber név görögös
formája (az Újszövetség görög nyelven íródott). Az
ókorban a neveknek értelmes jelentésük volt, ezért a
névadásnak is nagyobb jelentőséget tulajdonítottak.
A Jézus név jelentése: Isten megszabadít. A Biblia feljegyzése
szerint Jézus nem véletlenül kapta ezt a nevet,
hanem születése előtt isteni utasítás szólt nevelőapjához,
Józsefhez: „Mária szül fiat és nevezd annak nevét Jézusnak,
mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből.” (Máté
1,21) Számos héber fiúgyermek kapta Jézus előtt is ezt
a nevet az ígéretre és reménységre emlékeztetve, hogy
Isten kegyelmesen megszabadít. Jézus esetében azonban
e név különleges jelentőséget kapott. Azt fejezte ki,
hogy ő maga az az isteni személy, aki „megszabadítja az
ő népét annak bűneiből”.
A Krisztus – görög formájában: Krisztosz – név a héber
Messiás szó megfelel-je. A jelentése: a Felkent. Az
Ószövetségben az isteni megbízatás jelképes ábrázolása
volt az olajjal való megkenés, illetve felkenés. Az olaj
ugyanis mindig az isteni Szentlélek jelképe a Bibliában
(lásd pl.: Zakariás 4:2–6). Az ószövetségi időben a prófétákat,
királyokat és főpapokat kenték fel olajjal.
A Messiás = a Felkent név jelentése így a következő
volt: Valaki, aki kimagasló isteni megbízatás birtokosa,
aki Szentlélekkel teljes, és aki egyesíti magában mindazokat
a tisztségeket, amelyre embereket olajjal kentek
fel. Az ószövetségi Írásokban az ún. ősevangéliumtól
kezdve2 számos jövendölés szólt a szabadító Messiás eljöveteléről.
A Jézus Krisztus név együttes jelentése így a következő:
Istentől megbízott, felkent, Szentlélekkel teljes Szabadító,
aki ugyanakkor maga is isteni személy és az öszszes
messiási ígéret és jövendölés beteljesítője. Tehát az
isteni Szentháromságra3 való utalás is benne foglaltatik e névben.
Különleges szabadító
Jézus személyének a titkára utal az a hitvallomás is, amit
Péter apostol tett a maga és tanítványtársai nevében:
„Mondta pedig nékik (ti. Jézus a tizenkét tanítványnak):
– Ti pedig kinek mondotok engem?
Simon Péter pedig felelt néki:
– Te vagy a Krisztus (= Messiás), az élő Istennek Fia.” (Máté 16,15–16)
Sokféle szabadító ígéretben és személyben hittek az
emberek a történelem folyamán. Jézus Krisztus személyéhez
azonban olyan szabadításnak az ígérete kapcsolódik,
amit rajta kívül senki más nem kínált fel embereknek.
Ez pedig a bűn lelki betegségéből való szabadítás,
amely a Biblia szerint az egyetemes emberi nyomorúságnak
és minden rossznak a gyökere, mind az egyes
ember, mind pedig az emberi közösségek és a történelem
esetében. Jézus pedig így szólt küldetéséről földi
életében: „Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki
a bűnt cselekszi, szolgája a bűnnek... Azért ha a Fiú (önmagára
utalt ezzel a megjelöléssel, mint Isten Fiára) megszabadít
titeket, valósággal szabadok lesztek.” (János 8,34. 36)
„Isten ráébreszti az embert, hogy alaptulajdonsága az
önszeretet, amely vesztébe sodorja, s ebből egyedül
Ő tudja kigyógyítani. Jézus Krisztus tulajdonképpen
csak arra tanította az embereket, hogy önmagukat szeretik,
hogy rabszolgák... és hogy neki kellett őket megszabadítani.”
(B. Pascal: Gondolatok, 544–545. töredék)
Vajon hogyan lehet megszabadítani az embert a bűn,
vagyis az önzés a világban mindenütt jelenlevő és az ember
egész lényét átható betegségétől? Kivihetetlennek,
felfoghatatlanul nehéz vállalkozásnak tűnik ez az emberi
értelem számára. És az ember számára valóban az is.
A Biblia szerint egyedül csak Isten „végéremehetetlen”
bölcsessége és szeretete tudta ezt megoldani. A Biblia
legmélyebb eszméi a Krisztus megváltó munkájáról szóló tanításban tárulnak fel.
A MEGVÁLTÁS FOGALMA
Mit fed legelőször is a megváltás fogalma? Az ókorban
ismerős dolog volt a rabszolgák váltságdíjért való kiváltása.
A Biblia szól arról, hogy Jézus is „váltságdíjat” fizet
az ember megszabadításáért, mégpedig sohasem hallott,
soha senki által nem fizetett, döbbenetes váltságdíjat:
„Nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok
meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből, hanem drága
véren, mint hibátlan és szeplőtlen Bárányén, a Jézusén.” (1Péter 1,18–19)
Hallomásból ismerős a kereszténység környezetében
élő, nem vallásos embereknek is, hogy a kereszténység
fő tanítása Jézus Krisztus „keresztáldozata, váltsághalála”.
Egy egész sereg kérdés vár azonban megválaszolásra ezzel kapcsolatban.
Krisztus áldozata mint „váltságdíj” az emberért
Miért volt szükség ilyen hallatlan „váltságdíjra”? Ki fizet
és kinek váltságdíjat?
A Biblia szerint az ember a bűn ösztöneinek és elvakultságának,
valamint a bűn szerzőjének, Sátánnak fogságában
van a bűneset óta. A következő okokból kellett
„váltságdíjat” fizetni az ember szabadításáért:
– Isten nem adhat bűnbocsánatot az embernek úgy,
hogy bűnei büntetlenül maradjanak, mert ez nem a
megmentését eredményezné, hanem a bűnben való
megkeményedését. Azt a csodálatos megoldást választotta
ezért Isten, hogy az ember bűneit nem hagyja büntetlenül,
de a büntetést maga veszi magára. Ő maga
szenvedi el azt a vétkes ember helyett. Úgy marad igazságos,
hogy közben ingyen bocsánatot is ad. Krisztusnak,
aki – mint Isten Fia és az ember Teremtője – ezt
a helyettesítést vállalta, olyan kínhalált kellett elszenvednie
a földön, amely a legbűnösebb ember büntetésének
is megfelel, amely teljesen kielégíti a bűn igazságos
megbüntetését kívánó jogosság követelményét. Így
Isten megerősíti az igazság érvényességét, miközben kegyelmet gyakorol.
– Isten meg akarta győzni az embert a maga változhatatlan
szeretetéről, amely az ember elesése, lázadása
ellenére is létezik és vágyakozik az elveszett teremtmények
megmentésére. Isten jellemének a felfoghatatlan
nagysága nyilatkozik meg abban, hogy Ő a kezdeményező,
Ő igyekszik „megbékéltetni magával” az embert
(2Korinthus 5,19), aki ellene fordult és vétkezett Teremtője
és Gondviselője ellen. Krisztus áldozata által egyszerre
látja meg az ember a bűn borzalmát, Isten erkölcsi
ítéletét rá nézve, valamint Isten igazságának és szeretetének
szépségét. Jézus tehát nem a rabszolgatartónak
fizet váltságdíjat. Nem száll vitába és nem alkudozik Sátánnal.
Az ember miatt kell „váltságdíjat” fizetni. Ára
van annak, hogy megtörjön az ember lelkében a bűn elvakultsága és hatalma.
Az engesztelő áldozat
A magyar Biblia-fordítások engesztelő áldozatnak
mondják Krisztusnak az emberért való helyettes szenvedését
a golgotai kereszten. Az „engesztelés” szó azonban
nem szerencsés visszaadása az eredeti bibliai kifejezéseknek,
amelyekben az „elfedezés vagy befedezés” (az ószövetségi
szavaknál) és az „irgalmasság és könyörület” (az
újszövetségi szavaknál) foglaltatik benne. Istent nem lehet
„engesztelni” – azaz érzelmi alapon engedékenységre
bírni – a bűnnel szemben, mert ismeri a bűn gonosz
természetét. Éppen ezért engesztelhetetlen a bűngyűlölete,
nemcsak igazsága, hanem szeretete révén is. A bűnös
emberrel és emberiséggel szemben pedig nem kell
engesztelni, mert az Atya és a Fiú egyaránt meg akarja
menteni az embert. Krisztus helyettes halála tehát befedezi
az embert a törvény igazságos ítéletével szemben,
és meg nem érdemelt szeretetet fejez ki az ember iránt,
mind az Atya, mind a Fiú részéről.
„Krisztus engesztelő áldozatára nem azért volt szükség,
hogy az Atyát szeretni kényszerítse, mintha
egyébként gyűlölte volna az embert. Nem az volt a rendeltetése,
hogy korábban még nem létező szeretetet fakasszon.
Az engesztelés éppen annak a szeretetnek a kifejezése,
amely már ott rejlett Isten szívében... Isten
nem a nagy engesztelő áldozat következtében szeret
bennünket, hanem ellenkezőleg: azért hozta ezt az áldozatot,
mert szeret bennünket: »Mert úgy szerette Isten e világot,
hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz Őbenne,
el ne vesszen, hanem örök élete legyen.« (János 3,16)” (Ellen
G. White: Krisztushoz vezető lépések, I. fejezet)
Sokan azonban megfoghatatlannak tartják Jézus halálát,
amit józan értelemmel nem lehet komolyan venni.
Így érvelnek: „Isten nem tud szenvedni. Ha Jézus Isten
Fia volt, nem is halt meg és nem is szenvedett valóságosan.”
Az a kijelentés, hogy Isten nem tud szenvedni, emberi
filozofálás. Aki szeret és szereti a bűnösöket is, az
nagyon is ismeri a szenvedést. A Szentírás világosan és
megindítóan szól Istennek az emberrel való együttszenvedéséről:
„mert minden szenvedésüket Ő is szenvedte” (Ésaiás 63,9).
Világos az Írásból az is, hogy Jézus „megüresítette magát”
az isteni hatalomtól és a halhatatlan isteni élettől földi élete
idejére. Bármikor visszavehette volna ezeket, de
Ő „megalázta magát egészen a keresztfa haláláig”, tehát önként
alávetette magát az erőtelen és halandó emberi életformának.
Ebből következik, hogy nem istenként, hanem
emberként élte át a halált! Bizonyság rá legutolsó megszólalása
a kereszten: „Atyám, a Te kezedbe teszem le az én lelkemet.”
(Lukács 23,46) Életét Atyja hűségére bízta, ugyanúgy,
ahogy minden hívő ember teszi halálakor.
Sőt, Jézus halála kifejezhetetlenül súlyosabb volt,
mint más halandóé. Míg az igaz emberek és mártírok vigasztalást
és reménységet nyertek Isten jelenlétében a
halállal szemben, neki ezzel éppen ellenkező tapasztalaton
kellett átmennie. Az Atya valóságosan elhagyta őt.
Szembe kellett néznie a semmivel, a „külső sötétséggel”,
az Istentől való elítéltség és magárahagyatottság állapotában:
Jézus a kárhozat félelmét és szenvedéseit, az ún.
második halál lelki gyötrelmét szenvedte el az ember helyett.
„Krisztus olyan lelki félelmet érzett, amely majd minden
bűnöst átjár, ha a megváltó kegyelem nem esedezik
érte... Félelmetes sötétség közepette, látszólag Istentől
elhagyottan ürítette ki a szenvedés kelyhét... Egész életén
át hirdette az Atya kegyelmének és megbocsátó
szeretetének örömüzenetét a világnak... És most a kereszten,
nehéz haláltusájában Ő nem érezhette az Atya
megnyugtató jelenlétét. Isten elfordult tőle a legrettenetesebb
szenvedés órájában. Ezért szívét olyan fájdalom
járta át, amelyet ember sem felfogni, sem igazi nagyságában
megérteni nem képes.” (Ellen G. White: A világ reménye/Jézus élete, 525–529. l.)
Jézus testtélétele
Mindebből következik, hogy Isten Fiának szükségszerűen
emberré kellett lennie ahhoz, hogy ezt a helyettes
áldozatot megvalósíthassa. Jézus emberré válását a Biblia
„testtélételnek” nevezi. Lényegét, szükségességét – a
keresztáldozathoz hasonlóan – fel lehet fogni józan értelemmel,
de mégis nagy titok és csoda marad az ember számára.
A Biblia szerint Jézus nemcsak emberi alakot öltött,
amikor a földre jött, hanem valósággal emberré lett,
ugyanolyan emberré, mint mi. Teljesen „megüresítette magát”
az isteni hatalomtól vagy létformától – amint az
Írás mondja (Filippi 2,5–8) –, és magára vette a bűneset
utáni testileg-lelkileg erőtlenné vált, a bűn következményeit
hordozó és bűnre hajló emberi természetet.
Ilyen világos bibliai kijelentések szólnak erről:
„Isten kibocsátotta az Ő Fiát bűn testének hasonlatosságában.” (Róma 8,3)
„Mindenestől fogva hasonlóvá kellett lennie testvéreihez [az
emberekhez, akikkel azonosította magát, hogy megmenthesse
őket].” (Zsidókhoz 2,17)
„Amennyiben szenvedett, Őmaga is megkísértetvén, segíthet
azokon, akik megkísértetnek.” (Zsidókhoz 2,18)
Ezért Jézus egész élete küzdelem és önként vállalt
szenvedés volt az emberért. Megváltó művének része
volt, hogy ebben a mienkkel azonos, megromlott természetben
– személyes erkölcsi küzdelem és győzelem árán
– hibátlan, bűntelen, tökéletes emberi életet éljen. Így
megmutatta a bűn feletti győzelem útját az embernek a
földi körülmények között is. Azért lehetett halála valóban
helyettes áldozat, az ember bűne büntetésének az elszenvedése, mert:
- Az emberi család részévé, egy tagjává, képviselőjévé lett;
- Emberi mivoltában is a bűn felett győzelmes, a bűntől
teljesen mentes életet élt. Így „a bűn zsoldja a halál”
törvény (Róma 6,23) nem volt érvényes őrá. Önmagáért
nem kellett volna meghalnia! Önként vállalhatta a helyettesítést az emberért.
Jézus bűn felett győzelmes életéről is világos bibliai kijelentések szólnak:
„Megkísértetett mindenben hozzánk hasonlóan, de bűn nélkül
[azaz anélkül, hogy vétkezett volna].” (Zsidókhoz 4,15, pontosított fordítás)
„Ő azért jelent meg, hogy a mi bűneinket elvegye; és Őbenne
nincsen bűn.” (1János 3,5)
JÉZUS FELTÁMADÁSA
Jézus megváltó művéhez testtélételén és halálán kívül
feltámadása is hozzátartozik. Ezen a ponton azonban ismét
kételyek fogalmazódnak meg: hogyan lehet valóságnak
venni, egyáltalán elképzelni? Tanulságosak Blaise Pascal szavai:
„Az a feltevés, hogy az apostolok csalók voltak, teljesen
képtelen valami. Gondoljuk csak végig: képzeljük
el, ez a tizenkét ember összegyűl Jézus Krisztus halála
után, és összebeszél, hogy azt fogja állítani, Jézus Krisztus
feltámadott. Ezzel minden lehetőséget kihívnak maguk
ellen. Az emberek szíve különös módon hajlik az
állhatatlanságra, a megingásra, az ígéretek, az előnyök
csábítására. Elégséges, hogy csak egyikük is megtagadja
fogadalmát..., és mindnyájan elvesztek. Az apostolokat
becsapták, vagy ők maguk csalnak; – mindegyik lehetőség
nehézségbe ütközik, mert lehetetlen valakiről
azt vélni, hogy feltámadott... Amíg velük volt, Jézus
erőt önthetett szívükbe; de ha utána nem jelent meg nekik,
ki bírta őket cselekvésre?” (Gondolatok, 801–802. töredék)
Jézus helyettes halála csak feltámadásával együtt
örömhír az ember számára. Ha ugyanis komolyan veszszük,
hogy Jézus kizárólag az ember bűne büntetéseként,
helyettesként halt meg, akkor fel nem támadása e
bűnök megbocsáthatatlanságának bizonysága lenne, arról
tanúskodnék, hogy Jézus semmit sem ért el a maga áldozati halálával!
Jézus feltámadása annak az ígéretnek a meghirdetése
volt, hogy helyettes áldozata által megszabadulnak végül
a haláltól mindazok, akik ezt a helyettesítést hittel
igénylik és elfogadják. Amint az Írás mondja:
„Jézus meghalt a mi bűneinkért és feltámasztatott a mi megigazulásunkért.” (Róma 4,25)
Továbbá azt is meg kell gondolnunk, hogy Jézus fel
nem támadása azokat igazolta volna, akik tagadták az Ő
Isten Fia és Messiás voltát. Akkor semmi sem igazolta
volna az Ő „nem e világból való” voltát és élete bűntelenségét
Isten előtt. Feltámadását tehát szükségszerűnek
kell látnunk, amennyiben Ő valóban Isten Fia volt, és
bűntelen életű helyettes áldozat az emberért. Ezért olvashatjuk
a Bibliában, hogy feltámadása személyének és
küldetésének az Isten részéről való igazolása is volt:
„Megbizonyíttatott hatalmasan Isten Fiának... a halálból
való feltámadása által.” (Róma 1,4)
1. „Időszámításunk, amely »Krisztus születése után« számlálja az éveket, nem pontos, mert a keresztény korszak kezdő éve nem esik egybe
Krisztus születésének esztendejével. A különbség egy számítási hibából adódott, amely egy római apát, Dionysius Exiguus nevéhez
fűződik (Krisztus után 540 és 560 között halt meg).” (Gerhard Kroll: Jézus nyomában, 1982. 9. l.) Dionysius Exiguus illendőbbnek vélte
Krisztus születésétől számítani az időt, semmint a pogány, római időszámítást követni. Nem álltak azonban rendelkezésére megfelelő
források Jézus születése időpontjának a pontos megállapításához. Mivel Nagy Heródes - aki még élt Jézus születésekor - i. e. 4 tavaszán,
valószínűleg április elején halt meg, Jézus születése ez előtt az időpont előtt kellett hogy legyen néhány hónappal.
2. Az ősevangéliumra nézve lásd: „Mit mond a Biblia...” 4. rész, az „Ősevangélium” c. szakaszt.
3. Az ún Szentháromság kérdésével kapcsolatban lásd: „Mit mond a Biblia...” 2. rész „A Szentháromság” c. szakaszt.