Mit mond a Biblia Isten és az ember kapcsolatáról; a megtérésről és az imádságról
ISTEN ÉS EMBER KÖZVETLEN KAPCSOLATÁNAK MEGSZAKADÁSA
A bűneset óta Isten bizonyos értelemben visszavonult az ember
és a világ életéből:
„Hozzáférhetetlen világosságban lakozik,
és az emberek közül senki nem látta, sem nem láthatja.”
(1Timótheus 6,16)
„Bizony, te rejtőzködő Isten vagy, Izráelnek Istene, Szabadító.” (Ésaiás 45,15)
Nem részvétlenségből, a magunkra hagyás szándékával
teszi ezt Isten, mert hiszen eközben fenntartja az élet lehetőségét
a Földön a bűn pusztító, romboló erői ellenére, „figyel
és szemmel tart”, amint az Írás mondja (Malakiás 3,16; Zsoltárok
33,18). Isten azért „rejtőzködik el”, mert a bűnnel fertőzött
ember számára mind lelkileg, mind fizikailag elhordozhatatlan
lenne az Ő jelenléte. A bibliai leírás szerint a
bűneset megtörténte után maga az ember kívánt elrejtőzni
Isten elől, mert félni kezdett Tőle (1Mózes 3,8–10). Találó az
alábbi megállapítás:
„Ami a természetben látható, az sem az istenség kizárását,
sem nyilvánvaló jelenlétét nem bizonyítja, hanem egy elrejtőzködő
Isten jelenlétéről tanúskodik. Minden ennek a jegyét
viseli magán.” (Blaise Pascal: Gondolatok, 556. töredék)
MEGBÉKÉLÉSRE VAN SZÜKSÉG
Ugyanakkor az Istennel létesített személyes kapcsolat nélkülözhetetlen
az ember számára. Nem szabadulhat ki másképpen
a bűn fogságából, csak a Szabadító Istennel kötött szövetség
által. E nélkül nem tudja visszanyerni és megőrizni lelki
egészségét. Valódi szellemi, lelki, erkölcsi növekedés sem
valósulhat meg az életében másként.
A személyes kapcsolat helyreállításához azonban – bibliai
kifejezésmód szerint – „megbékélésre” van szükség. Ezt a
„megbékélést” Isten kezdeményezi, noha az ember lázadt fel
ellene. A lehetőséget is Ő teremtette meg ehhez a kinyilatkoztatás
adásával, valamint a saját, „kimondhatatlan” áldozata
árán (2Korinthus 9,15), amint erről az előző fejezetben is szóltunk.
„Isten volt az, aki Krisztusban megbékéltette magával a világot...
Békességet szerezve az Ő keresztjének vére által.” (2Korinthus 5,19; Kolossé 1,20)
Az alapvetően önző beállítottságú emberi gondolkodásmód
számára szinte felfoghatatlan Istennek ez a cselekedete.
Pál apostol megindultan írja:
„Krisztus szeretete szorongat minket.” (2Korinthus 5,14)
„...Isten Fia szeretett engem, és önmagát adta értem.” (Galata 2,20)
„Bizonyára igazért [igaz ügyért, emberért] is alig hal meg valaki,
ám a jóért [ügyért, emberért] talán még csak meg merne
halni valaki. Isten azonban a mihozzánk való szeretetét abban mutatta
meg, hogy mikor még bűnösök [ellenségei] voltunk, Krisztus
értünk meghalt.” (Róma 5,7–8; vö. 10. vers)
A megbékéléshez azonban nem elég Isten egyoldalú, minden
előzmény és feltétel nélkül megvalósított cselekedete.
Ténylegesen csak akkor jön létre, ha az Isten kezdeményezésére
adott válaszként az ember gondolkodása és magatartása
is megváltozik. A Biblia hitnek nevezi az ember helyes viszonyulását Istenhez.
A „HIT” MIBENLÉTE
A közvéleményben sajnos egészen téves eszme él a keresztény
hit mibenlétéről. Általában „elhivésnek, hiszékenységnek” értelmezik.
Az hisz, aki „elhiszi” Isten létezését, esetleg még
Krisztus Isten-voltát, valamilyen halál utáni életet vagy üdvösséget.
Ezért sokan úgy gondolják, hogy a hit csak a naivak,
gyengék, vagy valamilyen áhítatra vágyó lelkek számára
elérhető, így csak nekik jelent egyfajta megoldást az élet problémáira.
A bibliai hitfogalom azonban merőben más. Ha elfogadjuk,
hogy a hit az ember helyes, egészséges lelki magatartása
Isten iránt, akkor minden ember részéről ez lenne a természetes,
a normális, a valóságnak megfelelő viszonyulás, és a hit
hiánya a természetellenes állapot.
Ezért vizsgáljuk meg, hogy a Biblia szerint az élő vagy teljes
hit milyen elemekből, egymásra épülő lépcsőfokokból áll:
Az első fok a szilárd meggyőződésre jutás Isten kinyilatkoztatott
igazságáról, vagy így is mondhatjuk: a Szentírás
igazságáról. „A hit pedig a remélt dolgok valósága, és a nem látott
dolgokról való meggyőződés.” (Zsidókhoz 11,1) A bibliai értelemben
vett hit alapját tehát egy nagyon is erős, világos, értelmes
meggyőződés képezi, nem pedig valamilyen bizonytalan „elhivés”.
A második fok a személyes bizalom kialakulása Isten iránt.
Közelebbről jelenti ez a feltétel nélküli bizalmat az Ő mindenható,
teremtő hatalmában és erkölcsi jellemében – igazságosságában
és irgalmasságában. Ennek az Isten hatalmába és szeretetébe
vetett hitnek a végeredménye a hit Isten ígéreteiben.
A harmadik fok: az alázat. Minél inkább látja az ember Isten
tudás- és hatalombeli nagyságát, ugyanakkor a tökéletes
igazságot és szeretetet megtestesítő jellemét, amelyek együtt
érvényesülnek, annál inkább felismeri saját gyengeségét az
igazság megértése és cselekvése, vagyis az erkölcsi erő szempontjából.
Ezen az alapon igazi, értelmes alázatra jut Isten
előtt. Ennél a pontnál különösen élesen mutatkozik meg az
ember erkölcsi minősége, mert önmagáról kell elismernie az
énjét nagyon érzékenyen érintő igazságot.
Mindezek után következik a hit döntő lépése: a hit cselekvése.
Jakab apostol írja, hogy amíg cselekedet nincs, addig
még nem lehet teljes hitről beszélni (Jakab 2,17–26). A hit
cselekvése logikusan következik az előzőekből: ha valakinek
teljes bizalma van Istenben, az Ő ígéreteiben, viszont nincs
bizalma önmagában – a saját értelmében és erejében –, akkor
ennek eredményeként rábízza magát Istenre, átadja magát
neki, hogy Ő cselekedjen benne és általa. Az önzéssel megkötözött
ember részéről ez a legnagyobb cselekedet, mert önmegtagadást,
önös érdeke és büszke magabízása feladását jelenti,
azt a fontos döntést, hogy önmaga helyére Istent állítja.
A hitnek ez az elhatározása mindig az adott helyzetnek
megfelelő, konkrét cselekvésben jut kifejezésre.
A hit utolsó – de nagyon lényeges – eleme vagy lépcsőfoka
a mély hála, a szeretet elmélyülése Isten iránt azért, amit
hit által az emberben és az ember által cselekszik. Ez a hála és
szeretet magában foglalja azt a vágyat és erkölcsi kötelezettséget
is az ember részéről, hogy a továbbiakban az egész életét
Isten tulajdonának tekinti, és az Ő megváltó munkájába
kíván bekapcsolódni, teljes önfeláldozással dolgozni másokért,
Krisztus áldozatára válaszolva viszontáldozatként adva
oda egész lényét, életét, és annak minden szolgálatát.
A hitnek ez az utolsó lépése is próbára teszi és kimutatja
az ember erkölcsi minőségét. Az önző ember szívesen elvesz
javakat önmaga számára, de nehezen fogja fel és vállalja a viszonzást,
amelyre nem külsőleg, hanem csupán belül, a szívében,
azaz erkölcsileg elkötelezett. Valamint az ember nagyon
hajlamos arra is, hogy a dicsőséget önmagának tulajdonítsa
azért, ami a valóságban nem az ő érdeme. Csak az
énszeretet minden megnyilatkozását megutálni és megtagadni
kész ember válaszol hálával Isten kegyelmének cselekvésére.
A hit az ember legszebb, legnemesebb képessége, illetve
cselekvése. Amikor valakit igaznak, vagy valamit igazságnak,
erkölcsileg mindenekfelett értékesnek talál, akkor mindent
odaad, mindent vállal érte, még büszke, önző énje megtagadását is.
A HIT SZÜLETÉSE AZ EMBERBEN, A MEGTÉRÉS TAPASZTALATA
A megtérés nem más, mint az előbbiekben bemutatott teljes
hit megszületése, kifejlődése az emberben. Ugyanezt a lelki
eseményt újjászületésnek is nevezi az Írás.
Mindebből rögtön kitűnik, hogy egy folyamatról, nem
pedig pillanatnyi, élményszerű megtérésről beszél a Biblia.
Nem valamiféle varázslatos átalakulásnak tekinti, amely valamely
természetfölötti hatalom titokzatos érintésére, egy
szempillantásban végbemenne az emberben, a saját választásától,
belső magatartásától szinte függetlenül. Lehet, hogy
egy különleges esemény, rendkívüli tapasztalat jelzi a hit
megszületését, a megtérés vagy újjászületés teljes beérlelődését,
de annak mindig előzménye, gyökere és háttere van. Az
előbbiekben bemutatott hiteles hit kifejlődése mindenképpen
időt igényel. Hogy milyen hosszú időt, az igen különböző
lehet az egyéni adottságok szerint, de egy érlelődési folyamat
az „újjászületés” előtt mindenkinél, mindenképpen szükséges.
Az ember „megbékéltetése” nem egyszerű dolog. Elvakult,
elfogult gondolkodásában kell először világosságot
gyújtani. Isten türelmes lelki küzdelmet vív az ember megvilágosításáért,
azért, hogy eloszlassa téveszméit, rávezesse
az igazságra, megláttassa vele elveszettségét, s megnyerje
beleegyezését és együttműködését szabadítása megvalósításához.
Csingiz Ajtmatov Az évszázadnál hosszabb ez a nap című regényében
(Bp., 1982) elbeszél egy megindító, régi legendát,
amely nagyon jól szemlélteti, milyen természetű küzdelmet
vív Isten a bűnben elsötétült emberi lélek „lelki emlékezetének”
és gondolkodásának felélesztése érdekében, hogy ennek
nyomán elfogadja a bűn rabságából megszabadító kegyelmet:
„A hagyomány szerint, amikor a hajdani századokban
a zsuanzsuanok meghódították a Sárga Homokot, különös
kegyetlenséggel bántak a foglyul ejtett harcosokkal... Rettenetes
kínzással fosztották meg a foglyot az emlékezetétől.
Előbb teljesen lekopaszították az áldozat fejét, majd levágtak
a közelben egy jól megtermett tevét. Frissiben megnyúzták,
és elsőként a tevebőr legsúlyosabb, legszívósabb részét, a
nyakbőrt választották le róla. Darabokra vágták, s még gőzölgő
állapotban ráfeszítették a fogoly leborotvált fejére.
A bőr egy pillanat alatt ráragadt, mint a tapasz – a mai úszósapkához
hasonlóan. Ez volt a siri...
A siri felhúzása után nyakkalodába zárták a megkínzottat...
Így vitték el jó messzire, néptelen helyre, hogy ne hallják
szívet tépő kiáltozását, és kezét-lábát megkötözve otthagyták
a puszta mezőn, a perzselő napon, víz és étel
nélkül... A fejükre tapasztott, száradó és egyre szűkülő nyers
tevebőr könyörtelenül zsugorodott az égető napsugarakban,
vasabroncsként szorította a rab borotvált fejét. A kínzottak
leborotvált haja már két-három nap múlva nőni kezdett.
A kemény szálú, egyenes ázsiai haj néha belenőtt a nyers tevebőrbe,
legtöbbször pedig, más utat nem találva, visszahajlott
és a vége újra belenőtt a fejbőrbe, még szörnyűbb szenvedést
okozva. Ezt az utolsó kínt az ítélőképesség teljes megzavarodása
kísérte. A zsuanzsuanok csak az ötödik napon
mentek oda megnézni, életben maradt-e valamelyik fogoly.
Ha a megkínzottak közül legalább egyet életben találtak, elérték
céljukat. Az ilyet megitatták, megszabadították kalodájától,
és egy idő után visszaadták erejét, talpra segítették.
Ez lett a mankurt-rab, akit erőszakkal megfosztottak emlékezetétől,
ezért annyit ért, mint tíz egészséges fogoly...
A mankurt nem tudta, ki ő, milyen törzsből-nemzetségből
való, nem tudta a nevét, nem emlékezett gyerekkorára, apjára,
anyjára – egyszóval nem ismerte fel magában az emberi
lényt... A mankurt, akár a kutya, csak a gazdáit ismerte...
De a rábízott feladatot vakon, buzgón, hajthatatlanul elvégezte...
Ha később híre terjedt is, hogy valakiből mankurtot
csináltak a zsuanzsuanok, annak még a legközelebbi atyjafiai
sem igyekeztek megmenteni vagy kiváltani őt, hiszen ez azt
jelentette volna, hogy a hajdani ember bábját kapják vissza.
Csak egy najmán törzsbeli anya, akit Najmán-Anának emleget
a hagyomány, nem tudott beletörődni fia sorsába. Amikor
valami bizonytalan hírt hallott mankurttá lett fia hollétéről,
megértette, hogy nem lesz nyugta, amíg meg nem keresi
a Sárga Homokon azt a mankurt pásztort, és meg nem
győződik róla, hogy nem a fia-e... Amikor odaért, amikor
megismerte a fiát, nem emlékezett rá, hogyan gurult le tevéje hátáról...
– Fiam! Mindenütt kerestelek!... Az anyád vagyok!
Aztán rögtön megértett mindent és felzokogott... Reszkető
ujjain keresztül sírva nézte fia ismerős vonásait, és egyre
igyekezett elfogni a tekintetét, még mindig várt, reménykedett,
hogy az megismeri, hiszen olyan egyszerű – felismerni
tulajdon anyánkat! De megjelenése semmi hatással nem volt
a legényre... Egyszer csak letépte válláról az anyja kezét,
és... elindult a csorda másik széléhez... Najmán-Ana... öszszeszedte
minden erejét, odament a fiához... Mankurt-fia
szeme az érdeklődés tökéletes hiányát fejezte ki minden iránt
a világon, a szeme továbbra is idegen maradt.
– Ülj le, beszéljünk – mondta nehéz sóhajjal Najmán-Ana.
Leültek a földre.
– Megismersz engem? – kérdezte az anya.
A mankurt tagadóan megrázta a fejét.
– Hogy hívnak?
– Mankurt – felelte az.
– Csak most hívnak így. A régi nevedre emlékszel? Próbálj
visszaemlékezni az igazi nevedre.
A mankurt hallgatott. Anyja látta, hogy emlékezni próbál,
két szemöldöke között az erőfeszítéstől nagy verejtékcseppek
ütköztek ki, és szemére remegő köd borult. De látszott rajta,
hogy áthatolhatatlan, süket fal támadt előtte, s azon nem bírt áttörni...
Najmán-Ana akkor elhatározta, hogy nem faggatással, hanem
sugalmazással adja neki tudtul, kicsoda.
– A te neved Dzsolaman. Hallod? Dzsolaman. Apádat Dönenbájnak
hívták. Hát nem emlékszel apádra? Hiszen ő tanított
nyilazni gyerekkorodban. Én meg az anyád vagyok. Te
a fiam vagy. A najmánok törzséből való vagy, érted? Najmán vagy...
Mindazt, amit mondott neki, a fia teljes közönnyel hallgatta,
mintha valami semmiségről beszélne... Najmán-Ana újra
megpróbálta életre kelteni fiában az elpusztított emlékezetet.
– Emlékezz, hogy hívnak, emlékezz a nevedre! – könyörgött
és erősködött. – Apád Dönenbáj, hát nem tudod? A te
neved pedig nem Mankurt, hanem Dzsolaman!...
És bár mankurt-fiára mindez semmi hatást nem tett, anyja
tovább beszélt hozzá, hasztalan reménykedve, hogy egyszer
csak felvillan valami kihunyt tudatában. És tovább dörömbölt
a szorosan bezárt ajtón. Egyre csak hajtogatta a magáét:
– Emlékezz, hogy hívnak! Dönenbáj az apád!
Aztán megetette, megitatta a maga útravalójából, és bölcsődalokat énekelt neki.
Annak nagyon tetszettek a dalocskák. Jólesett hallgatnia,
és valami élő melegség jelent meg feketére fásult, megdermedt
arcán. Akkor az anyja a lelkére beszélt, hogy hagyja el
ezt a vidéket, hagyja el a zsuanzsuanokat, és menjen vissza
vele szülőföldjére. De a mankurt nem tudta felfogni, hogyan
lehet fogni magát és elmenni valahova...
És Najmán-Ana, hányadszor már, újra öklével verte a megölt
emlékezet süket ajtaját, és egyre azt hajtogatta:
– Emlékezz, ki fia vagy! Hogy hívnak? Apád neve Dönenbáj!”
(144–166. o.)
E legendában az anya eredeti nevét ismételgette a fiának, apja
nevét és a származását idézte fel neki újra és újra. Így „dörömbölt”
az eltompult tudaton.
Isten az Ő kinyilatkoztatásának üzeneteivel „zörget” az ember
tudatán (Jelenések 3,20). Az ember elé tárja azt az elfelejtett
tényt, hogy Isten az Atyja, és hogy a szeretettörvény betöltése
az ember igazi életformája és eredeti rendeltetése.
A Biblia olyan igéket tartalmaz, amelyek igen alkalmasak
arra, hogy elhomályosult elménk ajtaján „zörgessenek”: „Isten
igéje élő és ható, élesebb minden kétélű fegyvernél, elhat az ízeknek és
velőknek megoszlásáig, megítéli a gondolatokat és a szív indulatait.” (Zsidókhoz 4,12)
A Szentlélek pedig, ez a titokzatos, harmadik isteni személy,
aki „belülről” tud beszélgetni az emberrel, mintegy
„forgatja”, azaz ismét és ismét emlékezetünkbe idézi a már
hallott igéket, hogy végül felfogjuk tényleges jelentésüket, s
azok megszólító erővel hassanak ránk. Ezért nevezi a Szentírás
az újjászületést „az Ige magvából”, azaz Isten beszédéből
való születésnek (1Péter 1,23), és mondja azt, hogy Isten „az
Ő igazságának Igéje által szüli újjá az embert” (Jakab 1,18).
Ha az ember nem utasítja vissza ezt a türelmes munkát,
megvilágosítása előrehalad addig, míg tisztán szembesül az
igazsággal és a megváltó kegyelem ajánlatával. Ekkor az emberé
a döntés, hogy szövetségre lép-e Istennel szabadítása
megvalósításának érdekében, vagy sem.
Ez a választás sorsdöntő. Az ember részéről azon múlik,
hogy mit szeret jobban: önmagát vagy az igazságot. Szinte
hihetetlen, hogy emberek visszautasítsák a bűn és halál fogságából
való szabadítás lehetőségét. Mégis sokan teszik ezt.
Olyan én- és kényelemszeretők, hogy inkább megmaradnak
a rabszolgaságban, nem törődve azzal, mi lesz a vége. Semmi
változást, önmagukkal való szembefordulást, küzdelmet nem
vállalnak szabadulásukért. Az ember sokszor úgy tesz, mint
a legendabeli mankurt, aki végül lenyilazta a megszabadításáért fáradozó anyját.
Aki viszont elfogadja a szabadítás ajánlatát, abban Isten
további megvilágosodást és tisztulást tud teremteni. Hatalmasan
megerősíti akaratát, annyira, hogy határozottan a
Megváltó követőjévé kíván lenni, és mindenáron el akarja
nyerni a szabadulást. Így jut az ember „megbékélésre”, újbóli
összhangra Istennel és törvényével. Értelmével és lelkiismeretével
tisztán látja annak igazságát, s már egész életszemlélete,
ízlése az igazság mértékéhez igazodik. Ezzel az átalakulással
együtt jár a szabadulás nagy és csodálatos öröme, amely
ekkor teljesen áthatja az embert.
Az újjászületésnek a fentiekben vázolt folyamatát igen
pontosan és tömören ábrázolják az alábbi sorok:
„A szél zúgása hallható a fák ágai között a levelek és virágok
zizegésében, és mégis láthatatlan. Senki sem tudja, »honnan
jön és hová megy« (János 3,8). Van, aki egyáltalán nem tudja
meghatározni megtérése pontos idejét, helyét, mégis megtért
ember. Amilyen láthatatlanul hozza létre az Úr a szél zúgását,
Lelke éppoly láthatatlanul gyakorol állandó hatást a
szívre is. Egyesek életében – néha teljesen öntudatlanul – lassan-
lassan olyan benyomások keletkeznek, amelyek a Megváltóhoz
vonzzák őket. Ezeket a benyomásokat a lélek
rendszerint az elmélkedés, a Szentírás olvasása, vagy Isten
Igéjének hallása által nyeri. Amikor azután az isteni befolyás
mindig erősebb és közvetlenebb lesz, a lélek végül hirtelen és
örömmel adja át magát Istennek. Sokan ezt hirtelen megtérésnek
nevezik, pedig a valóságban Isten Lelke hosszú és türelmes
munkálkodásának következménye.” (Ellen G. White:
Jézus élete, a Nikodémus című fejezetből)
A HIT MEGTARTÁSA ÉS NÖVEKEDÉSE
A Biblia szerint a megtérés még nem célba érkezés, hanem az
új élet, az igazi élet kezdete. A hit lelki magatartásának megőrzése
esetén az ember életében kibontakozhat az Istennel kötött
szövetség minden áldása.
Ez mindenekelőtt abban nyilatkozik meg, hogy a megtéréskor
elfogadott életelveket és életcélt győzelemre tudja juttatni
az életében, öröklött, ösztönös természete és korábbi szokásai
ellenére is. Kialakul és megszilárdul benne az igazság
törvényének megfelelő jellem. Ezt a folyamatot – amely a
megtéréstől fogva élethossziglan tart – nevezi a Biblia megszentelődésnek.
Az Istennel kötött hitszövetség által az ember
Isten bölcsességével, szeretetével és erejével kerül állandó, szoros
kapcsolatba. Ezáltal a fejlődés határtalan távlatai nyílnak
meg előtte mind a személyes életében, mind pedig a másokért
végzett szolgálatában.
AZ IMA SZEREPE ÉS MIBENLÉTE
A megtéréskor létrejött megbékélés és személyes kapcsolat
fenntartásának legfőbb eszköze az ima. Ima által személyes
érintkezésbe léphet, beszélgethet az ember azzal az Istennel,
aki a bűneset óta „hozzáférhetetlen világosságban lakozik”.
Az ima nem valamiféle misztikus varázslat, hanem tudatos,
értelmes lelki történés. A Biblia világos magyarázatot ad
mibenlétéről és gyakorlati jelentőségéről. Mégis sok minden
csoda és titok marad vele kapcsolatban. Titok és csoda mindenekelőtt
az, hogy Isten, végtelen nagyságában, kész teljes
szívvel figyelni egyetlen emberre, aki bármikor és bárhonnét
is, őszinte hittel kíván Őhozzá szólni, Tőle kérni. Jézus így
szólt erről: „Te pedig amikor imádkozol, menj be a te belső szobádba,
és ajtódat bezárva, imádkozz a te Atyádhoz... aki titkon néz,
és válaszol neked nyilvánvalóan.” (Máté 6,6)
Mindez a legegyszerűbben történik meg, ha az ember az
őszinte hit és segítségül hívás lelki magatartását tanúsítja.
A valódi imádkozáshoz, vagyis az Istennel való tényleges
kapcsolatba lépéshez az ember vágyakozásán kívül csak a
következők szükségesek:
– A teljes belső egyszerűség és őszinteség magatartása
minden önszuggerálás, önmanipulálás, pózolás, szerepjátszás,
önhittség, érzelem- vagy élményhajszolás stb. helyett.
– Isten személyének bizonyos szintű megismerése a hiteles
forrás, a Biblia kinyilatkoztatása által, hogy az ember tudja,
kihez szól bizalommal.
– A Biblia kijelentései által felismert személyes bűnök
megbánása, a tőlük való szabadulás igaz vágya és kérése.
– Kitartás a gondolatok összpontosításában, a belső ellenérzések,
aggodalmak és kételyek leküzdésében. Mintegy belekapaszkodás
az imádság általi kapcsolatteremtés és az imameghallgatás
valóságára nézve tett isteni ígéretekbe. Sok-sok
ilyen ígéret van a Bibliában. Kettő ezek közül:
„Aki énhozzám jön, semmiképpen ki nem vetem.” (János 6,37)
„Közel van a Úr minden Őt hívóhoz, mindenkihez, aki hűséggel
hívja Őt.” (Zsoltárok 145,18)
Az imameghallgatás tapasztalatának megörökítésével is
gyakran találkozunk a Bibliában. Ezek úgy tárulnak elénk,
mint amelyek minden őszinte imádkozó életében megismétlődnek:
„Várván vártam az Urat, és hozzám hajolt, s meghallgatta
kiáltásomat. És kivont engem a pusztulás gödréből, a sáros fertőből,
sziklára állította lábamat, megerősítvén lépteimet.” (Zsoltárok 40,2–3)
„Mikor kiáltottam, meghallgattál engem, felbátorítottál engem,
lelkemben erő támadt.” (Zsoltárok 138,3)
„Megkerestem az Urat és meghallgatott engem, és minden félelmemből
kimentett engem.” (Zsoltárok 34,5).