Mit mond a Biblia az emberiségnek adott erkölcsi alaptörvényről, a Tízparancsolatról
ELLENÉRZÉSEK AZ ERKÖLCSI TÖRVÉNNYEL SZEMBEN
Az erkölcsi törvény, a Tízparancsolat említése sokszor ellenérzést
és szorongást vált ki az emberekből, beleértve a keresztények
nagy tömegeit is. Valamilyen gúzsba kötő, merev, az
emberi lélek és élet bonyolultságaival szemben érzéketlen, régimódi,
külső szabályokra gondolnak sokan. Elismerik
ugyan, hogy lehet ezekben valami igazság, de úgy érzik, a súlyos
emberi problémákhoz képest nagyon leegyszerűsíti a
dolgokat a Tízparancsolat. Azt gondolják, hogy inkább csak
lelki terhet ró azokra is, akik mértékül fogadják el, semmint
hogy segítene rajtuk. Vagyis nem az emberi boldogság alapjának
és védelmezőjének tekintik, hanem az ellenségének.
Ellentmondásos helyzet alakult ki a modern kor küszöbén:
A hirtelen fejlődésnek indult természettudományok révén
mélyen átjárta az emberek gondolkodását a mindent meghatározó
természeti törvények fontosságának tudata. Miközben
szinte az égig magasztalták a természeti törvények jelentőségét,
tagadták hasonló törvények létezését és szükségességét
az egyes emberek és az emberi közösségek tekintetében. Pedig
milyen kézenfekvő lett volna a következtetés, hogy szilárd,
változhatatlan törvényeknek kell létezniük az emberi
magatartásra és együttélésre is, amelyeknek megtartása életet
és boldogságot biztosít, megszegésük pedig szenvedést és
halált hoz az emberre!
A TÍZPARANCSOLAT ÉRTÉKE, SZÉPSÉGE
A Biblia egyik legnagyobb értéke az, hogy ezeket az örök
érvényű, tökéletes törvényeket kinyilatkoztatja az ember számára.
Elgondolkodtató tény, hogy az ember – önzése következtében
– képtelen magától felfedezni ezeket az egyszerű, de
életfontosságú szabályokat.
„Amit az emberek legnagyobb bölcsességük segítségével
tudtak csak megismerni, azt a vallás a gyermekeinek tanította.”
(Blaise Pascal: Gondolatok, 444. töredék)
A Tízparancsolatnak rendkívüli „méltósága” van a Biblián
belül. Az Ószövetség népének, Izráelnek, Isten saját maga
hirdette ki és írta fel kőtáblákra, amikor szövetséget kötött
velük. A Tízparancsolat közlése a bűneset utáni egyetlen
alkalom, amikor Isten jelenléte emberek nagy sokasága számára
érzékelhető volt, hallhatták hangját, és átadta a saját
kezével írt dokumentumot (2Mózes 19–20. fejezet; 31,18).
A Tízparancsolat kőtábláit azután – Isten utasítására – a
legszentebb helyen, a templom legbelső részében, az úgynevezett
szentek szentjében, a frigyládában kellett elhelyezni.
Ezáltal világossá tette Isten, hogy ez a törvény az alapja és a
célja az emberrel való szövetségkötésének.
Az Újszövetségben Jézus Krisztus maga tesz tanúbizonyságot
a Tízparancsolat örök érvényű voltáról. A gazdag ifjú
kérdésére: „Mit cselekedjem, hogy örök életet nyerjek?”, Jézus így
válaszolt: „Ha be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsolatokat.”
Amikor a fiatalember tovább kérdezett: „Melyeket?”,
Jézus a Tízparancsolat egyes parancsolatait sorolva megerősítette,
hogy erre a törvényre gondol (Máté 19,16–19).
A Tízparancsolat a szeretet örök és az egész világmindenségben
érvényes erkölcsi alaptörvényének a bűnös ember számára való megfogalmazása.
Isten mintegy féknek, visszatartó erőnek is szánta az elszabadult
bűnnel szemben, ezért a legtöbb parancsolat tiltó
formában hangzik el. De nem elég csak erről az oldaláról
megvizsgálni, hanem minden egyes parancsolatnál meg kell
fontolni azt is, hogy mit jelent annak „betöltése”. A parancsolatok
„betöltése” – amin a tiltással ellentétes magatartás vagy
cselekvés értendő – az igazság legfontosabb kívánalmaira mutat rá gyakorlati életünkben.
„Gyönyörködöm a Te rendeléseidben... A Te kezeid teremtettek és
erősítettek meg engem; oktass, hogy megtanuljam parancsolataidat...
Mely igen szeretem a Te törvényedet, egész napestig arról gondolkodom!...
A Te igazságod igazság örökké, és törvényed igaz... Törvényed
kedvelőinek nagy békességük van, és nincs bántódásuk.”
(Zsoltárok 119,16. 73. 97. 142. 165)
Johannes Amos Comenius, a híres cseh pedagógus és nagy
keresztény gondolkodó írta: Az isteni jogrendnek ez a summája
„felér a világ összes, megszámlálhatatlan törvényével,
szabályával, jogrendjével, sőt ezerszerte tökéletesebb azoknál”.
(A világ útvesztője és a szív paradicsoma, Bp., 1990, 181. o.)
A SZERETET ÉS A PARANCSOLATOK
Vannak, akik azért tartják idejétmúltnak a Tízparancsolat
egyes parancsolataihoz való ragaszkodást, mert úgy gondolják,
hogy a Megváltó Krisztus eljövetele után, az Újszövetségben
már csak annak lelki lényege, a szeretet egyetlen parancsolata
az érvényes keresztény erkölcsi törvény. Az utolsó
vacsorán Jézus azt mondta a tanítványainak:
„Új parancsolatot
adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket,
úgy szeressétek ti is egymást.” (János 13,34)
Ez a kijelentés azonban nem a Tízparancsolat érvénytelenítése
kívánt lenni. Jézus csupán arra utalt, hogy az Ő élete és
tanításai hatalmas fényt árasztottak a törvény által megkívánt
szeretet mibenlétére. Így a szeretet régi parancsolata valóban
mintegy „új parancsolattá” lett. Szintén Jézus mondotta
ugyanis, mégpedig a búcsúbeszédei között: „Ha engem szerettek,
az én parancsolataimat megtartsátok.” (János 14,15)
Nevezetes misszióparancsában is így szólt: „Elmenvén széles
e világra, tegyetek tanítvánnyá minden népet... és tanítsátok őket,
hogy mindazt megtartsák, amit én parancsoltam néktek.” (Máté 28,19–20)
Jézus tehát amellett, hogy hangsúlyozta: a törvény betöltése
a szeretet, fenntartotta a „parancsolatok” érvényét, fontosnak
tartotta a Tízparancsolat minden egyes rendelkezésének tanítását és megtartását.
Hasonlóképpen tett tanúságot Pál apostol is:
„A parancsolat vége (vagy célja – az itt található eredeti görög
szó ezt a jelentést is magában foglalja, illetve ez az alkalmasabb
fordítása itt) pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és
igaz hitből való szeretet.” (1Timótheus 1,5)
Ugyanakkor szól arról is, hogy „a törvény (a Tízparancsolat)
szent és igaz és jó”, és hivatkozik a saját tapasztalatára ezzel kapcsolatban:
„A bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által; mert
a kívánságról sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánjad!”
(Róma 7,12. 7) (A Tízparancsolat X. parancsolatát
idézi az apostol.) Vagyis a törvény nélkül nem tudnánk, mi a
bűn, s következésképp szabadulni sem kívánnánk belőle.
A TÍZPARANCSOLAT FELÉPÍTÉSE, BELSŐ LOGIKÁJA
A Tízparancsolat szövege Mózes II. könyve 20. fejezetében található.
A „bizonyság két kőtáblája” egyike (I–IV. parancsolat) az
Isten iránti, a másik (V–X. parancsolat) pedig a felebarátaink
iránti erkölcsi kötelességeket tartalmazza.
A két rész közötti sorrend nem véletlen. Jézus két „nagy
parancsolatban” vagy alapelvben foglalta össze a Tízparancsolat
két kőtáblájának rendelkezéseit. Az elsőről, amely az
Isten iránti erkölcsi kötelezettségeket összegzi, ezt mondotta:
„Ez az első és nagy parancsolat.” (Máté 22,38) Az embernek
az Istenhez való viszonyában kell megismernie az igazi szeretetet,
amely nem más, mint az igazságos magatartás. Istentől
kell megtanulnia szeretni, hogy a felebarátját is szeretni tudja.
A sorrend felcserélhetetlen. Ha ugyanis nem vagyunk képesek
megszeretni azt, akitől mindig csak jót kapunk, aligha
leszünk képesek megszeretni az embertársainkat, akiktől nem csak jót kapunk.
Ha egy-egy szóval akarjuk összegezni az I–IV. parancsolatban
foglalt erkölcsi kívánalmakat, elénk tárul egy belső, logikai
szerkezet:
– a hála (I.),
– az alázat (II.),
– a tisztelet (III.),
– és a szeretetközösség (IV.)
gyakorlása jelenti az igazságos magatartást, a szeretet betöltését
Isten iránt.
A Tízparancsolat második részében, az V–X. parancsolaton
belül is belső összefüggéseken alapuló szerkezetet ismerhetünk
fel. Az első ezek között az V. parancsolat, a szülő tiszteletének
parancsolata, amely a legalapvetőbb az emberi kapcsolatokban,
mivel hatalmas hálatartozásra épül – csakúgy,
mint az első parancsolat az Isten iránti kötelességek között.
A hála a legelemibb, legnyilvánvalóbb erkölcsi kívánalom.
A VI–IX. parancsolat belső szerkezete: Ne sértsd, hanem
védelmezd a felebarátod
– életét (VI.),
– házastársát (VII.),
– tulajdonát (VIII.),
– becsületét (IX.).
A X. parancsolat viszont – „ne kívánj semmit, ami a te felebarátodé”
– megint csak átfogó, minden felebaráti viszonylatot
érintő parancsolat, amelynek lényegét leginkább ezzel az
igével foglalhatjuk össze: „Egymás ellen még a szívetekben se gondoljatok
gonoszt!” (Zakariás 7,10)
AZ EGYES PARANCSOLATOKBAN FOGLALT ERKÖLCSI KÍVÁNALMAK
I. parancsolat
„Én, az Úr vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged
Egyiptom földjéről, a szolgálat házából. Ne legyenek néked
idegen isteneid énelőttem.”
Az ember mindenkor emlékezzék Isten iránti nagy hálatartozására,
a bűn fogságából való szabadulására, Isten minden
„jótéteményére” (Zsoltárok 103,2). Tisztelje és szeresse úgy,
ahogy Ő erre méltó: „teljes szívből, teljes elméből, minden erőből”
(Máté 22,37; Lukács 10,27). Bűn elhanyagolni Isten megismerését,
elfeledkezni a tőle kapott jóról, szabadító kegyelméről,
és bárkit vagy bármit eléje helyezni tiszteletben és szeretetben.
„Mindaz, amihez jobban ragaszkodunk, ami csökkentheti
Isten iránti szeretetünket és tiszteletünket, Isten helyét
foglalja el a szívünkben, s abból istent alkotunk magunknak.”
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták, 309. o.)
II. parancsolat
„Ne csinálj magadnak faragott képet, és semmi hasonlót
azokhoz, amelyek fenn az égben, vagy amelyek alant a
földön, vagy amelyek a vizekben, a föld alatt vannak. Ne
imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az Úr, a te Istened,
féltőn szerető Isten vagyok, aki megbüntetem az atyák
vétkét a fiakban, harmad- és negyedíziglen, akik engem
gyűlölnek. De irgalmasságot cselekszem ezeríziglen
azokkal, akik engem szeretnek, és az én parancsolataimat
megtartják.”
Szorgalmasan törekedjék az ember Isten hiteles megismerésére
az Ő kinyilatkoztatása, a Szentírás alapján. Ennek igéivel
helyesbítse mindig az oly könnyen eltorzuló Isten-képet.
Vigyázzon arra, hogy minden eszköz, amellyel Őt bemutatja
(szó, kép, zene), az Ő szent és tökéletes lényét hitelesen kifejező
legyen. Istenről önkényes képet alkotni látható formában
a saját elképzeléseink, eszméink által: bűn. Bűn szétválasztani,
szembeállítani Isten igazságosságát és szeretetét, jobban
hangsúlyozva az egyiket vagy a másikat, eltorzítva azt, hogy
Ő „féltőn szerető Isten”, vagyis igazságos szeretete nem tűri
meg a bűnt az életünkben.
„Bálványimádók azok, akik a saját bölcsességükben és tanácsukban
bíznak... ugyanakkor elmulasztják figyelembe
venni Isten törvényének kívánalmait.” (Ellen G. White,
Review and Herald, 1906. március 5.)
III. parancsolat
„Az Úrnak, a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd, mert
nem hagyja azt az Úr büntetés nélkül, aki az Ő nevét
hiába felveszi.”
Isten nevét csak akkor ejtsük ki, ha jelenlétének tudatában
Őhozzá szólunk, vagy Róla beszélni kívánunk – őszintén, komolyan,
méltó módon. Mindent a legteljesebb tiszteletben
tartsunk, ami Isten bölcs, hatalmas és tökéletes lényével öszszefügg.
Így például az istentiszteleti helyet, szolgálatot stb.
Bűn mindenféle káromlás Isten nevével kapcsolatban, mert
ez ugyanannyi, mint személyének a tényleges bántalmazása,
mivel Ő élő, mindenütt jelenvaló Isten, aki hallja, amikor a
nevét kimondjuk! Bármilyen tiszteletlenség a személyével és
tiszteletével összefüggő dolgok iránt a bűn jellegzetes fölényeskedését,
könnyelműségét, felülkerekedési, becsmérlési
vágyát fejezi ki a nála jobb és igazabb iránt.
„Ez a parancsolat nemcsak a hamis esküvést tiltja, hanem
Isten nevének könnyelmű említését is... Meggondolatlan emlegetése
az általános társalgás közben, a nevére hivatkozás jelentéktelen
dolgok bizonyítására, nevének folytonos ismételgetése
– mind tiszteletlenség Istennel szemben.” (Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták, 310. o.)
IV. parancsolat
„Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed
azt. Hat napon át munkálkodj, és végezd minden dolgodat,
de a hetedik nap az Úrnak, a te Istenednek szombatja:
semmi dolgot se tégy azon, se magad, se fiad, se
leányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se
jövevényed, aki a te kapuidon belül van. Mert hat napon
teremté az Úr az eget és a földet, a tengert és mindent,
ami azokban van, a hetedik napon pedig megnyugovék.
Azért megáldá az Úr a szombat napját, és megszentelé azt.”
Hat napon át szorgalmasan, lelkiismeretesen tegye az ember
minden dolgát. Isten törvényadó szava iránti tisztelete és a
személye iránti szeretet jusson kifejezésre viszont a hetedik
napi nyugalom parancsának teljesítésében. Teljes igyekezetével
törekedjék az ember arra, hogy a hatodik napon befejezze
– rendben, szépen – heti munkáját. Így lépjen be mindenekelőtt
egy lelki „nyugodalomba” (Zsidókhoz 4,11). Isten parancsa
arra irányul, hogy az ember elégedetten pillanthasson
vissza heti munkáira, mint ahogyan Ő is ezt tette a teremtés
munkája utáni hetedik napon. Szükséges minden bűnt elrendezni
Istennel és egymással, hogy igazi lelki nyugodalmat
biztosítsunk magunknak és egymásnak is. Isten igazi örömünnepnek
szánta a hetedik napot, hogy „szent gyülekezésre”
(közös istentiszteletre), jó cselekedetekre fordítsa az ember, és
arra, hogy egyénileg is közösségben legyen Istennel, s felüdülhessen
mások társaságában és a természetben.
Bűn tétlenül élni, elhanyagolni a kötelességek teljesítését
hét közben, és kenyérkereső munkát végezni a hetedik napon,
amikor Isten arra hívja az embert, hogy közösségben legyen
Vele. „Ez a nap gyönyörűséges lesz mindazok számára, akik
Krisztus teremtő és megváltó hatalma jeléül fogadják el... A
szombat... emlékeztet a Paradicsom elveszített békéjére,
ugyanakkor előremutat az Üdvözítő által újból helyreállítandó
békére.” (Ellen G. White: Jézus élete, Bp., 1989, 236. o.)
V. parancsolat
„Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon
a földön, amelyet az Úr, a te Istened ád tenéked.”
Soha ne feledkezzék el az ember a szülei iránti hálatartozásáról.
Ne felejtse el, hogy tehetetlen, kiszolgáltatott csecsemőből
és kisgyermekből ők segítették felnőtt emberré válni.
Gyermekkorban szükséges engedelmeskedni szavuknak – hacsak
az a lelkiismeret parancsába nem ütközik. Felnőtt korban
pedig biztosítani kell a szülők szeretet- és társigényét, hiszen
az öregkor gyengeségei, betegségei, és sokszor a magány
csak fokozzák ezt a szükségletet.
A szülők iránti hálatartozás a szülők személyes, egyéni
gyengeségeitől függetlenül létezik, annál a ténynél fogva,
hogy mérhetetlenül sok szeretetet, törődést, munkát, anyagi
javakat stb. adtak gyermeküknek. Bűn mindezekről elfeledkezve,
vagy ezeket semmibe véve fölényesen, tiszteletlenül
beszélni, viselkedni velük, kívánságaik, testi-lelki szükségleteik
mellett közömbösen, részvétlenül elmenni. Bűn idős korukban
nem visszaadni a „viszonttartozást” (1Timótheus 5,4),
elmulasztani az anyagi gondoskodást, ápolást, szerető vigasztalást.
„A tisztelet nemcsak a szeretetet foglalja magában, hanem
tisztességtudást, alázatot és hódolatot is, mintha valami királyi
fenség rejtőznék bennük.” (Luther Márton: Nagy Káté)
VI. parancsolat
„Ne ölj!”
Ne álljunk bosszút magunkért, ne fizessünk gonosszal a gonoszért,
sőt szeressük ellenségeinket, azaz a magunk részéről
igazságot és jót cselekedjünk irántuk, a nekünk okozott sérelem
ellenére is (Róma 12,17–21). Jézus magyarázata szerint
(Máté 5,21–22) bűn haraggal, gyűlölködő, megvető szavakkal,
vagy pedig tettel – testi sértéssel és az élet kioltásával –
válaszolni a minket ért igazságtalanságokra, sérelmekre.
Saját életünk ajándékát is becsüljük meg azáltal, hogy nem
a pillanatnyi kívánságokat követjük életmódunkban és szokásainkban,
hanem a természet törvényeit igyekszünk megismerni
és követni, hogy így megőrizzük egészségünket, s képességeink
teljes birtokában szolgálhassunk Istennek és egymásnak.
„Ez a parancsolat vonatkozik... a szenvedők és nyomorgók
elhanyagolására önzésből vagy közömbösségből; az élvezet
hajhászására; a szükségtelen nélkülözésre, és az egészséget veszélyeztető,
mértéktelen munkára is.” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták, i. m., 312. o.)
VII. parancsolat
„Ne törj házasságot!”
Teljes erkölcsi tisztaságot kíván ez a parancsolat már a házasság
előtt is (az eljövendő „egy” iránti hűség), és annak kötelékében
is. Csakis olyan tett és viselkedés helyénvaló, amely
építi, erősíti a házastársak közötti benső, lelki egységet. A másik
szeretet- és társigényének betöltésére kötelez ez a parancsolat.
A házastárs hűséges támogatását kívánja nemcsak fizikai
gondjaiban és szükségleteiben, hanem lelki problémáiban,
személyes gyengeségei és hibái leküzdésében is. Bűn a
házastársi hűség megszegése paráznasággal. Továbbá minden
olyan cselekedet és magatartás, amely a segítőtársi szövetség
és a szeretetközösség rombolását, megbántását jelenti.
VIII. parancsolat
„Ne lopj!”
Feddhetetlen becsületességet kíván ez a parancsolat, a felebarát
anyagi javainak teljes tiszteletben tartását, beleértve a becsületes
bérért becsületes munka és a becsületes árért becsületes
áru elvének követését is. A törvény betöltése ezenfelül
megkívánja felebarátunk anyagi megsegítését is, ha ez szükséges,
hogy boldoguljon, eleget tehessen alapvető szükségleteinek.
Bűn a felebarát tulajdonát, anyagi javait erőszakosan
elvenni, vagy őt megkárosítani bármilyen csaló, igazságtalan,
önző, kapzsi eljárás által.
„A mesteremberek, munkások, napszámosok azt sem tudják,
hogyan szedjék rá az embereket, de azért hanyagul és
gondatlanul dolgoznak... Továbbá: így folyik ez teljes erővel
és igyekezettel a piacon és a kereskedelemben is, ahol egyik
a másikat nyíltan csalja hamis áruval, mértékkel, súllyal,
pénzzel, rászedi ravaszkodással és csellel, vagy gyors ötlettel...
Becsületes polgároknak hívják őket.” (Luther Márton: Nagy Káté)
„A VIII. parancsolat elítéli a kizsákmányolást, az emberrablást...,
és megtiltja a hódító háborúkat... Szigorú igazságosságot
követel az élet legkisebb dolgaiban is.” (Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták, 313. o.)
IX. parancsolat
„Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot!”
Mindenkor csakis igazat szóljunk egymásról és egymásnak.
Soha ne ítélkezzünk egymás indítékairól, mert erre nincs erkölcsi
alapunk, hiszen magunk is hibás, vétkes emberek vagyunk.
Ha felebarátunk életében hibát, bűnt látunk, neki
magának kell szólnunk, négyszemközt, a megmentő szeretet
indítékával (Máté 18,15–16).
Bűn mindenféle hazug beszéd a felebarátnak vagy a felebarátról.
Becsületének megsértése nem csupán a bíróság
előtti hamis tanúskodás, hanem a rágalmazás, a pletyka, a
megszólás, a társulás mások hangulatkeltéséhez, véleményéhez is.
„Noha mi nem tűrjük, hogy bármi rosszat mondjon is rólunk
valaki... mégsem tudjuk elviselni, hogy másról jót
mondjanak. Senkinek sem feladata, hogy nyilvánosan ítélje és
ostorozza felebarátját.” (Luther Márton: Nagy Káté)
X. parancsolat
„Ne kívánd a te felebarátod házát! Ne kívánd a te felebarátod
feleségét, se szolgáját, se szolgálóleányát, se
ökrét, se szamarát, és semmit, ami a te felebarátodé!”
Csírájában legyőzni – Isten kegyelme által – minden, felebarátunk
személyét, érdekeit sértő gondolatot és érzést a szívünkben
– ezt kívánja a parancsolat. Bűn felebarátunk társadalmi
helyzetét, házastársát, tulajdonát, képességeit, külső
adottságait, vagy bármi egyebet kívánni, irigyelni, féltékenynek
lenni rá, versengeni vele. Bűn megtűrni és ápolni ezeket
az érzéseket és indulatokat szívünkben.
„A X. parancsolat minden bűn gyökerére sújt azzal, hogy
tiltja a kívánságokat, amelyekből a bűncselekmények erednek.”
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták, 314. o.)
A MEGTÉRÉS ÉS A KERESZTÉNYSÉG HITELESSÉGÉNEK PRÓBÁJA
A Biblia szerint az igaz megtérés vagy istentisztelet abban
mutatkozik meg, és azon mérhető le, ha valaki – Krisztus
ereje által – megtartja az erkölcsi alaptörvényt, a Tízparancsolatot.
„Aki ezt mondja: »Ismerem Őt«, és az Ő parancsolatait nem tartja
meg, hazug az, és nincs meg abban az igazság.” (1János 2,4)
A megtéréskor az ember értelme, szíve, lelke összhangba
kerül az erkölcsi törvénnyel, és felismerve önmaga bűnnel fertőzöttségét
és erőtlenségét, szövetséget köt Istennel, segítségül
hívja Őt annak érdekében, hogy a törvény szerint tudjon cselekedni is.
„Mert nem azok igazak Isten előtt, akik a törvényt hallgatják,
hanem azok fognak megigazulni, akik a törvényt betöltik.” (Róma 2,13)
Azt az élethosszig tartó folyamatot, melynek során az ember
immár nemcsak a szívében, hanem cselekedetei szintjén
és jellemében is összhangba kerül Isten törvényével, megszentelődésnek
nevezi a Biblia. Ezáltal készül el, válik alkalmassá
az ember Isten országára, hogy örököse legyen annak
az újjáteremtett Földnek, ahol „igazság lakozik” (2Péter 3,13).