Mit mond a Biblia a keresztény életmódról
A KERESZTÉNY ÉS AZ EVILÁGI ÉLET
Gyakran érte az a vád a kereszténységet, hogy hívei tekintetét
csak az eljövendő üdvösség végcélja felé fordítja, a jelen
élet iránt pedig közömbössé teszi őket. Tény, hogy voltak
olyanok a kereszténység körében, és lehetnek ma is, akik
ilyen szemléletet képviselnek, vagy legalábbis ilyen benyomást
kelt a magatartásuk. A hiteles kereszténységtől azonban
teljesen idegen ez a fajta életfelfogás.
A földi életet valóban a gonosz és a jó – a sötétség fejedelmének
„emberölő” tervei és a megváltó Krisztus szabadító
műve – közötti nagy küzdelem színtereként mutatja be a Biblia,
ahol a tökéletes boldogság, a teljes nyugalom és a megelégedett
kiteljesedés elérhetetlen – tényszerű okok miatt.
Mindezek csak e földi történelem végén, Jézus Krisztus dicsőséges
visszajövetele után, a megígért, újjáteremtett Földön
valósulhatnak meg, ahol nem létezik többé a bűn, sem annak
szerzője, sem a bűn következményei. (Ezek részletesebb kifejtését
lásd a 4. fejezetben)
A jelenlegi élet mégis végtelenül fontos, két okból:
– Az embernek itt kell felkészülnie, jellemében alkalmassá
válnia az üdvösségre, „az új Föld” öröklésére, ahol majd „igazság
lakozik” (2Péter 3,13). Ezért az élet minden perce és alkalma
igen értékes; ezek helyes vagy helytelen felhasználása kihat
az ember örök sorsára is. Így jut mindez kifejezésre a Biblia
tömör megfogalmazásában:
„E földön lakozzál és hűséggel élj... Az igazak öröklik a földet...
Ügyelj a feddhetetlenre, nézd a becsületest, mert a jövendő a béke emberéé.”
(Zsoltárok 37,3. 29. 37)
– A Biblia szerint az élet Isten ajándéka. Az élet azonban
inkább teher, mint ajándék, ha boldogság nélkül való. Ezért
Isten megtanítja az embert arra, miként lehetne életöröme a
jelenlegi küzdelmek, szomorúságok közepette. A keresztény
nem gyászos, komor hangulatban rója életútját, csak az eljövendőben
reménykedve, hanem tudatosan törekszik Isten országának
törvényei szerint élni már ebben az életben is, és
örömet, boldogságot találni az igazság útjának megismerésében
és követésében.
Jézus mondotta egyik példabeszédében, amelyben önmagát
jó pásztorként, követőit pedig az Ő juhaiként mutatta
be:
„Én azért jöttem, hogy életük legyen és bővelkedjenek.” (János
10,10) Ez tehát az isteni szándék. Ugyanezt juttatta kifejezésre
Jézus a Hegyi beszéd híres boldogmondásai által is.
Pál apostol egyik levelében található ez a felhívás:
„Örüljetek
az Úrban, ismét mondom, örüljetek!” (Filippi 4,4) Más helyen is
hasonlóképpen szól:
„Mindenkor örüljetek!” (1Thesszalonika 5,16)
Az üdvösség – avagy a bűntől való végső és teljes szabadulás
– felé törekvés tehát egyáltalán nem teszi közömbössé
a keresztényt az evilági élet dolgai iránt, hanem éppen ellenkezőleg:
felelősségteljes, tevékeny és örömteljes életre készteti.
Isten utat és eszközöket mutat neki ehhez, s erőt is ad hozzá.
„Jézus... úgy mutatta be az élet dolgait, mint amelyek alárendelendők
az örökkévaló céloknak, fontosságukat azonban
nem hagyta figyelmen kívül. Tanította, hogy a menny és a
föld összetartoznak, s hogy az isteni igazság ismerete a mindennapi
élet kötelességeinek jobb, helyesebb teljesítésére képesíti
az embereket.” (Ellen G. White: Jézus élete, a Kapernaumban c. fejezetből)
A KERESZTÉNY FÖLDI ÉLETCÉLJA
Mit kezdjünk az élettel, mire fordítsuk bizonytalan hosszúságú,
de mindenképpen rövid életidőnket? Igen nagy kérdés ez
minden ember számára. Vörösmarty Mihály így fogalmazta
meg az életcél örök nagy kérdését a
Gondolatok a könyvtárban c. versében:
„Mi dolgunk a világon?”
Bízvást mondhatjuk, hogy az életcél látása, tisztázása nélkül
nem lehet emberhez méltóan és boldogan élni. Mégis soksok
ember él e nélkül, és nem is ismernek tényleges boldogságot.
Ha ideig-óráig örülnek is élvezeteiknek, könnyen befutnak
a kiábrándultság, az üresség és a kétségbeesés „zsákutcájába”,
amelyet bölcs Salamon így jellemez a saját átélt tapasztalata
alapján: „Gyűlöltem az életet, mert gonosznak látszott
nékem a dolog, ami történik a nap alatt. Mert mindez hiábavalóság,
és a lélek gyötrelme! Gyűlöltem minden munkámat is.” (Prédikátor 2,18–19)
Az előbbiekben említettük már, hogy a keresztény életszemlélet
szerint az evilági élet igen fontos, mert előkészületi
hely és idő a végső üdvösségre. De miben áll közelebbről ez
az előkészület? Mi az életcél, avagy az életfeladat pontosan
erre az életre nézve?
Pál apostol élete végén így vallott életcéljáról, amelynek
beteljesítésén nyugodott üdvössége felőli bizonyossága:
„Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet
megtartottam. Végezetre eltétetett nékem az igazság koronája, amelyet
megad nekem az Úr, az igaz Bíró, ama napon. Nemcsak nekem
pedig, hanem mindazoknak is, akik vágyva várják az Ő megjelenését.” (2Timótheus 4,7–8)
A „nemes harcot” azért kell megvívnia a kereszténynek,
hogy élete minden területén és cselekedetében a szeretettörvény
érvényesüljön. Ez a küzdelem az ember saját, régi énje,
megromlott természete és beidegződött önző szokásai ellen
folyik. A „futás” – az apostol szóhasználata szerint (vö. Apostolok
cselekedetei 20,24) – az Isten által ajándékozott és kijelölt
feladatok elvégzése a másokért való szolgálatban. A „hit
megtartása” pedig több annál, mint hinni néhány alapvető
keresztény hittételben. Az alázatos, hálás, hívő szív megőrzéséről
van szó, amely egy pillanatig sem tulajdonít önmagának
érdemet a „nemes harc” megharcolásáért és a „futás” elvégzéséért,
mert jól tudja, hogy egyedül Isten kegyelme által valósíthatta
meg ezeket. Úgy gondolkodik tehát, hogy egyedül Istené a dicsőség mindezekért.
E három dolgot magában foglalja az a megjelölés, amelyet
szintén ebben az igében találunk: Elnyerni „az igazság koronáját
az igaz Bíró” kezéből. A keresztény életcél legrövidebb,
legszebb meghatározása ez. Tehát úgy végigélni és befejezni
ezt a földi életet, hogy Krisztus mint isteni személy, mint igaz
Bíró, odaítélhesse az embernek „az igazság koronáját”, s ennek
alapján megadhassa a jogot az új Földön az igaz, örök, boldog és teljes élethez.
A keresztény életmódját ez a nagy, átfogó életcél határozza
meg mindenben. Ezt helyezi minden elé és fölé, megszívlelve Jézus tanításait:
„Keressétek először Isten országát és annak igazságát, és ezek
mind megadatnak néktek.” (Máté 6,33)
„Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is,
a lelkében pedig kárt vall? Mert micsoda váltságot adhat az ember
az ő lelkéért?” (Máté 16,26)
AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD MINT KERESZTÉNY KÖTELESSÉG
A fentiekben bemutatott cél azt kívánja, hogy az ember őrizze
meg egészségét, a lehető legjobb teljesítőképességét, amenynyire
csak rajta áll. Nyugodt, erős idegekre, fizikai és lelki
erőre van szüksége mind a „nemes harc” megharcolásához,
mind pedig a másokért végzett szolgálathoz. Pál apostol az
ókori versenyfutók példájára hivatkozva tanította a keresztény
gyülekezeteket arra, hogy önuralommal törekedjenek a
helyes életmódra. Hiszen a sportjátékok résztvevői is mind
tudják, hogy életmódjuk és teljesítményük között egyértelmű
az összefüggés. És a cél érdekében készek lemondani dolgokról,
készek kívánságaik megtagadására. Mennyivel inkább
legyen kész egy keresztény az önuralomra egy sokkal
magasabb rendű cél érdekében:
„Mindaz pedig, aki a pályafutásban tusakodik [= a versenypályán
küzd], mindenben magatűrtető [= önuralmat gyakorló],
azok ugyan, hogy romlandó koszorút nyerjenek, mi pedig, hogy romolhatatlant.” (1Korinthus 9,25)
Aki ezeket az elveket elfogadja, azt is láthatja, hogy az élet
ajándékáért felelősséggel tartozik. Megérti, hogy kötelessége
minél jobban megismerni azokat a törvényeket, amelyek szerint
Isten alkotta őt, hogy ezekkel a törvényekkel összhangban éljen.
Ezernyi veszély fenyegeti az ember egészségét a bűneset
utáni világban: öröklött gyengeségek, betegségekre való hajlamok,
fertőzések, balesetek stb. Még a legjobb életmóddal
sem biztosíthatunk magunknak feltétlenül tökéletes egészséget.
Mennyire fontos tehát, hogy megtegyük azt, amit megtehetünk!
Mert sokat lehet tenni. A világhírű magyar biológus,
Selye János kijelentése is tanúsítja ezt:
„Bizonyos vagyok abban, hogy az emberi életkor határát
káprázatos mértékben lehetne tágítani, ha nagyobb harmóniában
élnénk a természet törvényeivel.” (Életünk és a stressz, 287. o.)
A keresztény ember számára természetesen nem a hosszú
élet a fő cél, hiszen nem csupán ennek az életnek a kereteiben
gondolkodik. Fontos azonban számára mind a fizikai,
mind a lelki egészség. Tudatában van annak, hogy a lelki
egészség és teljesítőképesség, sőt még az Isten Lelkével való
kapcsolat milyensége is nagymértékben függ a testi egészségtől.
A Szentírás így tesz tanúságot erről: „Avagy nem tudjátok-e,
hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Lélek temploma,
amelyet Istentől nyertetek, és nem a magatokéi vagytok?” (1Korinthus 6,19)
Ezeken az alapvető elveken túl vajon ad-e konkrét tanácsokat
is a Biblia a helyes életmódra nézve? Igen, számos értékes
tanácsot ad. Egy-két példa csupán:
Mindenekelőtt a lelki egészségére és békéjére vigyázzon
az ember, különösképpen az Istenben való bizalom által, mert
ez kihat a testi egészségre is:
„A vidám elme jó orvosságul szolgál.” (Példabeszédek 17,22)
„Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből... és távozzál el
a gonosztól. Egészség lesz ez a te testednek.” (Példabeszédek 5,7–8)
Kerülje az ember mindazokat az élvezeti cikkeket, amelyek
testileg, lelkileg, erkölcsileg megkárosítják, például az alkoholt:
„Ne nézd a bort, mily veres színt játszik, mint mutatja a pohárban
az ő csillogását! Könnyen alácsuszamlik, de végül, mint a kígyó,
megmar, mint a mérges kígyó, megcsíp... és a te elméd gondol gonoszságot.” (Példabeszédek 23,31–33)
Ne csak arra legyen gondja az embernek, mit eszik, hogy
amit beépít a szervezetébe, az valóban megfelelő táplálék legyen
(erre nézve az alapvető bibliai tanács: 1Mózes 1,29),
hanem arra is, hogy mikor eszik. Mindenben értelmes fegyelmet
gyakoroljon. Étkezési szokásait is hozza összhangba
a természetbe beépített isteni törvényekkel. „Rendeltetésszerűen”
bánjék a testével. „A nemes ember idejében eszik, a testnek
erejéért.” (Prédikátor 10,14) (A modern tudomány is
tanúsítja az étkezési idők közötti rendszertelen evés káros voltát.)
AZ ANYAGI JAVAKHOZ ÉS A MUNKÁHOZ VALÓ VISZONY
Az életcélnak kell meghatároznia a keresztény ember gondolkodását
ezen a téren is. Becsülje meg az anyagi javakat mint
eszközöket a jó célok érdekében, de belül legyen szabad a
pénz, az anyagi javak hajszolásának vágyától.
„Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme, amely után sóvárogva...
[az emberek] átszegezték magukat sok fájdalommal.” (1Timótheus 6,10)
A Biblia kijelentéseit elfogadó keresztény összes javai tényleges
és végső tulajdonosának Istent tekinti, egyrészt a teremtés,
másrészt a megváltás révén. Önmagát pedig úgy,
mint e javak Istennek számadással tartozó vagyonkezelőjét.
Ezért felelősen és nagylelkűen bánjék a kezéhez jutó anyagi
javakkal, az Ige tanácsa szerint:
„Szedjétek össze a maradékot, hogy semmi kárba ne vesszen” (János 6,12)
„Örömest nyisd meg kezedet a te szűkölködő és szegény atyádfiának.” (5Mózes 15,11)
A lelkiismeretes, örömteljes munkavégzés isteni erkölcsi
parancs. A Biblia arra inti az embert, hogy csakis ezen az úton
törekedjék anyagi javakhoz jutni:
„Becsületbeli dolognak tartsátok, hogy... a saját dolgaitoknak
utánalássatok, és tulajdon kezeitekkel munkálkodjatok.” (1Thesszalonika 4,11)
„A hiábavalóságból [= nem tisztességes úton] szerzett vagyon megkevesbül.” (Példabeszédek 13,11)
A CSALÁDI ÉLETRE VONATKOZÓ ALAPELVEK
A Biblia arra tanítja az embert, hogy szentnek tekintse a házassági
szövetséget, amelyet a bizalom és a szeretet igen értékes
és érzékeny lelki köteléke kapcsol össze. Úgy mutatja be
ezt a szövetséget, mint amely – jellegénél és természeténél
fogva – élethosszig szóló, sőt még az örökkévalóságra is kiható
életközösség. Csak bűnnel lehet széttörni:
„Gyűlölöm az
elbocsátást [= a házassági elválást]
– mondja az Úr, Izráelnek
Istene.” (Malakiás 2,16)
Ezért a Biblia tanácsa az, hogy az ember igen megfontoltan
kössön házasságot. „Segítőtársi” hivatását (1Mózes 2,18)
vegye komolyan, legyen kész folyton tanulni és fejlődni
ebben. Ne csak a törvényes elválást és végső szakítást kerülje,
hanem azt is, hogy olyat szóljon és cselekedjék, ami az eltávolodás
irányába hatna, megemlékezve Jézus szaváról:
„Amit Isten egybeszerkesztett [magát a házasságot mint intézményt],
azt ember szét ne válassza.” (Máté 19,6)
A ma szinte általánossá lett gondolkodásmóddal ellentétben
a Biblia szerint nem a szexuális kapcsolatból áll a házasság
vagy a szerelem, hanem az csupán kifejezésmódja az igaz
szerelemnek. Ha nincs mögötte szerelem, csak testi kívánság,
akkor megalázó, emberhez méltatlan és lealacsonyító még
akkor is, ha a házasság keretén belül történik. A Biblia hirdeti
az igaz szerelem jogosultságát mint Isten ajándékát, de elítéli
azt, ha az ember vétkezik társa és önmaga ellen az üres,
önző, elfajult szexualitással.
„Tégy engem mint egy pecsétet a te szívedre, mint egy pecsétet a te
karodra; mert erős a szeretet, mint a halál, kemény, mint a sír, a
buzgó szerelem. Lángjai tűznek lángjai, az Úrnak lángjai. Sok vizek
el nem olthatnák e szeretetet, a folyóvizek se boríthatnák azt el.
Ha az ember minden vagyonát adná is e szeretetért, mégis megvetnék
azt.” (Énekek éneke 8,6–7)
„Mert az Isten akarata a ti szentté lételetek, hogy magatokat a
paráznaságtól megtartóztassátok. Hogy mindenki szentségben és tisztességben
tudja bírni a maga edényét [= a házastársát], nem kívánság
gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent.
Hogy senki... meg ne károsítsa valamely dologban az ő atyjafiát.
Mert igazságot szolgáltat az Úr mindezekért.” (1Thesszalonika 4,3–6)
Isten lelkiismeretes viszonyulásra készteti az embert a
gyermekek vállalása és felnevelése kérdésében is. Nagy felelősség
egy kis emberpalánta életre hozása e zord világban. Ha
a szülők nem tudnak olyan testi-lelki védettséget biztosítani
neki, hogy – amennyiben ez rajtuk múlik – testileg-lelkileg
egészséges gyermek, majd felnőtt válhassék belőle, akkor vétkeznek
gyermekük és az egész emberi közösség, ezenfelül pedig
Isten ellen is azzal, hogy boldogtalan, szerencsétlen életet
indítanak útnak. Természetesen nem az abortusz a születésszabályozás
egészséges módja, de az értelmes, felelősségteljes
családtervezésre nagyon is szükség van. Íme néhány bibliai kijelentés:
„Ti atyák, ne ingereljétek gyermekeiteket, hanem neveljétek azokat
az Úr tanítása és intése szerint.” (Efézus 6,4)
„(A keresztények) tanulják meg, hogy elsősorban a maguk háza
iránt legyenek istenfélők... Ha pedig valaki az övéiről és főképpen
az ő házanépéről gondot nem visel, a hitet megtagadta, és rosszabb
a hitetlennél.” (1Timótheus 5,4. 8)
KERESZTÉNY SZOLGÁLAT A TÁGABB EMBERI KÖZÖSSÉGBEN
A Biblia nem ismer csupán önmagának élő keresztényt, sőt
csak a családjának élő keresztényt sem. Mindnyájan az emberiség
egészéhez tartozunk. Egy igaz keresztény nem lehet közömbös
a sok emberi szenvedés, segélykiáltás és szükséglet iránt.
Jézus így szólt a tanítványairól élete végén, nagy imádságában:
„Nem azt kérem, hogy vedd ki őket e világból, hanem hogy őrizd
meg őket a gonosztól. Amiképpen Te küldtél engem a világra, úgy
küldtem én is őket e világra.” (János 17,15. 18)
A keresztény feladata, hogy az evangélium, az isteni megváltási
terv ismeretét megossza felebarátaival. Ez a szolgálat
– a krisztusi elveket követve – hatalmas odaadást és lelki
energiát igényel, mert azt kívánja, hogy a keresztény együtt
érző figyelemmel, kezdeményező szeretettel teljesítse küldetését.
Sohasem lehet tapintatlan vagy agitatív, mivel a lelki
erőszak éppen annyira idegen Istentől, mint a fizikai erőszak:
„Ahol az Úrnak Lelke, ott a szabadság.” (2Korinthus 3,17)
Oda kell figyelnie felebarátaira, meg kell értenie gondolataikat,
kételyeiket, kérdéseiket, testi-lelki szükségleteiket, és
ahhoz mérten, annak megfelelően kell közvetítenie nekik
Isten megmentő, segítő szeretetét és üzenetét az elveszett
emberek iránt. Az igaz keresztény – Mesteréhez hasonlóan –
mindenkor kész bármilyen szeretetszolgálatra felebarátai
iránt (lásd: Máté 25,31–40; Lukács 10,25–37).
A keresztény a maga történelemszemlélete alapján nem
társadalmi reformer és politikai harcos ugyan, de nem is paszszív,
tétlen szemlélő. Igazságszerető, határozott erkölcsi véleményt
képvisel a tágabb emberi közösségben életével és szavaival
egyaránt. Elvből tiszteletben tartja az államhatalmat,
annak tudatában, hogy ez minden fogyatékosságával, bűnével
és elfajulásával együtt is szükséges egy viszonylagos
jogrend és a béke fenntartása érdekében. A lelkiismereti szabadság
jogát azonban az államhatalommal szemben is óvja,
fenntartja, ha az a lelkiismereti jogokat sértő kényszert kívánna alkalmazni.
„»Az így szól az Úr« (= Isten beszéde az Ő igéjében, a Bibliában)
nem állhat mögötte annak, hogy »így szól a gyülekezet
« (= az egyház), vagy »így szól a földi hatalom« (= az állam).”
(Ellen G. White: Az apostolok története, A templom kapujában c. fejezetből)
„(A kereszténynek) megadatik az, amit a világ legnagyobb
bölcsei a maguk dolgaiban hiába keresnek: a lélek teljes szabadsága,
hogy Istenen kívül semminek alávetve és semmihez
kötve ne legyenek, akaratuk ellenére semmit megtenniük ne
kelljen. Míg a világban mindenütt csupa kényszert láttam:
mindenkinek másként folytak a dolgai, mint kívánta; mindenki
több köteléket vett magára önmagával és másokkal
szemben, mint tartozott volna, s vagy a saját, vagy mások
akaratának kényszerétől hajtva magával vagy másokkal mindig
harcban állt... Istenen kívül senkit maga felett állónak el
nem ismert. Ezért nem hallgattak a világ parancsaira... mert
benső javaikban bizonyosak voltak... Bármit tesz vagy mond
a világ, bármivel fenyegetőzik, bármit ígér, parancsol, kér, tanácsol,
őt semmi meg nem ingathatja. A világ, ahogyan mindenütt,
visszás, és az igazság helyett árnyék után kapdos, úgy
itt is: a szabadságot abban látja, hogy aki szabad, senkinek ne
legyen semmiben szolgálatára, akár restség, akár gőg, akár
gonoszság okából viselkedvén így.
Ámde a keresztény egészen másképpen cselekszik: csupán
a szívét keríti körül jól, hogy szabadságában megóvassék
Isten számára, minden egyebet átenged felebarátja szükségletére.
Ha az igaz keresztény látja, hogy felebarátjának valamiben
hasznára lehet, nem habozik, nem késlekedik, nem
kíméli magát, nem emlegeti érdemeit, nem zúgolódik, nem
ernyed el, akár hála, akár hálátlanság a bére, nyugodtan, derűsen
szolgál tovább. Ó, Isten fiainak boldog a szolgasága; elképzelni
sem lehet annál nagyobb szabadságot, mint hogy az
ember Isten igáját veszi magára, hogy minden egyéb köteléktől
megszabaduljon. Ó, világ adta boldogtalan szabadság!
Nem lehet annál nagyobb rabszolgaság, mint hogy az ember
Istennel nem törődve, nyomorult módon más egyebektől engedi
magát leigázni, azaz behódol olyan teremtett dolgoknak,
amelyeken uralkodnia kellene, s dacol Istennel, akinek
engedelmességgel tartozik.
Ó, halandók, értsük meg, hogy csak egy, egyetlenegy lény
van felettünk, a mi teremtő Urunk és majdan bíránk: egyedül
neki van hatalma nekünk parancsolni, de Ő nem úgy parancsol,
mint rabszolgáknak, hanem akarván, hogy engedelmeskedve
is szabadok és kötetlenek legyünk.” (J. A.
Comenius: A világ útvesztője és a szív paradicsoma, Bp, 1991,
184–186. o.)