Mit mond a Biblia a halál mibenlétéről
NYUGTOT NEM HAGYÓ KÉRDÉS
A halál problémája a legősibb, legegyetemesebb és a legnagyobb emberi kérdés.
A mintegy négyezer évvel ezelőtt keletkezett Gilgameseposzban
(eposz – hősköltemény, nagy terjedelmű elbeszélő
költői mű; a Gilgames-eposz a legnevezetesebb eposz az ókori
Közel-Keletről, Mezopotámiából) is ugyanúgy szólal meg e titok,
mint ahogyan mi, mai emberek is érzünk vele kapcsolatban.
Az eposz hősében, Gilgamesben szeretett barátja, Enkidu
halála kavarja fel a fájdalmat és a szenvedélyes kérdéseket.
Nem nyughat, megkeresi Um-napistit, aki az eposzban a vízözönt
átélt, halhatatlanságot nyert ember. Íme párbeszédük:
„Hol van a hős? Enkidu hol van?...
Utolérte őt is a minden embert sújtó hatalmas átok!...
Félek, mivel balsorsát láttam, rettegek a halál szelétől,
menekülnék, elfutnék tőle, de érzem, mindenütt utolér...
Felelj hát te, titkok tudója, Um-napisti, szólj a halálról!
Um-napisti, az ember őse, kinek teste halált nem ismer,
a tökéletes Um-napisti, ekképpen szólott a halálról:
»Ami teremtetett, elmúlik. Halál az élők büntetése.
Még alighogy világra jöttek s már el is kell menniök innen.
Építesz kő- meg téglaházat? Veszel magadnak feleséget?
Megosztozol testvéreiddel? Kötésteket cserépre vésik?
Mire mindez? Mi tart örökké? Ház? Egyezség? Jelek? Kötések?
Tudod: mindez nagyon mulandó! Sírtábláid is elenyésznek!
Ember-e még, mondd, a halott is? Ugye, hogy nem?
Ő már nem ember!
Alvóhoz hasonlít, de mégsem! Aki meghalt, nem álmodik már!
Szoborhoz hasonlít, de mégsem! Holt kő az, de nem is volt élő!
A halál mindenhez hasonlít, de nem azonos semmivel sem!«”
(Gilgames; Agyagtáblák üzenete, Európa Kiadó, 1966, 145–146. o.)1
A halál nemcsak ősi, hanem egyetemes kérdés is. Az is nagy
probléma, hogy miért vannak a szenvedések és boldogtalanság,
míg az életünk tart. De akadnak emberek, akiknek az élete
viszonylag békességes, nem érik őket nagy tragédiák, élvezik
az életet. Őket nem gyötrik annyira az élet szenvedései
és ezek miértje. A kiszámíthatatlan időben, módon érkező és
mindentől megfosztó haláltól azonban ők talán még jobban
félnek, mint a szerencsétlenebb, boldogtalanabb emberek.
Sokan próbálják úgy tekinteni a halált, mint amely a természet,
illetve minden élő rendje. Ebben vélnek megnyugvást
találni önmaguk és mások számára is. A növény- és állatvilágban
uralkodó halál törvénye azonban kevés vigasz az
embernek. Mert neki tudata van: elméjében el tudja gondolni
térben a végtelent, időben pedig az örökkévalóságot. Mégis,
a halállal szemben még a többi élőhöz viszonyítva is különösképpen
sebezhetőnek, kiszolgáltatottnak és mulandónak
látszik. Ezenkívül az ember egyik legmagasabb rendű képessége
a szeretet, és a halálban nem csupán az élettől való megfosztatás
tudata nehéz, hanem legalább annyira riasztó a szeretetkapcsolatok
erőszakos szétszakadása, a szeretettektől való
elválás. Így szól az ember halálnak való kiszolgáltatottságáról a bibliai hasonlat is:
„[Az emberek] sárházak lakosai, akiknek fundamentumuk
[alapjuk] a porban van, és könnyebben szétnyomhatók a molynál.” (Jób 4,19)
Vörösmarty Mihály megrázóan szól arról az ellentétről,
amely az ember magasrendű lelki-szellemi képességei és olyannyira
mulandó élete között feszül:
„Az ember feljő, lelke fényfolyam.
A nagy mindenség benne tükrözik.
Megmondhatatlan kéjjel föltekint,
Merőn megbámul földet és eget;
De ifjúsága gyorsan elmúlik.
Erőtlen, aggott egy-két nyár után,
S már nincs, mint nem volt, mint a légy fia.
Kiirthatatlan vággyal, amíg él,
Túr és tűnődik, tudni, tenni tör:
Halandó kézzel halhatatlanul
Vél munkálkodni, és mikor kidűlt is,
Még a hiúság műve van porán.”
(Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde, az Éj-monológ részlete)
Az emberi sorsot így jellemzi egy nagy gondolkodó:
„Képzeljünk el magunknak egy csomó embert, láncra verve,
egytől egyig halálra ítélve; naponta kivégeznek közülük
néhányat a többi szeme láttára, akik pedig életben maradnak,
a maguk sorsát látva társaikéban, fájdalommal, reménytelenül
bámulják egymást, és várják, mikor következnek ők. Ez
az emberi sors.” (Blaise Pascal: Gondolatok, 199. töredék)
„Az ember napjai hetven esztendő, vagy ha feljebb, nyolcvan esztendő,
és nagyobb részük nyomorúság és fáradság, amely gyorsan tovatűnik,
mintha repülnénk.” (Zsoltárok 90,10)
Nem megoldott tehát az ember számára sem az élet, sem
a halál. Kiútja, menekülése pedig semerre sincs. A XVI. századi
angol drámaíró, Shakespeare így szól erről Hamlet c. művének
nevezetes részletében:
„Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés.
Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri
Balsorsa minden nyűgét s nyilait;
Vagy ha kiszáll tenger fájdalma ellen,
S fegyvert ragadva véget vet neki?...
Meghalni – elszunnyadni – és alunni!
Talán álmodni: ez a bökkenő;
Mert hogy mi álmok jőnek a halálban,
Ha majd leráztuk mind e földi bajt,
Ez visszadöbbent. E meggondolás az,
Mi a nyomort oly hosszan élteti:
Mert ki viselné a kor gúny-csapásit,
Zsarnok bosszúját, gőgös ember dölyfét,
Utált szerelme kínját, pör-halasztást,
A hivatalnak packázásait,
S mind a rúgást, mellyel méltatlanok
Bántalmazzák a tűrő érdemet:
Ha nyugalomba küldhetné magát
Egy puszta tőrrel? – Ki hordaná e terheket
Izzadva, nyögve élte fáradalmin,
Ha rettegésünk egy halál utáni
Valamitől – a nem ismert tartomány,
Melyből nem tér meg utazó – le nem
Lohasztja kedvünk, inkább tűrni a
Jelen gonoszt, mint ismeretlenek
Felé sietni?”
Ez a helyzet szinte rákényszeríti az embert a keresésre és a
kérdezésre. Vannak, akik fásultan a napi tevékenységekbe temetik
magukat menekülésként. Másokban a könnyelmű élet
élvezete tompítja el a kérdéseket. Azok számára azonban,
akik emberhez méltóan gondolkodnak és éreznek, nyugtot
nem hagyó igazságkeresésre, istenkeresésre ösztönző nagy
kérdés a halál mindenkor.
A HALÁL OKA ÉS FOKOZATAI
Az ok
„A bűn zsoldja a halál” – olvashatjuk a Bibliában (Róma 6,23).
A halál tehát nem a természet rendje, nem tartozik hozzá Isten
eredetileg
„igen jó” (1Mózes 1,31) teremtéséhez. A halált
„ellenségnek” nevezi a Biblia, amint mi is érezzük, hogy a halál
az ember, az élet és a boldogság ellensége (1Korinthus
15,26). A halál a bűnnel együtt jött be Földünkre:
„Egy ember
által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és a halál minden
emberre elhatott, mivelhogy mindenki vétkezett.” (Róma 5,12)
Mivel a bűn a halál „csíráit” eleve magában hordja, minden
bűnnel fertőzött ember már eleve a halál hatalmában van, és
végül:
„A bűn teljességre jutva halált nemz.” (Jakab 1,15)
A harmadik fejezetben láthattuk, hogy a bűn, az erkölcsi
rossz lényege az önzés. Az önzés természeti törvényként a halálhoz
vezet, mert az énszeretet és az énszolgálat az élet és
a boldogság rombolója. Az ember esetében a következőképpen
láthatjuk ezt: Az önzés miatt élete folyamán rengeteg harag,
bosszúság, félelem, belső feszültség vonul át az emberen.
Sok lelki stressz éri őt a többi ember önző magatartása miatt
is. Az emberi test érzékeny szerkezete azonban nem ezekre
a pszichikai viharokra és sérelmekre teremtetett. Ezenkívül az
ember közvetlenül is pusztítja testét a helytelen életmóddal.
Ennek hatása a kopás, az öregedés, az ember „érlelődése” a halálra.
Az első fok
Az első bűneset óta minden ember fertőzött a bűnnel, mint valamiféle
halált hozó kórokozóval, a bűnre hajló természet révén
és az élet folyamán szokássá váló vétkezés miatt. Ezért minden
ember eleve el van jegyezve a halállal. Ennek értelmében jogos
minden embert „élőhalott”-nak nevezni. Az ember
„holt a vétkei
és bűnei miatt” már ebben az életben (Efézus 2,1).
A második fok
Azután bekövetkezik annak az „élettőkének” az elfogyása,
amelyet Isten a bűneset után is ad az embernek, hogy alkalmat
teremtsen számára a bűnből való megszabadulásra. Ez
történhet természetes úton, az életerő fokozatos elkopásával,
vagy hirtelen: betegség, baleset, vagy erőszakos cselekmény által.
A halál meghatározása éppoly nehéz, mint az életé. A mai
természettudomány leginkább úgy írja le ezt a jelenséget,
hogy az a „kapcsolatok szétesése” az emberi szervezetben, és
ezáltal az élet kialvása. A halál második fokát első halálnak
nevezzük, mivel emberi tapasztalat szerint mi csak ekkor ismerjük
fel a halál megjelenését.2
A harmadik fok
Az első halál még nem a személyiség végleges megsemmisülése
a Biblia szerint. Isten igazsága, erkölcsi világrendje azt
kívánja, hogy minden ember elszámoljon az élet ajándékával
és az Isten által neki felkínált kegyelmi lehetőségekkel, akár
jól, akár rosszul használta fel ezeket. Az összes ember megítélése
és az egész földi, emberi történelem kiértékelése pedig
csak a történelem végén, egyszerre történik meg minden emberre
nézve, Jézus visszajövetelekor, illetve az ún. utolsó ítéletkor.
Erre az ítéletre – amely azonban nem egy pillanat, hanem
egész folyamat – minden ember feltámad a Biblia tanítása
szerint. Maga Jézus Krisztus mondta egyértelműen:
„Eljön az az óra, amikor mindazok, akik a koporsókban vannak,
meghallják az Ő szavát, és kijönnek. Akik jót cselekedtek, az élet feltámadására,
és akik a gonoszt művelték, a kárhozat feltámadására.” (János 5,28–29)
Akik az élet jogának örök elveszítésére ítéltetnek ekkor,
azokat sújtja az ún. második halál, vagy a kárhozat halála. Ez
a végleges megsemmisülés, az örök halál.
AZ ELSŐ HALÁL MIBENLÉTE
Az embert joggal érdekli nemcsak az, hogy mi a halál oka,
hanem az is, hogy mi a halál maga. A Hamletből idézett sorok
mutatják, hogy a halálfélelem egyik fő oka a tudatlanság
a halál mibenlétéről: az ember retteg a halál utáni valamitől,
az „ismeretlen tartománytól, melyből még nem tért vissza
utazó”. Riasztó dolog kényszerítve, feltartóztathatatlanul haladni
valami sötét ismeretlen felé. De a Megváltó azért jön,
hogy
„megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem miatt teljes
életükben rabok voltak” (Zsidókhoz 2,15). Isten Igéje teljesen
elveszi a halál miatti félelmet, mert pontosan feltárja előttünk annak mibenlétét.
A halál a Biblia szerint is a „kapcsolatok szétesése”, mert
felbomlik az az „összetétel”, amely az emberi személyiséget,
kinek-kinek a saját, egyedi énjét alkotja. Az emberi lény felépítéséről így ír:
„Formálta az Úr Isten az embert a föld porából, és lehelte az ő orrába
életnek leheletét, s így lőn az ember élő lélekké.” (1Mózes 2,7)
Mi történik a halálban az emberrel?
– Elvész, vagy visszavonatik az
„élet lehelete”, ajándéka. Ennek
következtében az
„élő lélek” azonnal eltűnik, megszűnik létezni.
A test pedig felbomlik, porrá lesz. Így jelentette ki Isten a
halál valóságát az embernek mindjárt a bűneset után:
„Por
vagy te, és ismét porrá leszel.” (1Mózes 3,19) Az Istentől nyert
„élet lehelete” nélkül nincs élő lélek, emberi személyiség, hanem
csak por, holt anyag. Figyeljük meg: nem azt mondja a
fenti ige, hogy a test lesz porrá a halálban, hanem hogy „te
magad vagy por” és „leszel ismét porrá”, mert nem is létezel
önmagadban, Isten nélkül.
– A Biblia szerint nincs a testtől különválasztható és a halál
után tovább élő, halhatatlan lélek. Sokan fő keresztény hittételnek
tekintik a lélek halhatatlanságát, vagyis a lélek azonnali
továbbélését, illetve túlvilági életét a halál után. A középkori
keresztény egyházban lett uralkodóvá ez a nézet, és a
XVI. századi reformáció nyomán született protestáns egyházakban
is nagyrészt megmaradt ez a felfogás, főleg az egyháztagok
tömegei szintjén. Teológiai szinten azonban mind a katolikus,
mind a protestáns egyházakban egyértelmű a megállapítás,
hogy a lélek halhatatlanságának gondolata idegen,
pogány forrásból jött be a kereszténységbe, főként egy ókori
filozófiai irányzat, az ún. újplatonizmus közvetítésével.
„Aki azt vallja, hogy az elmúlás után a puszta lélek tovább
él Istennél, nem veszi elég komolyan sem a halált, sem a halálon
aratott isteni győzelmet... A feltámadás bibliai fogalma
össze nem hasonlítható a halhatatlanság görög eszméjével,
amely szerint az ember lelke természeténél fogva romolhatatlan,
és amikor a halál megszabadítja testi bilincseitől, belép az
isteni halhatatlanságba. A Biblia szerint az emberi személy –
jelenlegi, bukott állapotában – teljességgel a halál hatalmába
kerül.” (Nyíri Tamás [katolikus szerző]: Remény vagy halál?
Vigília, 1978. november, 723. és 725–726. o.)
„A lélek halhatatlanságába vetett hit sok más idegen hatással
együtt átkerült a kereszténységbe, és elfoglalta a biblikus
reménység helyét, megüresítve a feltámadás értelmét.
A halál – mint a »bűn zsoldja« – a teljes embert éri.” (Dr.
Nagy Gyula [protestáns szerző]: Dogmatika, teológiai akadémiai
jegyzet, 1964/65, 262–263. o.)
– A Biblia szerint a halálban nincs öntudatos élet, tovább
élő lélek, illetve lelki tevékenység.3
„Mert az élők tudják, hogy meghalnak, de a halottak semmit sem
tudnak... Mind szeretetük, mind gyűlöletük immár elveszett... Valamit
hatalmadban van cselekedni erőd szerint, azt cselekedjed, mert
semmi cselekedet, okoskodás, tudomány és bölcsesség nincs a Seolban
(a sírban), ahová menendő vagy.” (Prédikátor 9,7–8. 12)
„Nem a meghaltak dicsérik az Urat, sem nem azok, akik alászállnak
a csendességbe.” (Zsoltárok 115,17)
– Az előzőekben idéztük Jézus szavát, hogy ebből a halálból
minden ember „kijön még”, mindenki feltámad a maga ítéletére
az Ő eljövetelekor. De mi támad fel és hogyan, ha a halál
pillanatától fogva az élő lélek (az emberi személyiség) nincs
többé, a test pedig szétporlad? Jézus mondotta a régen elhunyt
halottakról, hogy Isten számára ők mind létezők, mert „mindenek
élnek őnéki” (Lukács 20,38). Bár emberileg semmi sem marad
a halálban az emberből, Isten emlékezetében „él” minden
teremtménye, és bármikor feltámaszthatja őket. Amint a teremtés
és az élet titkát sem, úgy ezt sem nyilatkoztatta ki Isten,
hogy miként őrzi meg a megholtaknak mintegy a „személyiségadatait”.
Határozottan kijelenti azonban, hogy mind az
Atya, mind a Fiú „akiket akar, megelevenít” (János 5,21).
Sok ember lehetetlenségnek tartja a feltámadást. Ezen a
ponton megakadnak, mert ezt az ígéretet hihetetlen mesének
tartják. A Biblia is idézi a feltámadásra vonatkozó jellegzetes
emberi kérdést, és választ is ad rá: „De mondhatná valaki: Mi
módon támadnak fel a halottak? És minémű testtel jönnek ki? Balgatag,
amit te vetsz, nem elevenedik meg, hanem ha megrothad. És
abban, amit elvetsz, nem ezt a testet veted el, amely majd kikél, hanem
puszta magot, talán búzáét, vagy más egyébét. Isten pedig testet
ad annak, amint akarta, éspedig mindenféle magnak az ő saját testét.”
(1Korinthus 15,35–38) Ha a természetben mindenütt
ott látjuk azt a csodát, hogy egy parányi mag őrzi egy növény
teljes növekedési, virágzási és termő „programját”, akkor miért
is tartjuk olyan hihetetlennek, hogy Isten meg tudja őriz-
ni egy ember személyiségének jellemzőit is a maga „technikájával”,
s ezáltal újra tudja teremteni?! Blaise Pascal az alábbi megállapítást tette:
„Milyen meggondolásból állítják, hogy nem támadhatunk
fel? Mi nehezebb: megszületni, vagy feltámadni; az, hogy
ami sohasem volt, legyen, vagy hogy továbbra is legyen, ami
egyszer már volt? Nehezebb-e vajon életre születni, mint az
életbe visszatérni? A megszokás miatt az egyiket könnyűnek,
a megszokás hiánya miatt a másikat lehetetlennek tartjuk.”
(Gondolatok, 222. sz. töredék)
– Az ember úgy éli át a halál és a feltámadás közötti állapotot
és időt, mint egy alvást. Mind az Ó-, mind az Újszövetség
egyaránt ezt a hasonlatot alkalmazza:
„[A halottak] az egek elmúlásáig sem ébrednek, nem költetnek fel
az ő álmukból.” (Jób 14,12)
Pál apostol írja: „Nem akarom..., hogy tudatlanságban legyetek
azok felől, akik elaludtak, hogy ne bánkódjatok, mint a többiek,
akiknek nincs reménységük. Mert hisszük..., hogy Isten előhozza
azokat, akik elaludtak.” (1Thesszalonika 4,13–14)
Milyen megnyugtató és bátorító ez a hasonlat! Az alvás
nem kellemetlen dolog. És azon sem kell aggódni, hogy vajon mit álmodunk:
„Sokan vannak, akik szívesen megkérdezték volna Lázárt,
mit csinált, mit gondolt, érzett és látott, amikor négy napig
a sírban volt (János evangéliuma 11. fejezete)... Én azonban
egyedül az Íráshoz tartom magamat. Ez pedig azt mondja:
alusznak. Úgy vélem, hogy az aluvás annyira hatalmában
tartja őket, hogy nem éreznek és nem látnak semmit, még
sokkal kevésbé, mint amennyit az ember a természetes alvásban
érez. Ha pedig feltámadnak, akkor ez úgy megy végbe
rajtuk, hogy nem is tudják, hol voltak.” (Luther Márton: Jónás
könyvéhez írt magyarázatok, 1526. Összes művek, Erl. kiadás, 41. és 373. o.)
– Mindezekből az is következik, hogy a halottak „lelkeivel”
semmiféle érintkezés nem lehetséges. A Biblia határozottan
kijelenti a halottakról, hogy „többé semmi részük sincs semmi
dologban, amely a nap alatt történik” (Prédikátor 9,8).
„Vajon kicsoda vette eszébe az ember lelkét, hogy felmegy, és az oktalan
állat lelkét, hogy alámegy?... Ki hozhatja őt (a halottat)
vissza, hogy lássa, mi lesz őutána?” (Prédikátor 3,21–22)
A Biblia mindenfajta halottidézést „utálatosságnak” nevez,
a spiritiszta jelenségeket a démoni világ produktumának
mondja (1Krónika 10,13–14).
„Ne találtassék teközötted, aki az ő fiát vagy leányát átvigye
a tűzön, se jövendőmondó, se igéző, se jegymagyarázó, se varázsló, se
bűbájos, se ördöngösöktől tudakozó, se titokfejtő, se halottidéző, mert
mind utálja az Úr, aki ezeket műveli, és az ilyen utálatosságokért
űzi ki őket az Úr, a te Istened teelőled.” (5Mózes 18,10–12)
A MÁSODIK HALÁL MIBENLÉTE
A második halált vagy a kárhozat halálát a keresztények általában
örökkévaló gyötrelemnek hiszik, a középkorban kialakult
egyházi tanítás nyomán. A lélek halhatatlansága eszméjének
következményeként jött létre ez az elgondolás. Ha
ugyanis a lélek különválik a testtől a halál pillanatában, és
mint halhatatlan és elpusztíthatatlan valami létezik tovább,
akkor valóban nemigen lehet mást elképzelni a kárhozat büntetéseként.
Ez a felfogás azonban Isten jellemére vet árnyékot,
s azon túl az egész megváltási tervre is! Mert jogos a kérdés:
Ilyen engesztelhetetlen bosszút vagy megtorlást alkalmaz a
szeretet Istene? A megváltottak öröme pedig egy ilyen borzalmas
dolog mellett fog megvalósulni? Élvezik majd az üdvösség
javait egykori embertársaik, netán családtagjaik örökös kínjainak a tudatában?
A Biblia azonban – hála Istennek – semmi ilyesmit nem
tanít. A kárhozat ítélete – amint a „második halál” kifejezés
is utal erre – örök megsemmisülés, az élet jogának elvétele
egy világosan indokolt ítélethirdetés nyomán. Ez súlyos, tragikus
vég és igazságszolgáltató büntetés, mégis a lehetséges
legirgalmasabb dolog, amely a gyógyulni nem akaró, bűneikben
megkeményedett emberekkel történhet. Íme, néhány világos ige:
„Egy kevés idő még, és nincs gonosz, nézed a helyét és nincsen ott...
Elmúlt, és ímé nincsen! Kerestem, de nem található!” (Zsoltárok 37,10. 36)
„[Akik az utolsó ítéletkor isznak Isten „haragpoharából”]
olyanok lesznek, mintha nem lettek volna.” (Abdiás 1,16)
Végül maga a sír és a halál is örökre megsemmisülnek
a végső ítéletvégrehajtás pusztító lángtengerében – mondja
ez az ige, jelképes beszéddel, mintegy megszemélyesítve a sírt
és a halált:
„A sír4 és a halál vettetnek a tűznek tavába, ez a második halál,
a tűznek tava.” (Jelenések 20,14)
Ezután rögtön az újjáteremtett Föld látomása következik
a bibliai leírásban, azzal a bejelentéssel, hogy ott minden újjá
lesz, és ott
„semmi elátkozott nem lesz többé” (Jelenések 22,3).
5
AZ EGYETLEN REMÉNYSÉG
Az egyetlen reménység a haláltól való szabadulásra nézve az,
ha annak okozójától, a bűntől szabadulnak meg az emberek
a megváltó Krisztus kegyelme által.
Mert így már jelenlegi, földi életükben „átmennek a halálból
az életre”. Az utolsó ítélet felmentő ítéletéig ők sem szabadulhatnak
meg ugyan a haláltól, de az „örök életük már megvan”
(János 5,24). Jézus visszajövetelekor „mint utolsó ellenség
töröltetik el a halál” számukra (1Korinthus 15,26).
Aki Krisztus által bűnbocsánatot nyer, és teljes hitbeli
igyekezettel halad az igazzá válás útján, az nem fél a haláltól.
Íme Jób (i. e. 2000 körül élt) vallomása a messze régmúltból:
„Mert tudom, hogy az én Megváltóm él, és utoljára az én porom
felett megáll. Miután ezt a bőrömet megrágják, nem e testben látom
meg az Istent, akit magam látok meg magamnak, az én szemeim látják
meg őt, nem más.” (Jób 19,25–27)6
„Boldogok a halottak, akik az Úrban halnak meg..., mert megnyugosznak
fáradságuktól, és cselekedeteik követik őket.” (Jelenések 14,13)
1. Az ókori Mezopotámiában agyagtáblákra írtak ékírással, ezért mondja, hogy a szerződést „cserépre vésik”. A Gilgames-eposz is ilyen
cseréptáblákra vésve maradt fenn.
2. Magát az „első halál” kifejezést nem találjuk a Bibliában, de a „második halál” kifejezést igen, és ebből logikusan következik, hogy van
„első halál”.
3. Van néhány ige a Bibliában, amely a szövegösszefüggés azonnali át nem látása miatt, vagy a fordítás hibájából úgy tűnhet, mintha
a lélek halhatatlanságát tanúsítaná. De a közelebbi vizsgálat kideríti, hogy a valóságban egyik sem mondja ezt.
4. A Károlyi-Bibliában „pokol”-nak fordított szónak ez a helyesebb visszaadása.
5. Erre nézve is félre lehet érteni néhány igehelyet első látásra, ám igazából egyik sem támogatja az örök gyötrelem tanát.
6. A „nem e testben” részlet pontosított fordítás a Károlyi-Bibliában található szöveghez képest.