Mit mond a Biblia Jézus Krisztus második eljöveteléről
HATÁROZOTT BIBLIAI ÍGÉRET
Jézus Krisztus újbóli eljövetelének reménysége és várása
nemcsak hitbuzgó keresztényeknek az eszméje, hanem egyértelmű,
sokszor megismételt, isteni ígéret a Bibliában.
Az Írások szerint Isten Fiának először emberként, isteni
hatalmát letéve kellett eljönnie Földünkre, másodszor azonban
isteni hatalommal és dicsőséggel jelenik meg, egy végső
igazságszolgáltatásra és szabadításra, Isten országa hatalomátvételére.
Jézus maga is igen világos kijelentéseket tett erről első eljövetelekor. Néhány példa:
Kajafás főpapnak és az egész ítélkező főtanácsnak mondotta,
szokása szerint „az ember Fiának”1 nevezve magát: „Meglátjátok
majd az ember Fiát ülni a hatalomnak jobbján, és eljönni
az ég felhőivel.” (Márk 14,62)
Tanítványait pedig így vigasztalta: „Ne nyugtalankodjék a ti
szívetek... elmegyek... és ismét eljövök, hogy magamhoz vegyelek
titeket... Ti azért most ugyan szomorúságban vagytok, de ismét meglátlak
majd titeket, s örülni fog a ti szívetek, és senki el nem veszi tőletek
a ti örömötöket.” (János 14,1–3; 16,22)
A MEGVÁLTÁS CSAK EZZEL LESZ TELJESSÉ
Jézus visszajövetele azért is szükségszerű, mert a megváltás
munkája csak általa lesz teljessé. A haláltól és a bűn minden
következményétől való végső és teljes szabadítás kapcsolódik
hozzá. A Biblia szerint ugyanis Jézus második eljövetelekor,
illetve azt követően történnek a következő események:
- az utolsó ítélet,
- a megváltottak szabadulása a halál fogságából (az ún. első
feltámadáskor),
- az egész földi történelem kiértékelése a megváltottakkal
együtt (az ún. millennium, az ezeréves időszak folyamán),
- a megváltás kegyelmét visszautasítók ítéletének meghirdetése
és annak végrehajtása (az ún. második feltámadás idején,
a „második halál” által),
- a Föld újjáteremtése eredeti, bűneset előtti állapotában,
és örökségül adása az emberiség megváltott, megmentett maradékának.
Ezért a keresztény hit döntő része a Jézus visszajövetelében
való reménység. Ez tükröződik Pál apostol alábbi kijelentésében
is, amely tömören összefoglalja, hogy mit tartalmaz az
evangélium, a jó hír, melyet a keresztények vallanak és hirdetnek:
„Megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek, amely
arra tanít minket, hogy... mértékletesen, igazán és szentül éljünk
a jelenvaló világon, várván ama boldog reménységet... a megtartó
Jézus Krisztus dicsősége megjelenését.” (Titus 2,11–13)
Boldog örök élet?
„Boldog reménység”-nek nevezi az előbb idézett ige Jézus eljövetelét.
De sokan – még a hitvalló keresztények közül is
– félelemmel vegyes bizonytalansággal és gyanakvással viszonyulnak
az örök élet eszméjéhez. „Ki akar örökké élni?
Nem vágyom egy ismeretlen, unalmas, rózsaszínű mennyországba”
– mondja sok vallástalan és vallásos ember. A bibliai
kijelentések ismerete híján teljesen érthetőek ezek az aggodalmak.
Nem mintha a Bibliában részletes leírások volnának az új
Földről és az örök életről. Ellenkezőleg, inkább csak nagyon
rövid, tömör kijelentések találhatók a Szentírásban. Ezek azt
érzékeltetik, hogy az emberi fogalmak és kifejezések elégtelenek
ahhoz, hogy Isten többet nyilatkoztasson ki minderről.
Ugyanakkor e kijelentések mégis, rövidségük mellett is eloszlatják
mindazokat a félelmeket és aggodalmakat, amelyek
az ember fejében megfordulhatnak: ilyenek pl. a munka,
feladat nélküli, az ember számára idegen, örömtelen, talán
pusztán valamiféle szent énekek énekléséből álló örök
élet elképzelése.
Néhány bibliai ígéretet szó szerint is idézünk:
„De új eget és földet várunk az Ő ígérete szerint, amelyekben igazság
lakozik.” (2Péter 3,13)
„Ezután láttam új eget és új földet... És Isten eltöröl minden
könnyet a szemeikről, és a halál nem lesz többé, sem gyász, sem kiáltás,
sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak. És mondta
az, aki a királyiszékben ül: Ímé, mindent újjá teszek... Aki győz,
örökségül nyer mindent, és annak Istene leszek, és az fiam lesz nékem.”
(Jelenések 21,1. 4–5. 7)
Gondoljuk meg: ha létezik megoldása az életcél nagy kérdésének,
akkor az csakis egy valódi élet és az igazi boldogság
elnyerése lehet, mégpedig nem mulandó ajándékként. Mert
az emberi lét egyáltalán nem megoldott a jelenlegi életben, és
nem megoldott a halállal sem. Az emberi életnek csak akkor
van értelme, ha beteljesülhet egy tökéletes, örök életben.
Az alábbi sorok az „új Földről” szóló bibliai kijelentések
tartalmát összegzik:
„Az újjáteremtett Föld lesz a megváltottak végső otthona...
Közösség a szent lényekkel. [Istennel, az Ő angyalaival,
a világmindenség bűntől szabad, értelmes teremtményeivel, a
megváltott emberekkel.] Minden képesség, minden tehetség
fejlődik, növekszik. A tudás bővülése nem fárasztja az elmét.
A világegyetem minden kincse tanulmányozásra tárul fel...
Az örökkévalóság folyamán Istenről és Krisztusról csak még
gazdagabb és még nagyobb kinyilatkoztatásokat nyernek a
megváltottak, s amint tudásuk növekszik, úgy növekszik szeretetük,
tiszteletük és boldogságuk... Az egész nagy, teremtett
mindenségben összhang és öröm uralkodik. Az atomtól a
legnagyobb égitestig minden élő és élettelen tökéletes szépséggel
és örömmel hirdeti, hogy »Isten a szeretet«.” (Ellen G.
White: A nagy küzdelem, 1888)
Azokhoz, akik ezt az új Földet öröklik, így szól majd Jézus:
„Jól van, jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután.” (Máté 25,21)
A NAGY ESEMÉNY BIBLIAI BEMUTATÁSA
De vajon hogyan lehet elképzelni Jézus visszajövetelét, amely
a fentiek szerint egy nagy „törésvonal” lesz a jelenlegi emberi
élet és történelem, valamint egy új világ és korszak között?
A XVIII. század vége óta mély nyomot hagyott a keresztények
gondolkodásában az az irányzat, amely lehetetlennek
vélte és mítosznak2 tekintette mindazokat a bibliai kijelentéseket
vagy ígéreteket, amelyek megmagyarázhatatlanok vagy
elképzelhetetlenek jelenlegi emberi tudásunk és tapasztalásunk
alapján. Ezért Jézus eljöveteléről is sokan gondolkodnak
úgy, hogy azon nem egy látható eseményt kell érteni, hanem
a világ mintegy „felnő” Krisztushoz egy lelki, vallási fejlődés
révén, és így egyszer csak megvalósul a világban a keresztény
eszmék uralomra jutása, s ezáltal „jelenik meg, tér vissza”
Krisztus. A bibliai leírások azonban egyértelműen kézzelfogható,
monumentális, minden akkor élő ember számára érzékelhető
eseményként szólnak Jézus megjelenéséről:
„Isten... jön. Dicsősége elborítja az egeket, és dicséretével megtelik
a Föld. Ragyogása, mint a Napé... Megáll és méregeti a Földet, pillant
és megrendíti a népeket, az örökkévaló hegyek szétporlanak, elsüllyednek
az örökkévaló halmok... A Nap és a Hold megállnak
helyükön.” (Habakuk 3,3–4. 6. 11)
„Mert amiképpen a villámlás napkeletről támad és ellátszik egész
napnyugatig, úgy lesz az ember Fiának eljövetele is.” (Máté 24,27)
„Ímé, eljő a felhőkkel, és minden szem meglátja Őt.” (Jelenések 1,7)
Tudhatunk-e valamit Jézus visszajövetelének idejéről?
A pontos dátumról nincs kijelentés, és nem lesz ezután sem,
mert maga Jézus határozottan leszögezte:
„Arról a napról és óráról pedig senki sem tud, az ég angyalai sem,
csak az én Atyám egyedül.” (Máté 24,36)
Ez azonban nem azt jelenti, hogy egyáltalán semmit nem
tudhatunk az időről, a nagy esemény távolságáról vagy közelségéről.
Ennek a feltevésnek eleve ellentmond Jézus nagy
prófétikus beszéde, amelyet földi szolgálata utolsó hetében
mondott el az Olajfák hegyén (megörökíti Máté 24. fejezete;
Márk 13. fejezete; Lukács 21. fejezete). Tanítványainak arra
a kérdésére adott választ Jézus, hogy „micsoda jele lesz az Ő
eljövetelének és a világ végének?” Ha semmit sem tudhatnánk
erről a témáról, akkor Jézus elutasította volna tanítványai
kérdését. Azonban nem ezt tette, hanem részletes választ
adott. Ezt a beszédet figyeljük meg közelebbről a továbbiakban.
Előbb azonban – a fentiek összefoglalásaként – idézzük
még a Biblia-fordító Károlyi Gáspár szavait a Micsoda jegyekből
ismerhetjük meg az Isten ítéletének közel való voltát című,
1563-ból való írásából:
„Miképpen az halálnak napját és óráját semmiképpen nem
tudhatjuk meg, azonképpen az Isten fiának eljövetelit nem
tudhatjuk... Bolondok annakokáért azok, kik bizonyos esztendőt
tulajdonítanak annak, és azt mondják, hogy egy vagy
két esztendő múlva az ítélet megleszen; mindazonáltal vannak
bizonyos jelenségek, melyekből nyilván megtetszik, hogy
ha közel vagy messze legyen.” (Károlyi Gáspár, a gönci prédikátor, Bp., 1984, 120–121. o.)
„AZ IDŐK JELEI”
A Szentírás szerint Jézus második eljövetele az emberi történelemnek
azon a végpontján lesz, amikor a bűn teljesen „beérik”
és a világ eljut az önmegsemmisítés lehetőségéig. Egy
szemléletes ószövetségi jövendölés így szól erről:
„A Föld megfertőztetett
lakosai alatt, mert áthágták a törvényeket... megtörték
az örök szövetséget. Ezért átok emészti meg a Földet... és kevés ember
marad meg. Inogva meging a Föld, mint a részeg, meglódul, mint
a kaliba, reá nehezedik bűne, és nem kel fel többé.” (Ésaiás 24,5–6.
20) Figyeljünk fel rá, hogy ez a jövendölés nem az emberi
környezet fertőzöttségéről beszél – amiről ma annyi szó esik
–, hanem az ember fertőzöttségéről!
A vég jelei tehát mindenekelőtt a belső összeomlás jelei, az
emberi civilizáció „haldoklásának” a tünetei. Ezeket a jelenségeket
nevezte Jézus a „vajúdási fájdalmak”, vagyis a „szülési
folyamat kezdetének”, amely ha megindul, feltartóztathatatlanul
beletorkollik Jézus visszajövetelének, egy új világ „születésének”
nagy eseményébe (Máté 24,8).
Milyen eseményeket vagy jelenségeket hasonlított Jézus a
„szülési fájdalmak” első jelentkezéséhez?
„Hallanotok kell majd háborúkról és háborúk híreiről: meglássátok,
hogy meg ne rémüljetek, mert mindezeknek meg kell lenniük.
De még ez nem itt a vég. Mert nemzet támad nemzet ellen, és ország
ország ellen; és lesznek éhségek és döghalálok és földindulások
mindenfelé. Mindez pedig a sok nyomorúság kezdete.” (Máté
24,6–8)3
Négyféle jelenséget említett tehát Jézus:
- Nemzetek és országok bonyolódnak bele szinte csillapíthatatlannak
tűnő konfliktusba. Nemcsak azokra hatnak majd
ezek a háborúk, akiket közvetlenül sújt, hanem azokra is,
akik a „híreket” hallják ezekről. Úgy is mondhatjuk, hogy Jézus
megjövendölte az Ő eljövetele előtti időkre a modern tömegtájékoztatási
eszközök megjelenését és azok pszichikai nyomását az emberekre.
- Éhségek lesznek. Ezek hátterében gazdasági, társadalmi
válság, vagy természeti katasztrófa kell hogy álljon.
- Továbbá döghalálok, azaz pusztító betegségek, kórok,
amelyek az embert és a természeti környezetet sújtják.
- Végül a földindulások is feltűnően megszaporodnak,
amelyek ellenőrizhetetlennek és befolyásolhatatlannak bizonyulnak
ekkor is. Nem tudni, hogy nem a természeti egyensúly
ember okozta megbomlása áll-e gyakoriságuk hátterében.
E jelek együttesen válságállapotot és -hangulatot idéznek
elő, mégpedig világméretben, mivel ezek „mindenfelé” lesznek.
A végidő egyik alapvető jellegzetessége, hogy a világ sajátos
módon „eggyé válik”, ugyanis a „föld kereksége” kerül
veszedelembe: „Az emberek elhalnak a félelem miatt, és azok
várása miatt, amik e föld kerekségére következnek.” (Lukács
21,26) E jelenségek hatására az emberek „rémüldöznek”, és
azt hiszik, hogy „már itt a vég”. Jézus felszabadítja tanítványait
e félelem alól: „Ez még nem itt a vég”, „nem jön mindjárt
a vég” (Máté 24,6; Lukács 21,9). Azonban ezeknek „meg
kell lenniük”, azaz elháríthatatlanok ezek a tünetek. A vég
nem jön ugyan mindjárt, de küszöbön van, mert már a „vajúdási
fájdalmak kezdetei”, azaz a véghez vezető folyamat
„beindulásának” első, biztos jelzései.
A Biblia prófétikus kijelentései határozottan arról tanúskodnak,
hogy az emberiség a végidő korszakába lépett.4
De vajon feltűnt-e már az idők jeleinek ez az első, jellegzetes
tünetcsoportja? Megjelent-e már az emberiség életében
a Föld egészére kiható olyan válság, amely világméretű jövőfélelmet
váltott ki? És lelassult-e azután ez a válságfolyamat,
szinte meglepetésszerűen, bizonyítva Jézus szavainak igazságát,
hogy „nem jön mindjárt a vég”?
Egy szakavatott szerző, Aurelio Peccei5 a következőket írja:
„A hatvanas évek telítve voltak illúziókkal... A technológiai
bőségkosár kimeríthetetlennek látszott, amelyben csodálatos
megoldás található az emberi problémák mindegyikére...
Örömmámoros évek voltak ezek anélkül, hogy bárki
felfigyelt volna rá, milyen mélyről tör fel a bomlás, és a világnak
milyen nagy részére terjed ki immár... A kérlelhetetlen
valóság először a 70-es években tört be ebbe az álomvilágba...
A vészharangot a Római Klub kongatta meg 1972-
ben kiadott A növekedés határai című jelentésével... Sokfelé
éhínség tört ki, az árak hajmeresztő magasságba kúsztak föl.
Kiderült, hogy a gabona-világpiac rendkívül sebezhető, a
tartalékok nem elegendőek... Korábban az a vád érte a Római
Klubot, hogy alaptalanul ijesztgeti a világot. A 70-es
évek vége felé azonban új lélektani helyzet alakult ki...: versengtek,
hogy ki tud pesszimistább jóslatokkal előállni.” (Kezünkben a jövő, Bp., 1984, 64. o.)
Azóta bekövetkezett a váratlan lelassulás is. A kommunizmus
hihetetlenül gyors és teljes összeomlása, ezzel egy III. világháború,
illetve atomháború, vagyis a Kelet és Nyugat közötti
háborús veszély megszűnése, Kelet-Európának a nyugati
gazdasági fejlődéshez való felzárkóztatásától remélt nagy
gazdasági fellendülés, a közel-keleti tűzfészek nagyhatalmi
ellenőrzés alá kerülése, a vallási erők egységes keresztény
Európát, vallási-nemzeti megbékélésen alapuló új, egységes
világot propagáló törekvései egy eddig soha nem látott
aranykorszak reményét ébresztik ma sokakban.
A bibliai kijelentések szerint közvetlenül Jézus megjelenése
előtt az emberek már nem fognak félni a végtől. Ellenkezőleg:
gondtalan biztonságba ringatva magukat, „építkeznek,
ültetnek, adnak-vesznek és házasodnak”, minden figyelmüket
kizárólag csak ezek kötik le (Máté 24,37–39; Lukács
17,26–30). Az 1Thesszalonikai levél 5. fejezetének 3. versében
konkrétan ezt olvassuk: „Mikor ezt mondják: békesség és biztonság,
akkor hirtelen jön a veszedelem.” Péter apostol 2. levele
3. fejezetének 4. verse szerint pedig az új, vallásos korszak
emberei egyenesen gúnyolódni fognak Jézus eljövetele közelségének
üzenetén, ily módon: „Hol van az Ő eljövetelének ígérete?
Mert mióta az atyák elhunytak, minden azonképpen marad
a teremtés kezdete óta.”
Jézus Krisztus prófétikus beszéde pontosan értékeli az eseményeket:
nem jön ugyan mindjárt a vég, de elkezdődött már
a szülési folyamat. A vég ideje pedig közel, igen közel van.
Tegyük fel a kérdést: Mi az oka annak, hogy a „szülési fájdalmak
kezdetének” nevezett súlyos válság kiütközik? „A bűn
teljességre jutva halált nemz” – állapítja meg Jakab apostol
(1,15). Ez világméretben ugyanúgy igaz, mint az egyes ember
életében. A bűn lényege az önzés – és nem kell nagyon
megfeszítenünk a gondolkodásunkat ahhoz, hogy felfedezzük:
az önérdek és a profit hajszolása szinte mindent meghatározó,
általános indíték lett korunkban. Ez az életforma a
vallás és az istenhit által közvetített erkölcsiség száműzését is
magával hozta. Az emberi kívánságok és ösztönök szabad érvényesítésének,
kiélésének életfilozófiája uralkodóvá lett az
egész világon. Bekövetkezik az az állapot, amelyet Jézus így
jellemzett: „Mivelhogy a gonoszság megsokasodik, a szeretet sokakban
meghidegül.” (Máté 24,12)
A Biblia szerint Jézus maga késlelteti visszajövetelét egy
végső, nagy evangéliumhirdetés érdekében, amely az egész
világra és minden emberre kiterjedő, Isten Lelke különleges,
meggyőző erejétől kísért igehirdetés lesz.
Ezután azonban már nem lesz további „késedelem”, visszatartás.
Jézus így szólt erről: „Isten országának evangéliuma hirdettetik
majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor
jő el a vég.” (Máté 24,14)
Ez az evangéliumhirdetés azonban nem történik „rivális”
erők nélkül. Jézus mondta: „Sok hamis próféta támad, akik sokakat
elhitetnek.” (Máté 24,11) Isten üzenete így hangzik ebben
az időben a világhoz: „Féljétek az Istent, és neki adjatok dicsőséget,
mert eljött az Ő ítéletének órája, és imádjátok azt, aki teremtette
az eget és a földet, a tengert és a vizek forrásait. (Jelenések
14,7) A hamis próféták üzenete – minden időben, így a vég
idején is – pontosan az ellenkezője annak, amit Isten hirdettet:
nyilvánvalóan az aranykorszak, az egyetemes béke és virágzás ígérete lesz.
Jeremiás próféta így mutatja be az utolsó idők hamis tanítását:
„Ne hallgassátok azoknak a prófétáknak a szavait, akik néktek
prófétálnak. Elbolondítanak titeket, a saját szívük látását szólják,
nem az Úr szájából valót. Szüntelen ezt mondják azoknak, akik
megvetnek engem: »Békességetek lesz néktek és mindenkinek, aki az ő
szívének keménysége szerint jár.« Ezt mondják: »Nem jön tireátok
veszedelem.« ...Az utolsó napokban értitek meg e dolog értelmét.” (Jer
23,16–17. 20) Nem kérdéses, melyik üzenet lesz a népszerűbb.
De milyen merész csalás békességet ígérni azoknak, akik
„szívük keménysége szerint járnak”!
Mindez egyáltalán nem azt jelenti, hogy általános vallástalanság
lenne jellemző a végidőnek ebben a szakaszában! Pál
apostol is egyértelművé teszi Timótheushoz írt II. levele
„utolsó időről” szóló híres részletében, hogy az élet minden
területén megnyilvánuló erkölcsi züllés éppen egy látszatvallásosság
mellett és ellenére fog érvényesülni:
„Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők állnak
be. Mert lesznek az emberek magukat szeretők, pénzsóvárak, kérkedők,
kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek, háládatlanok,
tisztátalanok. Szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók,
mértéktelenek, kegyetlenek, a jónak nem kedvelői, árulók, vakmerők,
felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői.
Kiknél megvan a kegyesség látszata, de megtagadják annak erejét.” (2Tim 3,1–5)
Azért nincs remény „a vég” elhárítására a legnagyobb
szabású és legjószándékúbb erőfeszítésekkel sem, mert az
összes probléma gyökere, az ember erkölcsi elfajulása semmiféle
gyógyulást sem mutat, sőt súlyosbodik. A hamis próféták
ez ellen nem emelik fel a szavukat, nem hívják az embereket
bibliai értelemben vett megtérésre. Az ő céljuk a befolyásra és
népszerűségre törekvés, ezért üzenetük mindig a kor erkölcsi
színvonalával való megalkuvást tükrözi.
Jézus szólt nagy prófétikus beszédében arról, hogy a végső
nagy evangéliumhirdetés érdekében történt visszatartás után
a „megsokasodott bűn” pusztító erői hirtelen ismét mind elszabadulnak.
Ekkor bekövetkezik egy minden korábbit meghaladó, világméretű válság:
„Mert akkor nagy nyomorúság lesz, amilyen nem volt a világ kezdete
óta.” (Máté 24,21)
Jézus azonban ezeket az ígéreteket tette:
„Aki mindvégig állhatatos marad, az üdvözül [megtartatik]...
Ha azok a napok meg nem rövidíttetnének, egyetlen ember sem menekülhetne
meg. De a választottakért megrövidíttetnek majd azok a
napok.” (Máté 24,13. 22)
E válság csúcspontján „feltűnik az ember Fiának jele az égen,
és meglátják Őt eljönni az ég felhőiben nagy hatalommal és dicsőséggel”
(Máté 24,30). Az esemény drámaiságát talán ez a kijelentés
mutatja leginkább: „És akkor sír a Föld minden nemzetsége.”
(Máté 24,30) Egyesek nyilvánvalóan félelmükben sírnak,
amint Jelenések 6,15–17 is mondja:
„A Földnek királyai, a fejedelmek és a gazdagok, a vezérek és hatalmasok,
s minden szolga és minden szabad, elrejtik magukat a barlangokba
és a hegyek kőszikláiba. És mondják a hegyeknek és a kőszikláknak:
Essetek mireánk, rejtsetek el minket annak színe elől,
aki a királyiszékben ül, és a Bárány haragjától: mert eljött az Ő haragjának
ama nagy napja, és ki állhat meg?”
Mások viszont bizonyára örömükben sírnak. Érzelmeiket
ez a prófétikus ige fejezi ki:
„És szólnak ama napon: Ímé Istenünk, akit mi vártunk, és aki
megtart minket! Ez az Úr, akit mi vártunk, örüljünk és örvendezzünk
szabadításában!” (Ésaiás 25,9)
Az Ő eljövetele közelségét jelző „idők jelei”-nek a felsorakoztatását
Jézus ezzel a szinte esküvéssel felérő megerősítéssel
zárta le:
„Az ég és a föld elmúlnak, de az én beszédeim semmiképpen el nem
múlnak.” (Máté 24,35
1. A zsidó nép körében ismert ószövetségi, messiási megjelölés volt ez. Arra utalt, hogy az emberiség Istentől küldött Megváltója az
emberi család tagjává lesz, hogy az ember helyettese és szabadítója lehessen.
2. Mítosz – vallásos jellegű elbeszélés, amelynek csak egy eszmei magva igazság, az elbeszélés maga kitalált történet, mese is lehet.
3. A „sok nyomorúság kezdeté”-nek fordított kifejezés az eredeti görög szöveg szerint: „a szülési fájdalmak kezdete” Máté 24,8-ban.
4. A Bibliában van néhány úgynevezett nagy távlatú, történelmi vázlatprófécia, főként Dániel könyvében és Jelenések könyvében. Ezek
megadják „az idők és időszakok” rendjét – Pál apostol kifejezése szerint (1Thesszalonika 5,1; vö. 2Thesszalonika 2,1–3) –, és egybehangzóan
arra mutatnak, hogy az emberiség jelenleg már az ún. végidő korszakában, a Jézus visszajövetele előtti időben él.
5. A Római Klub nevű nemzetközi tudóstársaság elnöke volt, a világméretű válságfolyamatok elemzésével és jövőkutatással foglalkozott.
Idézett könyvét 1981-ben írta.